Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överföra stillbilder ifrån DV kameran

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Sony DCR-PC100 digitalkamera som jag vill föra över stillbilder ifrån. Idag gör jag det genom att köra "frame capture" ifrån dom videoklipp jag har men det göra att jag inte får mer än 768x576 upplösning.

Kameran har 1152x870 upplösning om jag använder det inbyggda Memory Stick minnet istället för DV bandet. Hur gör jag för att föra över dom bilderna till datorn via Firewire?

• Medlem
  • International user
  • 2001-05-10 14:52

Har du provat Image Capture programmet som följer med MacOS X?

Jag har inte testat det själv, så jag vet faktiskt inte vad den klarar och inte..

Killen kor inte OS X :rolleyes:

Man tycker ju att FCP 1.2.5/2 borde klara av det?

det skall gå att föra över samt spana på bilderna via fW har jag för mig har du ställt in på kamran att du skall läsa från Memory card?

Tror att det är typ samma inställning som om du tittar på kamera kortet.
´ytterligare en umsig grejj med denna superba kamera är att du kan koppla in din gamla video via kamran och volla använda kameran för att konvertera över till din dator = NICE!!!!

du kan inte flytta bilder via firewire eftersom bilderna på memory sticket inte är kodade med dv utan jpeg, du behöver en memory stick läsare för usb (jag vet inte om det finns för fw)

/Johan

Vi har/det finns läsare med firewire anslutning men det finns ingen speciell anledning till att inte använda USB (som e billigare).

tackar, tackar. Någon som har en aning om vad en sådan kostar då?

>Någon som har en aning om vad en sådan kostar då?

VIKING INTELLIFLASH MEMORY STICK READER USB, 595 kr hos Dustin

SONY USB-ADAPTER FÖR MEMORY STICK, 645 kr hos Dustin

• Medlem
  • 2001-05-15 22:26
Citat:

Skapades ursprungligen av: Bjornstrom:
Jag har en Sony DCR-PC100 digitalkamera som jag vill föra över stillbilder ifrån. Idag gör jag det genom att köra "frame capture" ifrån dom videoklipp jag har men det göra att jag inte får mer än 768x576 upplösning.

Kameran har 1152x870 upplösning om jag använder det inbyggda Memory Stick minnet istället för DV bandet. Hur gör jag för att föra över dom bilderna till datorn via Firewire?

dcr-pc100 med memory stick? är det inte en dcr-pc110e du har? den 100:a jag har använt hade inget memory stick... jag har nu en 110:a och den kopplar jag direkt till usb-porten och får upp memory sticken som en enhet på skrivbordet.

jorå, det är en Sony DCR-PC100E. Den har memorystick. En 4MB:are följde med...

• Medlem
  • Malmö
  • 2001-05-17 21:40

titta på digitalorigin.com. de har en plug in till photoshop sonm heter photo dv.
ett lysande program. filmen rulllar inne i ps med full styrning via fw. capture direkt till tiff.

funkar endast med band eftersom sony kameran till skillnad från jvc inte visar stillbilder på kortet ut över fw

/Johanw

1
Bevaka tråden