Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låter din G5:a?

Tråden skapades och har fått 442 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-11-17 01:38
Ursprungligen av durre:

Tackar så mkt! dessvärre hitta jag inga specar för dem. hur mkt luft de blåser osv. vore så himla skönt att få dem utbytta. kanske kan jag höra med min lokala macaffär om de kan fixxa

Här fanns det information.
http://www.nidec.co.jp/english/product/fm/pdf/p28.pdf
0.6m^3/s alltså 36m^3/h som det oftast mäts i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-17 11:56
Ursprungligen av XedoZ:

Här fanns det information.
http://www.nidec.co.jp/english/product/fm/pdf/p28.pdf
0.6m^3/s alltså 36m^3/h som det oftast mäts i.

30dB! inte konstigt att det låter mycket. 36m^3/h låter ganska normalt för decibeltalet dock.
Durre, enligt måtten i PDF:en verkar det vara 60mm fläktar.

  • Medlem
  • 2004-10-26 21:19

Köp de som skyfflar mest luft och har lägst decibelvärde du kan hitta. Helst Papst, Zahlman eller något annat som brukar hålla lite bättre kvalitet.

Power mac G5 singel eller duel?

Morjens!

Jag tänkte byta min power mac G4 till en G5a. Tror ni att det är stor skillnad på
singel och duel? Behöver datorn mest till mail och internet!

RJP.

du har inte funderat på en iMac G5? mail och internet kan du ju köra med en iBook...generation 2...typ

Ursprungligen av rjp1974:

Morjens!

Jag tänkte byta min power mac G4 till en G5a. Tror ni att det är stor skillnad på
singel och duel? Behöver datorn mest till mail och internet!

RJP.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-01 10:02
Ursprungligen av rjp1974:

Morjens!

Jag tänkte byta min power mac G4 till en G5a. Tror ni att det är stor skillnad på
singel och duel? Behöver datorn mest till mail och internet!

RJP.

Lite fel tråd att posta den typen av fråga i, men okej. Det är stor skillnad på single och dual, men knappast när det gäller internet-användning. Jag vet inte vad du har för G4, men om datorn är på över 1 Ghz tror jag inte det spelar någon roll vad det är för dator i övrigt så länge du bara ska köra såna enkla saker. Men vill du ha en dator som ska hålla längre i framtiden, och även funka för tyngre arbete i t.ex. Photoshop eller med filmredigering så är en Dual PowerMac en bra grej.

Min 1,6:a är betydligt tystare än min förra dual 867:a. Men vi får se till sommaren då det blir lite hetta att prata om. Men inte ens efter nån timmes UT2004 spelande så hörs det nämnvärt mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-07 17:38

Någon som har tips på nån metodik för att ta reda på vilka fläktar som för oväsen? I alla normala datorer kan man alltid stoppa fläktarna en efter en för att ta reda på vilken som är boven, men på G5:an går fläktarna upp på maxvarv så fort man tar bort plastskyddet.

Är det någon som själv bytt PSU-fläktar på en G5 1x1.8 rev. A och i så fall till vilka?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-07 17:52

Om du bara fäller fram plastskyddet så att nederdelen fortfarande sitter i så ska fläktarna inte varva upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-07 20:43

Ska man byta är det PSU-fläktarna som gäller. Vill göra det men har inte hittat tillräckligt med info om de som sitter i. Ska ringa supporten imorrn o förhoppningsvis få de bakersta fläktarna utbytta. De gnisslar!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-08 14:20

Vet inte om det framgått innan, men ett fel jag noterat att många gör är att bara boota datorn när man får den, utan att läsa i manualen först. Det finns ju nämligen de där jävla plastremsorna på insidan av plåten som i många fall varvar upp datorns fläktar sjukt mycket.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86490

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-17 11:20

hihi, vicken dimension har psu fläktarna? 60mm? 80mm?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-17 11:26

Och även.. är tex 30CFM = 30m^3/h?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-12-18 20:00

Jag har själv problem med en G5:a som låter otrevligt, den är på reparation just nu men det som överaskade mig är att det inte är fläktarna som låter!! Läs den här artiklen på Ars Technica:

http://arstechnica.com/wankerdesk/04q1/g5-noise.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-18 22:50

I min G5a är fläktarna supertysta,, det enda är att HD knastrar ibland när den skriver,, den låter mycket mer än min externa HD..

Jag kan berätta att min Dual 2.5 låter mera än min gamla Dual 2.0.
Högre fläktljud och dessutom massor av varvande upp och ner hela tiden.

Man tycker att en Dual 2.5 bör kunna visa en nyhetssida som innehåller flash-banners utan att behöva varva upp fläktarna för att kyla. såå jobbigt kan det väl inte vara.

Ursprungligen av petterf:

Jag kan berätta att min Dual 2.5 låter mera än min gamla Dual 2.0.
Högre fläktljud och dessutom massor av varvande upp och ner hela tiden.

Man tycker att en Dual 2.5 bör kunna visa en nyhetssida som innehåller flash-banners utan att behöva varva upp fläktarna för att kyla. såå jobbigt kan det väl inte vara.

Flashfilmer har typ ingen fps-gräns and shit så det kan ta dö på typ vilken dator som helst, dessoutom läggs det väl bara på en av processorerna (den kanske läggar om det är fler flashfilmer på olika cpuer?). Aftonbladet.se/Idg.se/etc kan få min iBook 1.2 (nu har du förvisso 4x MHz) att bli seg.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-07 13:13

Har just fått tillbaka min 2x1,8Ghx PM med ett nytt nätaggregat och den har slutat låta!!!

Det finns fortfarande lite skumma ljud men de är mycket mindre irriterande och jag har helt slutat tänka på dem, jag är glad.

Min 1.8*2 har varit tyst...
...tills för fem minuter sedan när jag väckte den från vila.
Jag har haft den i över ett halvår men NU börjar den plötsligt låta mera.
Först var det ett rasp-aktigt ljud men nu (3min senare) skakar det!
Jag sitter på en köksstol i trä och kan känna skakningarna i ryggraden!
Jag börjar faktiskt bli lite orolig för min G5a...
Någon som har någon erfarenhet, tips?
OBS: den har bara betätt sig på detta vis i 5 minuter, jag är nog lite extra nojig för att min iPods hårddisk dog i fredags...

EDIT: NU är den normal! Mystiskt...

EDIT: Bläp! Nu, ett dygn senare har den börjat låta igen...

Senast redigerat 2005-04-25 23:57

Angående uppspeedade fläktar, jag förstår inte riktigt...
Min G5 1.8*2 ökar aldrig fläkthastigheten, man kan höra att CDn och hårddisken speedar upp ibland, men aldrig att fläktarna börjar låta mer PGA hård processorbelastning. Ändå gör jag ibland en del rätt tunga 3D-renderingar...

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-04 11:54
Ursprungligen av Galeriel:

Angående uppspeedade fläktar, jag förstår inte riktigt...
Min G5 1.8*2 ökar aldrig fläkthastigheten, man kan höra att CDn och hårddisken speedar upp ibland, men aldrig att fläktarna börjar låta mer PGA hård processorbelastning. Ändå gör jag ibland en del rätt tunga 3D-renderingar...

Vad har du för version av OS X, och vad har du ställt processorhastigheten på?

Ursprungligen av hugin:

Vad har du för version av OS X, och vad har du ställt processorhastigheten på?

10.3.9

Processorhastighet: Högsta

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-06 10:18
Ursprungligen av Galeriel:

10.3.9

Processorhastighet: Högsta

Då är det inte så konstigt att du inte har några problem. De stora problemen har varit i 10.3.8 med automatisk processorhastighet. Det har även varit en del problem i tidigare versioner (10.3.6?) men i 10.3.9 funkar det finfint.

Ja, jag har ju då aldrig stött på fläktgrejen...
Men det är ju rätt skönt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-06 16:33

Är väll rätt logiskt att 2,5ghz måste varva upp mer då 2,7ghz har vattenkyld om man kollar på apples hemsida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-31 11:06

Hur är nivån på dagens dual 2,0? Det är min största oro inför köpet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-13 23:21
Ursprungligen av ivar:

Hur är nivån på dagens dual 2,0? Det är min största oro inför köpet

Jag tycker min dual 2.0 låter lite för mycket för att vara Mac.
Ringde till supporten för nicator som hyr ut datorn men dom verkar inte ha någon koll.
Han sa att det nog berodde på att det va en kraftigare processor men frågan är om det stämmer eftersom 1.8:an i mitt gamla plugg va tyst som en liten mus.

Sen låter min förjävla mycket när man stoppar i en CD eller DCD i släden, surrar som om skivan ligger emot chassit. Detta var tydligen inget som gick på garantin så om detta skulle lagas skulle det kosta. Förjäkla dåligt Nicator!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-18 00:39

Ah, det där med CD'n har jag oxå. Låter fan mer än en PC på högvarv...=D
Extremt irriterande...man kanske skulle ringa och höra om man kan lämna in det och problemet med att fläktarna låter som om dom går lite ojämnt ibland. Små saker, men ringa skadar ju faktiskt inte...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-08 22:58

sitter på en dual 1,8 och den är tyst som en mus...klart den låter men det gör vilken data som helst...men det där metaliska ljudet förstår jag inte

  • Oregistrerad
  • 2005-12-30 01:51

har haft min 1,8x2 hos lan-master för dom bytte logi kortet...och nu låter den fan dubbelt så mycket mer än när jag hade den innan....kan den låta mer med nytt logi kort ?

Bevaka tråden