Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort 9.2.2 ?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • 2003-10-17 12:36

Jag har X 10.2.8 och nästa vecka kommer Panther. Det enda jag använder classic till är Netscape och banken.

Kan jag ta bort 9.2 eller måste det ligga kvar Det tar ju en massa plats antar jag.

Hur tar jag bort allt utom bankfunktionen och Netscape eller bäst att vänta tills den förbenade Handelsbanken kör igång Safarivarianten.?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-17 12:38

Dumpa Handelsbanken också!

• Avstängd
  • 2003-10-17 12:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Dumpa Handelsbanken också!

Nä SHBs kontor i Tomelilla vill jag inte vara utan. Klart bästa banken.
Men internetproblemet kvarstår.. De har också lovat att lösa Safari nu i höst.

Frågan var: Kan man ta bort 9.2.2 utan att ställa till det för OS X

Så värst mycket plats tar inte OS 9 på disken, min systemmapp tar 215 MB. Släng alla program du inte behöver i Classic, spara såklart Netscape för banken.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-17 14:28

Installera om ett rent Panther när det anländer. Det kommer säkert att kännas friskt och fräscht!

• Medlem
  • International user
  • 2003-10-17 14:29

Pirre: Du skriver att du inte skall skita i Handelsbanken? Men du vill ändå ta bort Mac OS 9.2.2? Är det jag som har missat något?

Handelsbankens krypteringsprogram fungerar ju endast under Mac OS 9.2.2 och Netscape. Att ta bort 9.2.2 är ju samma sak som att ta bort Handelsbanken, eller har jag missat något väsentligt?

PS. Själv lessnade jag på Handelsbankens krypteringsprogram och stenålders-inriktade inställning mot macar och deras operativsystem "alla har ju ändå classic installerat, bara att starta classic och köra programmet i OS9 mot netscape". Hur svårt kan det vara att utveckla en ny version av programmet för OSX? Eller övergå till webläsarens 128kbit kryptering i kombination med kodnyckel eller skrapkoder.

Classic-lösningen i OSX känns som en hjälp till dem som vill gå över till OSX trots att programtillverkarna ej hunnit utveckla OSX versioner av programmen. Och detta i samband med OSX 10.1. Nästa vecka kommer 10.3, och handelsbanken har fortfarande inte släppt någon OSX kompatibel mjukvara för deras usla nättjänst.

Nu har jag bytt till SEB, fungerar utmärkt under OSX. DS.

• Avstängd
  • 2003-10-17 14:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Pirre: Du skriver att du inte skall skita i Handelsbanken? Men du vill ändå ta bort Mac OS 9.2.2? Är det jag som har missat något?

Handelsbankens krypteringsprogram fungerar ju endast under Mac OS 9.2.2 och Netscape. Att ta bort 9.2.2 är ju samma sak som att ta bort Handelsbanken, eller har jag missat något väsentligt?

Nu såg jag att min systemmapp är på 387 meg. Så den får väl vara kvar.
Handelsbanken har ju lovat ett fungerande system med Safari i kvartal fyra detta år. Jag väntar med spänning.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-17 15:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Handelsbanken har ju lovat ett fungerande system med Safari i kvartal fyra detta år. Jag väntar med spänning.

Ont om plats?
Köp en ny HD - 120 GB för 800 kr + moms.;)

Citat:

De har senare ändrat sig till början av år 2004 har jag för mig.

• Avstängd
  • 2003-10-17 16:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Ont om plats?
Köp en ny HD - 120 GB för 800 kr + moms.;)

Jag har iMAC globe G4
är det en HD med firewire? för 800 pix.

Jag rensade bort en massa bilder och film som jag brände på dvd.
Så nu har jag ca 50 G ledigt.
Vet inte hur mycket Panther tar.
Men snabbt går det när man har iTUNES , bilder + filmer.
För några år sedan var ju 20G oändligt.:)
Och så gillar jag att ladda ner freeware och shareware. Ungarna vill spela spel ibland fast de har PS2.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-17 16:51
Citat:

Jag har iMAC globe G4
är det en HD med firewire? för 800 pix.

Jag rensade bort en massa bilder och film som jag brände på dvd.
Så nu har jag ca 50 G ledigt.
Vet inte hur mycket Panther tar.
Men snabbt går det när man har iTUNES , bilder + filmer.
För några år sedan var ju 20G oändligt.:)
Och så gillar jag att ladda ner freeware och shareware. Ungarna vill spela spel ibland fast de har PS2.

Nej det var en intern men med en ny HD menade jag bl a att du skulle slippa en massa back-up på inställningar o dyl.
Bara kopiera innehållet till den nya HD, sedan formattera den gamla och installera Panther på en ny fresch disk. Det är mumma för systemmet.:)
En FW på 120 BG går nog på sisådär 1800 spänn tror jag.

• Avstängd
  • 2003-10-17 16:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Nej det var en intern men med en ny HD menade jag bl a att du skulle slippa en massa back-up på inställningar o dyl.
Bara kopiera innehållet till den nya HD, sedan formattera den gamla och installera Panther på en ny fresch disk. Det är mumma för systemmet.:)
En FW på 120 BG går nog på sisådär 1800 spänn tror jag.

Ja det vore det bästa.
Så panther är ett fullständigt program och inte en uppdatering av 10.2.8 ?

• Avstängd
  • 2003-10-17 17:07

Läste detta:

To back up an entire volume, partition or hard disk under Mac OS X, you cannot simply copy it to another location. Mac OS X has many invisible files that users cannot access, and that the Finder does not copy.

Så då kanske denna är ett bra val:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/923/wo/Dznha1cdMnDdvl7n7u/2.3.0.5.10.3.3.13.0

• Medlem
  • International user
  • 2003-10-17 17:28

Du kan alltid ta hjälp av program för att kopiera innehållet från en disk till en annan. Med tex. Carbon Copy Cloner kan du kopiera över hela innehållet från "disk a" till "disk b" men även utvalda program, systemkatalogen osv om du föredrar det.

Den bästa lösningen till din iMac borde vara en extern FW disk. Det är nog pilligt att byta den interna disken själv, och då får du ju problem med att föra över filerna då du kanske inte kan ha båda diskarna inkopplade samtidigt mot ATA bussen i iMacen.

Vad det gäller OSX 10.3 så kan du ju antingen installera en ren kopia av systemet på en nyformaterad disk, eller "installera och arkivera". Med det senare alternativet arkiveras din gamla systemmapp, och en ny skapas och dina gamla inställningar förs över till den nya systemmappen.

Det känns ju tryggast med en helt "clean" installation, men även "arkivera & installera" skall fungera bra.

• Avstängd
  • 2003-10-17 17:39

Det här låter som en Macpub hemma hos mig. En miniPUB med JohanK. eller annan kunnig person så att jag inte strular till det. :=))
Får väl beställa en hårddisk FW av Kullander&Kullander:)

• Oregistrerad
  • 2003-10-17 20:27
Citat:

Nä SHBs kontor i Tomelilla vill jag inte vara utan.

Varför har du inte Sparbanken i Vallby? Sveriges minsta bank. Mycket trevligt litet ställe, det känns lite overkligt nästan.

• Oregistrerad
  • 2003-10-17 20:29
Citat:

Kan jag ta bort 9.2 eller måste det ligga kvar Det tar ju en massa plats antar jag.

OS 9 tar nästan ingen plats, den kan gott ligga kvar på din hårddisk. Ca 200mb eller så är inte mycket med dagens hårddiskar.

• Avstängd
  • 2003-10-18 10:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Varför har du inte Sparbanken i Vallby? Sveriges minsta bank. Mycket trevligt litet ställe, det känns lite overkligt nästan.

Ungefär som SHB i Tomelilla.

Jag har aldrig visat leg. där.
Inte ens första gången jag var inne.
Presenterade mig och de sa välkommen till Tomelilla. Trivs barnen i skolan.?!

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-18 11:54
Citat:

Ja det vore det bästa.
Så panther är ett fullständigt program och inte en uppdatering av 10.2.8 ?

Ja, som Jaguar mot 10.1.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-18 12:01
Citat:

Läste detta:

To back up an entire volume, partition or hard disk under Mac OS X, you cannot simply copy it to another location. Mac OS X has many invisible files that users cannot access, and that the Finder does not copy.

Så då kanske denna är ett bra val:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/923/wo/Dznha1cdMnDdvl7n7u/2.3.0.5.10.3.3.13.0

Med kopiering av filer menade jag inställningsfiler från din användarmapp, bookmarks, mail osv - det kan vara flera GB och det är onödig med att bränna det på en massa CD skivor. Har du även bilder och annat då blir det måååånga härliga GIG. Kan du bränna DVD då klarar du dig kanske på 2-3 st. Allt beroende på vad har man på sin dator.:)
Blir snabbare också att flytta det på en annan HD.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-18 12:12
Citat:

Ungefär som SHB i Tomelilla.

Jag har aldrig visat leg. där.
Inte ens första gången jag var inne.
Presenterade mig och de sa välkommen till Tomelilla. Trivs barnen i skolan.?!

Hellt rätt.
Samma här - Handelsbanken på Köpenhamsvägen. Ingen leg - man bara hör: "jag känner igen dig".
Inget slår detta. Ingen Internetbank.

Dessutom vill påpeka här att Handelsbanken var den enda banken som inte behövde våra skattepengar att komma upp till ytan efter Titanic liknande slutet av 80-talet.
Pengar som aldrig betalades tillbaka till samhället.

1
Bevaka tråden