Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari öppnar inte klickade länkar i iOS 9.3

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-03-27 11:35

Uppdaterade min iPad-mini 3 till iOS 9.3 och efter det öppnas inte länkar jag trycker på i Safari.
Jag trycker och dubbel-trycker, men det händer ingenting.
Trycker jag länge för att få fram kopierings-alternativet låser sig Safari så jag kan inte kopiera över dem till en annan webbläsare.
Vid omstart av Safari öppnas den sidan jag haft framme innan den med länkarna som jag försökte öppna.
Omstart av iPad hjälper inte, inte heller rensning av historik och webbplatsdata eller avstängning av Javascript.

Använder jag Firefox eller Chrome svarar de inte heller på tryck eller dubbeltryck men på "lång-tryck" och då med alt. "öppna i ny flik eller kopiera", men det hjälper ju inte eftersom Safari är förvald och det inte går att ändra.

Är det ngt nytt jag inte snappat upp eller helt enkelt ett fel som Apple förväntas fixa SNART?

Min sambo har fått exakt samma fel idag/nyss, men då med en iphone 5C, 9.2.1.

Tänkte testa att uppa till 9.3, men det går inte, kommer fram medelandet "saknar nät"

Funkar varken i wifi/ 4G läge

Senast redigerat 2016-03-27 13:02
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-03-27 13:50

IOS 9.3 har kvalitetsproblem verkar det som:
http://osxdaily.com/2016/03/25/troubleshootin...

#nyhetstips

Kunde inte uppa ios 9.3 visst var inte för iphone 5C.

Avaktiverade javaskift i safari avancerade inst iaf. Vilket löste problemet.

Intresssnant att problemet finns på hennes iphone fast hon bara kör ios 9.2.1

http://osxdaily.com/2016/03/25/troubleshootin...

Senast redigerat 2016-03-27 14:38

Samma problem med IOS 9.2.1

Har fått exakt samma problem sedan idag trots att jag inte uppdaterat till 9.3! Samma problem även med länkar i mail, då dessa automatiskt går till Safari. Inte haft problemet innan utan från idag. Försöker jag trycka ner länge så låser sig mobilen.

Ursprungligen av munvig:

Uppdaterade min iPad-mini 3 till iOS 9.3 och efter det öppnas inte länkar jag trycker på i Safari.
Jag trycker och dubbel-trycker, men det händer ingenting.
Trycker jag länge för att få fram kopierings-alternativet låser sig Safari så jag kan inte kopiera över dem till en annan webbläsare.
Vid omstart av Safari öppnas den sidan jag haft framme innan den med länkarna som jag försökte öppna.
Omstart av iPad hjälper inte, inte heller rensning av historik och webbplatsdata eller avstängning av Javascript.

Använder jag Firefox eller Chrome svarar de inte heller på tryck eller dubbeltryck men på "lång-tryck" och då med alt. "öppna i ny flik eller kopiera", men det hjälper ju inte eftersom Safari är förvald och det inte går att ändra.

Är det ngt nytt jag inte snappat upp eller helt enkelt ett fel som Apple förväntas fixa SNART?

  • Medlem
  • 2016-03-27 23:44

I've the same problem not able to open the links at web pages. I can retype the link in the address field to open this, though, but impracticable with long link addresses. This appear booth on my iPhone 6 and my iPad Air 2, running iOS9.3. However, deactivating JavaScript under setting->safari->advance, I can at least follow the link on the web pages. However, links received by email still freez the the email application when trying to open.

Ursprungligen av Eres79:

Kunde inte uppa ios 9.3 visst var inte för iphone 5C.

Avaktiverade javaskift i safari avancerade inst iaf. Vilket löste problemet.

Intresssnant att problemet finns på hennes iphone fast hon bara kör ios 9.2.1

http://osxdaily.com/2016/03/25/troubleshootin...

Ursprungligen av Rudas:

I've the same problem not able to open the links at web pages. I can retype the link in the address field to open this, though, but impracticable with long link addresses. This appear booth on my iPhone 6 and my iPad Air 2, running iOS9.3. However, deactivating JavaScript under setting->safari->advance, I can at least follow the link on the web pages. However, links received by email still freez the the email application when trying to open.

Jag uppdaterade första dagen (i måndags) och det har funkat problemfritt fram till idag. Även datorn som är uppdaterad dagen efteråt har idag börjat uppföra sig krångligt och kräva nya inloggningar och lösenord. Både telefon, Ipad och dator använda dagligen. Konstigt att länkproblemet kommer idag!
Om man använder Googles Iphone-app funkar det dock bra.
Har Iphone 5 och Ipad 4.

  • Medlem
  • Härryda
  • 2016-03-28 08:21

Kan de vara en bugg relaterad till klockan som uppstod när vi gick över till sommartid?

Ursprungligen av Nixe:

Kan de vara en bugg relaterad till klockan som uppstod när vi gick över till sommartid?

Knappast troligt eftersom uppdateringen kom flera dagar innan. Dessutom finns ingen logic i det. ?

  • Medlem
  • Härryda
  • 2016-03-28 08:39

Ok, men de verkar som dom flesta man läser om, iaf med länkproblematiken i Safari som är de jag ha, kom felet igår. Flera dagar efter uppdateringen och efter man har uppdaterat

http://www.99mac.se/forum/t/317247-kan-inte-o...

Ingen uppgradering

Jag har dock inte uppgraderat till 9.3 utan har 9.2.1 och ÄNDÅ uppstod de här problemen helt plötsligt. Min sambo som däremot HAR uppgraderat har inga som helst problem!

Ursprungligen av Nixe:

Ok, men de verkar som dom flesta man läser om, iaf med länkproblematiken i Safari som är de jag ha, kom felet igår. Flera dagar efter uppdateringen och efter man har uppdaterat

http://www.99mac.se/forum/t/317247-kan-inte-o...

Tack för tipset

Ursprungligen av Eres79:

Kunde inte uppa ios 9.3 visst var inte för iphone 5C.

Avaktiverade javaskift i safari avancerade inst iaf. Vilket löste problemet.

Intresssnant att problemet finns på hennes iphone fast hon bara kör ios 9.2.1

http://osxdaily.com/2016/03/25/troubleshootin...

Tack för tipset Avaktiverade javaskScript i afari avancerat Nu funkar det .))))

Ursprungligen av mattiL:

IOS 9.3 har kvalitetsproblem verkar det som:
http://osxdaily.com/2016/03/25/troubleshootin...

#nyhetstips

Uppgraderade till 9.3 för 2 dagar sedan, har en Iphone 6 64GB
Problemet med ej klickbara länkar i mail och i Safari uppstod direkt efter uppgraderingen
Avaktiverade Java o det löste problemet i Safari
Chrome funkar men man måste öppna i ny sida
Gick med i detta forum av anledningen att jag hittade denna tråd, det "lustiga" var att jag fick ett aktiverings mail till medlemskapet i forumet där jag inte kunde klicka på länken i mailet på Iphone.....fick öppna i min MAC.
Har någon en aning om NÄR Apple löser detta?

Till er som inte uppgraderat ännu.....GÖR DET INTE!
Måste komma en uppgradering snart.

Ursprungligen av thomas57:

...Avaktiverade Java o det löste problemet i Safari...

Det var nog Javascript som du avaktiverade. Java och Javascript är inte samma sak.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det var nog Javascript som du avaktiverade. Java och Javascript är inte samma sak.

Jupp menade Javascript

  • Medlem
  • 2016-03-28 10:32

Funkade för mig...

http://osxdaily.com/2012/11/18/disable-javasc...

Kolla länken, jag avaktiverade JAVA vilket iaf gjorde att jag kunde klicka på länker i t.ex. safari. Via mailen funkar det inte tyvärr...

Är nog bara att sitta och vänta på en uppdatering från Apple.

Ursprungligen av munvig:

Uppdaterade min iPad-mini 3 till iOS 9.3 och efter det öppnas inte länkar jag trycker på i Safari.
Jag trycker och dubbel-trycker, men det händer ingenting.
Trycker jag länge för att få fram kopierings-alternativet låser sig Safari så jag kan inte kopiera över dem till en annan webbläsare.
Vid omstart av Safari öppnas den sidan jag haft framme innan den med länkarna som jag försökte öppna.
Omstart av iPad hjälper inte, inte heller rensning av historik och webbplatsdata eller avstängning av Javascript.

Använder jag Firefox eller Chrome svarar de inte heller på tryck eller dubbeltryck men på "lång-tryck" och då med alt. "öppna i ny flik eller kopiera", men det hjälper ju inte eftersom Safari är förvald och det inte går att ändra.

Är det ngt nytt jag inte snappat upp eller helt enkelt ett fel som Apple förväntas fixa SNART?

hmmm, googlar jag på nåt ämne så funkar ju som ni skriver inte länken, det konstiga är om man exvis bildsöker så funkar det

Senast redigerat 2016-03-28 11:37

Jag har varit i kontakt med Applesupport idag 28/3. Det är en känt problem, som deras tekniker arbetar på. Jag har själv IOS 9.2 och inte lyckats uppdatera till 9.3. Men har exakt samma problem med safari, dvs det går bara att söka, men inte klicka på annat än bildlänkar. Jag fick instruktioner att bocka ur java script, för att se om det hjälpte, men icke! Då sa Applesupporten att det dessvärre bara var att avvakta någon dag, tills att de åtgärdat detta.

Har en iPhone 6 Plus uppgraderad till iOS 9.3. Har problem när jag klickar på länkar i Mail som då ska öpnnas i Safari. Det enda som händer är att min iPhone låser sig. Och inte hjälper det att avaktivera JavaScript heller. Har dock inte upptäckt några problem med min iPad Pro. Inväntar snarast en fix från Apple.

Ursprungligen av Shola:

jag avaktiverade JAVA vilket iaf gjorde att jag kunde klicka på länker...

Påpekar det igen. Java och Javascript är inte samma sak.

Det var Javascript som du avaktiverade.

Hej!
Jag har inte uppdaterat min iPhone 5s, jag har iOS 9.2.1 och har haft exakt det problem ni beskriver sedan i lördags. Går inte att klicka på någon länk, safari hänger sig, mail hänger sig. Kör jag Chrome så kan jag hålla inne länken och öppna i ny flik. Inga andra appar som är kopplade till safari fungerar heller. Börjar bli riktigt frustrerande. Fungerar antagligen inte att ominstallera telefonen? Eller? Någon som testat?

Ursprungligen av Ef1234:

Hej!
Jag har inte uppdaterat min iPhone 5s, jag har iOS 9.2.1 och har haft exakt det problem ni beskriver sedan i lördags. Går inte att klicka på någon länk, safari hänger sig, mail hänger sig. Kör jag Chrome så kan jag hålla inne länken och öppna i ny flik. Inga andra appar som är kopplade till safari fungerar heller. Börjar bli riktigt frustrerande. Fungerar antagligen inte att ominstallera telefonen? Eller? Någon som testat?

Den buggen gäller väl 9.3?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Den buggen gäller väl 9.3?

Det är fler här ovan som inte har uppdaterat och ändå stöter på problem. Inte vet jag varför, bara att det är precis som den buggen i iOS 9.3.

Har oxå problem med att öppna länkar från safari.. Problemet blev innan jag uppdaterade min iPad. Var dum nog att uppdatera den i tro att,DET skulle funka då.. Men icke..jag har även stängt av javascript vilket inte funkar ändå.. Åhh blir tokig.. Måtte problemet snart lösa sig...

Ursprungligen av Ef1234:

Det är fler här ovan som inte har uppdaterat och ändå stöter på problem. Inte vet jag varför, bara att det är precis som den buggen i iOS 9.3.

Då skulle jag våga påstå att det är ett annat problem. Standard, hard reset och sedan ev restore är alltid bra att börja med.

Imorse låg en ny uppdatering för 9.3 som jag hoppades skulle lösa problemen jag haft i helgen. Jag har alltså INTE tidigare uppgraderat till 9.3 men hade likadana problem med låsta länkar osv på min iPhone 5S med 9.2.1 sedan i söndags. Uppgraderade nu imorse men problemen kvarstår! Har dom släppt 9.3 igen men ÄNDÅ inte fixat buggen??? Någon som vet? Om jag stänger av Javascript så kan jag trycka på FÖRSTA länken i Safari och komma vidare men vid nästa länk jag trycker på så låser sig allt. Från mail och i appar funkar det inte alls. Det här börjar bli förbannat frustrerande!

Ursprungligen av munvig:

Uppdaterade min iPad-mini 3 till iOS 9.3 och efter det öppnas inte länkar jag trycker på i Safari.
Jag trycker och dubbel-trycker, men det händer ingenting.
Trycker jag länge för att få fram kopierings-alternativet låser sig Safari så jag kan inte kopiera över dem till en annan webbläsare.
Vid omstart av Safari öppnas den sidan jag haft framme innan den med länkarna som jag försökte öppna.
Omstart av iPad hjälper inte, inte heller rensning av historik och webbplatsdata eller avstängning av Javascript.

Använder jag Firefox eller Chrome svarar de inte heller på tryck eller dubbeltryck men på "lång-tryck" och då med alt. "öppna i ny flik eller kopiera", men det hjälper ju inte eftersom Safari är förvald och det inte går att ändra.

Är det ngt nytt jag inte snappat upp eller helt enkelt ett fel som Apple förväntas fixa SNART?

Ursprungligen av marsed:

...Har dom släppt 9.3 igen men ÄNDÅ inte fixat buggen...

Den nya 9.3 är till för äldre enheter som fick problem med aktivering i den första 9.3-uppdateringen.

Den här länkningsbuggen har inte direkt med 9.3 att göra. Den har även drabbat användare med äldre verioner. Och den visade sig inte direkt efter uppdateringen. Jag uppdaterade till 9.3 redan i tisdags kväll, och det funkade utmärkt fram till i lördags eller söndags, då jag upptäckte att det inte längre gick att klicka/trycka på länkar.

Bevaka tråden