Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man en mikrofon att funka?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-17 17:27

Har en gammal G3 b/w med mikrofoningång på baksidan. Har pluggat in miken (ny). Men inget händer.
Har bootat om och kollar i Inställningar -> Ljud och extern mikrofon. Hojtar i miken men det varken hörs eller syns nåt i indikatorn.
Tips?

Senast redigerat 2003-10-17 18:46
  • Medlem
  • 2003-10-17 17:36

Det är väl ett speciellt uttag? Mitt bästa tips är att köpa en iMic, eller försöka få tag i en adapter.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-17 17:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Det är väl ett speciellt uttag? Mitt bästa tips är att köpa en iMic, eller försöka få tag i en adapter.

Jovisst är det ett speciellt uttag, och miken jag köpt passar snuskigt bra. Det är samma standard som finns på "allt".

Behöver jag nån sorts kort? Eller plug-in?

Som jag fattar, så finns allt som behövs i datorn från början. Och Mac OSX hjälpfiler är som vanligt fria på informationen man vill ha....

• Medlem
  • International user
  • 2003-10-17 18:08

Gå in under Systeminställningar: Ljud: Ljudin osv... där hittar du alternativ för att välja din ljud-in källa. Välj mic-ingången så skall det fungera sedan...

Det är inte säkert att programmet du försöker lyssna med har medhörning inbyggt - testa att spela in en snutt och spela upp sen.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-17 18:20

Jo alltså (nu kör jag engelska menyer) så under System Preferences -> Sound så har jag ställt in på "External Microphone/Line in".
Sen drar jag ingångsvolymen till max och vrålar i miken. Då skall ju volymen synas på den där vafan-den-nu-heter-mätaren. Men icke.
Alltså inget program. Bara koll att den funkar...
Varför har jag en känsla av att jag glömt nåt alldeles uppenbart?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-17 18:41

Funkar micken i övrigt?
Trasiga mickrofonsladdar kan vara ett litet helvete.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-17 18:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peth
Funkar micken i övrigt?
Trasiga mickrofonsladdar kan vara ett litet helvete.

Njaee..det vet jag ju inte i och för sig. Men jag köpte en annan ny för ett tag sedan. Funkade inte heller, och trodde att det var micken det var fel på.
Men den här är också ny, inköpt idag, och funkar inte heller.
Det är klart att slumpen kan ha gjort att samtliga datormickar jag köpt är felaktiga, men risken är liten.
Jag TROR att den funkar.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-17 19:01

Gjorde test på PC:n - mikrofonen fungerar.

Du behöver en speciell mik, med längre "plugg" Apples Plaintalk-mik funkar, men jag undrar om den finns att köpa nu längre. Begagnad kanske.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-17 19:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias A
Du behöver en speciell mik, med längre "plugg" Apples Plaintalk-mik funkar, men jag undrar om den finns att köpa nu längre. Begagnad kanske.

Ah! Tack!
Åtminstone för anledningen till att det inte funkar.
Dock, fan va trött jag blir på alla j-a specialkopplingar.
Å andra sidan var det nån som erbjöd en gammal Mac-mic för några dagar sedan, vilket jag sturskt tackade nej till.
Skall se om jag hittar killen igen...

• Medlem
  • 2003-10-17 19:37

...och tack för att du inte trodde på MIG.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-17 19:41
Citat:

...och tack för att du inte trodde på MIG.

Ledsen! Jag tolkade ditt svar som lite vagt o så där frågande i största allmänhet.
Nästa gång skall jag vara mer lyhörd...

• Medlem
  • 2003-10-17 19:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Ledsen! Jag tolkade ditt svar som lite vagt o så där frågande i största allmänhet.
Nästa gång skall jag vara mer lyhörd...

Jag skoja bara. Anledningen att jag inte var tvärsäker är att jag aldrig ägt en blådåre, men väl gamla G4'or, som hade samma oförklarliga ingång. Riktigt meningslöst. På riktigt.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-17 19:52
Citat:

Jag skoja bara. Anledningen att jag inte var tvärsäker är att jag aldrig ägt en blådåre, men väl gamla G4'or, som hade samma oförklarliga ingång. Riktigt meningslöst. På riktigt.

Jo, det är så uppenbart när man tvingar folk att köpa äppelmärkta grejer till ALLT, även när det inte skulle behövas. Sen tror man att folk är så korkade att dom inte blir förbannade utan bara står som mähän...

Jaja..jag fick tag på killen som hade en sån där Mac-Mik, så det skall nog ordna sig.

Nu skall telefonräkningarna bli mänskliga, är det tänkt...

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-10-18 01:00

de du kan göra bara för att kolla om micingången funkar är att stoppa in ett par hörlurar och prata lite i dom och kolla om de ger utslag i ljudinställningarna.

1
Bevaka tråden