Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska kika på en ipad, vad värderar ni?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag funderar på att ersätta vår platta med en nyare ipad.

Kandidaterna är ipad mini 4 eller Pro 9.7.

Smidighet vs kraft och funktioner.

Jag ska så klart kika på dom och jämföra, men jag är nyfiken på vad andra använder och värderar.

32gb är ok i instegs-pro'n, medan minin måste få 64gb för att räcka till.

Tack för era åsikter

// Björn

Vad har du för iPad idag och hur känns storleken på den?
Börja med en skärmstorlek som känns ok, sen utrymme etc.

Min första iPad var första generations mini:n. Den hade ju redan då ett år gammal hårdvara och körde samma inre som iPad 2. Ett år senare bytte jag till min nuvarande iPad Air och den är jag mycket mer nöjd med. Den har ju till och börja med retina skärm som är överlägset bättre än de tidigare skärmarna. Skärmen är ju dessutom mycket större så det går till och med att använda som enda dator i korta perioder för enstaka arbetsuppgifter. För mig är det helt enkelt för litet med iPad mini, den är bäst för att spela, läsa och så vidare men omöjlig att arbeta på.

Har varit sugen på iPad Pro 9.7" det senaste p.g.a. pennan (som jag främst vill ha för att anteckna för hand) och processor uppgraderingen jämfört med Air 1:an. Dessutom har inte jag Touch id på min padda och det skulle vara skönt att ha. Priset har dock avskräckt mig från att slå till.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad har du för iPad idag och hur känns storleken på den?
Börja med en skärmstorlek som känns ok, sen utrymme etc.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Min första iPad var första generations mini:n. Den hade ju redan då ett år gammal hårdvara och körde samma inre som iPad 2. Ett år senare bytte jag till min nuvarande iPad Air och den är jag mycket mer nöjd med. Den har ju till och börja med retina skärm som är överlägset bättre än de tidigare skärmarna. Skärmen är ju dessutom mycket större så det går till och med att använda som enda dator i korta perioder för enstaka arbetsuppgifter. För mig är det helt enkelt för litet med iPad mini, den är bäst för att spela, läsa och så vidare men omöjlig att arbeta på.

Har varit sugen på iPad Pro 9.7" det senaste p.g.a. pennan (som jag främst vill ha för att anteckna för hand) och processor uppgraderingen jämfört med Air 1:an. Dessutom har inte jag Touch id på min padda och det skulle vara skönt att ha. Priset har dock avskräckt mig från att slå till.

Hej!

Ingen ipad idag. Har Inga "i" enheter alls faktiskt. Plattan vi har nu är en Nexus 7, den första. Det går alltså inte att utgå från den riktigt då precis allt blir en uppgradering oavsett vad vi väljer

Jag tänkte mer försöka få lite input kring hur andra använder sina plattor.

T.ex, använder man en pro endast till att surfa och se film, men vill åt den bättre skärmen. Och kan man köra lite enklare ordbendling och kalkylark på en mini, eller blir man galen?

Just storlekarna ska vi kika lite på idag, men det kanske måste till en kompromiss där just för att antireflexbehandlingen verkar vara så bra på pro'n. Det blir således mer än bara ett val av storlek känns det som.

Jag tackar för fortsatt input

Edit: Jag ställer en fråga till här då den bygger på samma svar som tidigare

Fredde, då du valde Mini'n från början, var det just PGA smidigheten eller berodde det på t.ex pris? Känner du att du har förlorat mycket smidighet/hanterbarhet med din Air jämfört med Mini'n?
Tänk dig att du ligger på rygg och håller plattan som en bok i soffan, eller spelar ett spel.. Typ

Senast redigerat 2016-04-15 10:26
Ursprungligen av bjorn.eriksson:

Hej!

Ingen ipad idag. Har Inga "i" enheter alls faktiskt. Plattan vi har nu är en Nexus 7, den första. Det går alltså inte att utgå från den riktigt då precis allt blir en uppgradering oavsett vad vi väljer

Jag tänkte mer försöka få lite input kring hur andra använder sina plattor.

T.ex, använder man en pro endast till att surfa och se film, men vill åt den bättre skärmen. Och kan man köra lite enklare ordbendling och kalkylark på en mini, eller blir man galen?

Just storlekarna ska vi kika lite på idag, men det kanske måste till en kompromiss där just för att antireflexbehandlingen verkar vara så bra på pro'n. Det blir således mer än bara ett val av storlek känns det som.

Jag tackar för fortsatt input

Tycker du att skärmen på den är bra så är kanske en mini vettigast.

Har själv en Air2 som ligger bredvid soffan för diverse surf. Använder dock MBPr 15" för att glo på film och serier i sängen då min Air känns för liten. Jag skulle eventuellt kunna döda behovet av min MBPr om jag köpte en pro istället.

Då får jag uppdatera lite.

Köpte en Pro 9.7" idag för att känna lite på den hemma. Tyvärr känner jag att den är lite för stor. Därför kommer den bytas ut mot en mini 4 istället.

Jag var nog mest sugen på en mini egentligen, men då det inte fanns någon Pro att visa upp fick det bli ett provköp.
Jag ville helt enkelt uppleva dels skärmen som ju ska ha en bra antireflexbehandling och dels högtalarna innan jag bestämde mig helt.
Det glädjer mig att både pro'n och mini 4'an beter sig väldigt lika då det gäller att dämpa inkommande ljus. Jämfört med Air 2 var dom väldigt behagliga och reflekterade inte alls lika mycket av framförallt blåa nyanser.

Högtalarna däremot är fenomenala på Pro 9,7. Då jämför jag så klart inte med riktiga separata högtalare, men det är helt klart imponerande. Det går helt klart att se film utan att dö på Pro'n. Musik funkar det med, men... Mja. Det får bero på ens preferenser Webbradio eller poddar däremot? Absolut!

Dock när det kommer till själva hanteringen blev det till att flytta fingrar hit och dit och jag med mina små händer kan helt enkelt inte skaka bort känslan att det blir ett val mellan ett säkert grepp och någorlunda kvickhet..

Ser fram emot att skaffa en mini imorgon istället!

Tack alla som läste

// Björn

1
Bevaka tråden