Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple backar – appar med Bank ID tillåts

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att Bank ID-frågan uppmärksammats på flera håll backar Apple, och ger svenska appar tillåtelse att använda legitimeringen.

Läs hela artikeln här

Nu kommer många länder bli intresserade av Sveriges smidiga lösning med BankID.

Gratisreklam.

Eller så nobbar Apple andra länder med motiveringen att de inte hade detta implementerat innan reglerna skärptes.

Kul att se hur sammarbetsvilliga apple var och hur snabbt det löstes

Toppen

Låter ju bra, bara nu inte Apple ändrar sig igen

Var väl nästan 100% att det skulle bli resultatet. Har aldrig varit orolig. Sämre odds lär knappast finnas.
Skulle vara Sverige - Belgien i morgon i så fall. Tack för det Apple - i alla fall  .

Hade på känn att det skulle gå denna vägen eller att mobilt bank-id fick en smidig lösning.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-06-21 23:19
Ursprungligen av Redaktionen:

Efter att Bank ID-frågan uppmärksammats på flera håll backar Apple, och ger svenska appar tillåtelse att använda legitimeringen.

Läs hela artikeln här

Vad menar man med "...bara för användning i Sverige." ?

Att om jag är utomlands och behöver t.ex. Swisha så kommer det inte gå?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-21 23:28
Ursprungligen av macki81:

Vad menar man med "...bara för användning i Sverige." ?

Troligen att undantaget bara gäller apparna i svenska App Store.

Under tiden får Apple fundera på hur de omformulerar sina riktlinjer så det stoppar de beroenden de inte vill tillåta, men tillåter denna typ av beroenden som de insett är ok.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2016-06-22 00:44
Ursprungligen av IngoX:

Troligen att undantaget bara gäller apparna i svenska App Store.

Under tiden får Apple fundera på hur de omformulerar sina riktlinjer så det stoppar de beroenden de inte vill tillåta, men tillåter denna typ av beroenden som de insett är ok.

Ja, jag undrar egentligen vad för typ av appar de vill stoppa mha regeln? Uppenbarligen inte identifiering á la bank-id.

Jag är förvånad...och glad. Jag trodde aldrig Apple skulle göra ett "regionalt" undantag - framför allt inte för ett pytteland som Sverige. Det är inte i linje med Apples policy genom historien att börja dela upp världen på detta sätt - det är ju en fundamental regel i operativet som det gäller.
Jag tror det berodde på att statliga myndigheter är "inblandade" - att vi loggar in med Bank-ID till t.ex. F-kassan och Skattemyndigheten. Det var nog det som fick Apple att lyssna. Hade det bara gällt banktjänster - privata företag som är "frivilliga" att använda så hade nog Bank-ID varit dödsdömt.
Man undrar ju också hur man gör i resten av världen. Vi är verkligen unika och homogena...och IT-tekniskt duktiga i detta land...sammarbetsvilliga...konsensusfolket...rationella. Kanske är det en önskedröm för andra länder att kunna sy ihop en lösning som Bank-ID. Vi har alltså ett nationellt digitalt ID-kort i Sverige och det är vi tydligen ensamma om i hela världen. Coolt.

Ursprungligen av Redaktionen:

Efter att Bank ID-frågan uppmärksammats på flera håll backar Apple, och ger svenska appar tillåtelse att använda legitimeringen.

Läs hela artikeln här

Det är inte konstigt till varför Apple ändrar sig.

Swish och BankID finns på topplistan i app store

Ursprungligen av EnDumEn:

Ja, jag undrar egentligen vad för typ av appar de vill stoppa mha regeln? Uppenbarligen inte identifiering á la bank-id.

Egentligen tror jag de gärna hade sagt nej till "Sverige" med men iom att det används för de stora tjänsterna som SKV samt Försäkringskassan så fick de ge med sig och ge ett undantag efter en hel del fjäskande. Imo är det precis denna typen av appar de vill stoppa dels för att det gör apparna beroende av varandra; vad händer om den ena appen stoppas av Apple pga ändringar eller att de börja bryta mot en regel eller är osäkra, vad ska då hända med den andra appen? Den blir ju värdelös då den inte kan användas längre.

(Tänk även på att e-legitimationsnämden har fått i uppdrag att lösa ett eID som vi även kan använda oss av utanför Sverige samt att då utländska e-legitimationer ska kunna användas i Sverige. Där även BankID (eg bankerna bakom) ev kommer hänga på.
http://www.elegnamnden.se/ )

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-22 17:15
Ursprungligen av tidsoptimist:


(Tänk även på att e-legitimationsnämden har fått i uppdrag att lösa ett eID som vi även kan använda oss av utanför Sverige samt att då utländska e-legitimationer ska kunna användas i Sverige. Där även BankID (eg bankerna bakom) ev kommer hänga på.
http://www.elegnamnden.se/ )

Tack för länken. Fann följande: "…utländska e-legitimationer som offentliga myndigheter enligt lag blir skyldiga att acceptera från 29 september 2018."

Undrar om det även gäller åt andra hållet, med svenska e-leg i utlandet?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-06-23 14:41

Sverige är inte ensamma i världen om dessa lösningar. Kanske är Skandinavien det däremot.

Ursprungligen av reboot81:

Tack för länken. Fann följande: "…utländska e-legitimationer som offentliga myndigheter enligt lag blir skyldiga att acceptera från 29 september 2018."

Undrar om det även gäller åt andra hållet, med svenska e-leg i utlandet?

Np!
Det är en EU-förordning så förhoppningsvis ska det då gälla åt andra hållet men det innefattar då inte BankID då de inte uppfyller kraven som anges, just nu iaf.
"För att en e-legitimation ska bli möjlig att använda över landsgränsen, behöver både e-legitimationslandet och e-legitimationsleverantören säga "ja". Intresserade e-legitimationsleverantörer behöver som ett minimum uppfylla eIDAS tillitsramverk."

Ursprungligen av andas:

Sverige är inte ensamma i världen om dessa lösningar. Kanske är Skandinavien det däremot.

Om du pratar om hur BankID interagerar med andra appar har jag tyvärr ingen koll på hur de andra länderna löser det hela men enligt wikipedia är det följande länder som har eID än så länge!
https://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_iden...
"Countries which currently issue government-issued eIDs include Belgium, Bulgaria, Germany, Israel, Italy, Luxembourg, the Netherlands, Nigeria, Mexico, Morocco, Pakistan,[1][2] Portugal, Romania, Estonia, Latvia,[3] Lithuania,[4] Spain, Slovakia.,[5] Malta, and Mauritius. Germany and previously Finland have accepted government issued physical eIC:s. Norway, Sweden and Finland accept bank-issued eIDs (also known as BankId) for identification by government authorities."

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-24 00:39

Överraskande att endast en tiondel av alla länder erbjuder eID.

Jag gillar inte BankID som extern app. Jag hoppas att Apple snarast tillsammans med svenska banker vidareutvecklar tekniken så att BankID-tekniken blir inbyggt i programmen eller operativsystemet (via API) och blir minst lika säker som nuvarande BankID och att det får ta tid så att det utvecklas i rätt riktning med avseende på enkel handhavande och det blir närmast buggfritt. Men jag är glad att Apple gjorde ett undantag för svenska Appar som är beroende av BankID.

Senast redigerat 2016-06-24 11:13
1
Bevaka tråden