Tack för hjälp! Hur stor extern hårddisk tror du att jag behöver köpa? På iPhoto biblioteket jag hittat (antagligen det gamla) som inte går att öppna står det 55 GB.
Du behöver en som är dubbelt så stor som datorns egen. Time Machine sparar nämligen äldre material också, så att man kan gå tillbaka i tiden och återställa sådant som man kanske raderade av misstag eller sådant man ångrade att man tog bort. När hårddisken börjar bli full raderar Time Machine de äldsta kopiorna automatiskt. Denna typ av backup är ett minimum.
Vad gäller backup för att vara alldeles säker gäller:
1. En direktansluten hårddisk som man uppdaterar ofta till. Som nämnts ovan.
2. Ytterligare en hårddisk (eller flera) som du säkerhetskopierar till emellanåt på samma sätt och som du förvarar i en annan byggnad än den där du har datorn och din vanliga backup. Annars kan allt försvinna i en brand/stöld.
3. Backup av viktiga filer till en molnlagringstjänst. Det finns flera olika sådana. Själv använder jag Google Fotons gratistjänst och Google Drive.
Allt det här kan låta överdrivet men om man för evigt förlorar kanske tusentals bilder på exempelvis barnens uppväxt är det lätt att hålla sig för skratt.