Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Publik beta på MacOS, iOS10 etc

Tråden skapades och har fått 124 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kan minnas att den fungerade fint både på beta 1 & 2, så det är lite udda

Intressant. Olika resultat beroende på telefon. Jag får prova när jag får tillbaka min telefon som jag kraschade skärmen på...:(

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-07-21 10:31
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kan minnas att den fungerade fint både på beta 1 & 2, så det är lite udda

Mitt svar baserade sig på faktat att när jag kontaktade SHB:s kundtjänst om varför dom alltid missar skarpa releaser med att uppdatera sina egna appar fick just det svaret (att dom inte utvecklar mot betor utan bara skarpa releaser).

Ursprungligen av frazze:

Mitt svar baserade sig på faktat att när jag kontaktade SHB:s kundtjänst om varför dom alltid missar skarpa releaser med att uppdatera sina egna appar fick just det svaret (att dom inte utvecklar mot betor utan bara skarpa releaser).

Lustigt svar. Det är väl själva anledningen till att Apple släpper ut betor till utvecklare, att de ska kunna testa mot den nya versionen av OS:et.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Lustigt svar. Det är väl själva anledningen till att Apple släpper ut betor till utvecklare, att de ska kunna testa mot den nya versionen av OS:et.

Sanningen liggger någonstans mitt i. När det gäller säkerhetsappar av denna typ så kan jag köpa att de först gör en sanitetstest internt för att kontrollera att allt verkar stämma för att sedan göra den slutliga verifieringen mot en skarp OS-version

Det kan också vara så att man vill avvvakta den officiella releasen för att minska risken för att behöva göra om jobbet när något ändras under betaperioden

Ursprungligen av BlackSmp:

Sanningen liggger någonstans mitt i. När det gäller säkerhetsappar av denna typ så kan jag köpa att de först gör en sanitetstest internt för att kontrollera att allt verkar stämma för att sedan göra den slutliga verifieringen mot en skarp OS-version

Det kan också vara så att man vill avvvakta den officiella releasen för att minska risken för att behöva göra om jobbet när något ändras under betaperioden

Ändå konstigt. Det är syftet med golden masters, att kunna göra den slutgiltiga verifieringen.

Men vad jag förstår så ligger kanske inte bankerna (förutom fintech då) i framkant när det kommer till nytänk, så jag är inte förvånad om de resonerar en aning ofördragsamt.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ändå konstigt. Det är syftet med golden masters, att kunna göra den slutgiltiga verifieringen.

Men vad jag förstår så ligger kanske inte bankerna (förutom fintech då) i framkant när det kommer till nytänk, så jag är inte förvånad om de resonerar en aning ofördragsamt.

Vi är inte ens i närheten av en GM just nu

Ursprungligen av BlackSmp:

Vi är inte ens i närheten av en GM just nu

Sant, men det jag kommenterar är det svar som @Frazze fick av Handelsbanken:

Citat:

att dom inte utvecklar mot betor utan bara skarpa releaser

Skarp release = inte en golden master.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Sant, men det jag kommenterar är det svar som @Frazze fick av Handelsbanken:

Skarp release = inte en golden master.

Fast det blir liten att förstå när du svara och citerar mig som inte skriver någonting alls om GM utan ger en generell synpunkt på varför det kan vara vettigt att göra den slutgiltiga verifieringen på en officiell release.

Handelsbanken app fungerar för övrigt på IOS 10 betan så deras svar är antingen föråldrat eller berättar inte hela sanningen.

Ursprungligen av BlackSmp:

Handelsbanken app fungerar för övrigt på IOS 10 betan så deras svar är antingen föråldrat eller berättar inte hela sanningen.

Man kan ju ha tur också. Det är inte säkert att alla appar går sönder i nästa version av systemet. Men om man inte vill riskera att kunderna får sitta ett par veckor med en app som inte fungerar är det ju en god ide att testa och fixa innan skarpa releasen släpps, och submitta till App store när Apple börjar ta emot iOS 10-appar.

Ursprungligen av BlackSmp:

Fast det blir liten att förstå när du svara och citerar mig som inte skriver någonting alls om GM utan ger en generell synpunkt på varför det kan vara vettigt att göra den slutgiltiga verifieringen på en officiell release.

Handelsbanken app fungerar för övrigt på IOS 10 betan så deras svar är antingen föråldrat eller berättar inte hela sanningen.

Jag orkar inte ens förklara...

Bytte för övrigt till publika betan #2 (14A5309d) på min iPhone 6, nu fungerar inte handelsbanken eller swish

Jag laddade in publik beta 2, Swish, Bankid & Swedbank fungerar som det ska. Inga störningar funna än så länge.
Sen att sluta dra åt sidan för att komma åt hemskärmen kommer ju att ta tid.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag orkar inte ens förklara...

Bytte för övrigt till publika betan #2 (14A5309d) på min iPhone 6, nu fungerar inte handelsbanken eller swish

Du har ju redan förklarat...

Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag orkar inte ens förklara...

Bytte för övrigt till publika betan #2 (14A5309d) på min iPhone 6, nu fungerar inte handelsbanken eller swish

Har samma problem, iOS 10 PB2, Handelsbanken appen funkar ej! Blir till att rulla tillbaka till 9.3.3 iallafall i luren, paddan får ha kvar Betan!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-29 16:59

Funkar på min 6s med samma build, om jag skriver in telefonnumret manuellt. Kopplingen till Kontakter gör dock att appen kraschar om jag försöker hämta uppgifterna därifrån.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-30 11:09

Däremot strular Sierra för mej (Macmini late 2012, 4core i7).
Publik beta 2: min TrackPad vill inte parkopplas efter en omstart. MacOS säger Connected, Disconnected om vartannat, i all evighet... LEDen på TrackPaden blinkar i två-takt. Muspekaren rör sej inte.
Omstart av Paden hjälper inte, omparning hjälper inte. Men tar jag ur batteriet och sätter i det igen, funkar den direkt, utan att para om den.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-07-30 11:28

Kör Time Machine fortfarande över AFP i Sierra, eller har de lyckats rensa ut AFP ordentligt nu?
Skulle gärna se att den går över SMB eller NFS.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-30 11:33

Jag kan kolla om du berättar hur?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-07-30 12:15
Ursprungligen av kenjon:

Jag kan kolla om du berättar hur?

Tack för att du tar en för teamet!

Jag tror att det enklaste är att stänga av AFP på din NAS och sedan försöka lägga till en ny TM-disk.
Om jag inte minns fel har du en NAS, rent av för TM-backup också.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-30 12:17

Njae...
Just nu kör jag TM av Sierran mot en lokal USBdisk.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-07-30 12:19
Ursprungligen av kenjon:

Njae...
Just nu kör jag TM av Sierran mot en lokal USBdisk.

Ok, inget problem, en snabb sökning indikerar att det inte fungerar.
Se denna (rätt gammal iofs):
https://www.macpro.se/2016/06/15/macos-sierra...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-30 12:25

Då får vi vänta på APFS.

Public Beta 3 ute.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-08-03 01:19
Ursprungligen av _empty:

Public Beta 3 ute.

Uppdaterat och fortsätter med Feedback Assistant...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-08-03 14:55

Ok, lagt in macOS Sierra Beta (16A269f), vad skiljer mot El Capitan?
Installerar iOS Beta på iPad Pro nu...

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2016-08-03 16:19
Ursprungligen av MrQuattro:

Har samma problem, iOS 10 PB2, Handelsbanken appen funkar ej! Blir till att rulla tillbaka till 9.3.3 iallafall i luren, paddan får ha kvar Betan!

Handelsbanken funkar inte heller för mig i public beta 3, men man kan å andra sidan logga in på hemsidan. Man kan ju logga in med mobilt bankid även där nu.

vad gäller med det "senaste" Publik Beta 3?

Funkar Swish och Handelsbanken och Mobilt BankID? Annars får det vara. Kan inte köra utan dem i typ tre månader...

Ursprungligen av Sixten:

vad gäller med det "senaste" Publik Beta 3?

Funkar Swish och Handelsbanken och Mobilt BankID? Annars får det vara. Kan inte köra utan dem i typ tre månader...

Antar att du syftar på iOS. Handelsbanken fungerar inte. Resten funkar.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2016-08-04 23:32
Ursprungligen av Sixten:

vad gäller med det "senaste" Publik Beta 3?

Funkar Swish och Handelsbanken och Mobilt BankID? Annars får det vara. Kan inte köra utan dem i typ tre månader...

Swish och mobilt BankID funkar. Handelsbankens app funkar inte, men du kan sköta allt via Handelsbankens hemsida istället. Funkar över förväntan.

Då låter jag bli. Kommer väl ändå skarpt om en månad skulle jag tro.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-08-05 12:21

Ironiskt, men web-tv på Aftonbladet fungerar inte längre. Den loopar bara runt i reklamen och hoppar över själva inslaget. Så pågår det varv efter varv efter... för mig i alla fall.

Gäller för public beta 3.

Bevaka tråden