Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Titanium 400 resp 500 olika?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Döm av min förvåning då jag tänkte installera OS X på den andra Ti jag har tillgång till.. Det är en Ti500 som inköptes före min egen Ti400..

Ti500an vägrade starta upp från samtliga OS9 skivor jag försökte med, utom den egna svenska som leverats med datorn.

OS X kräver ju en engelsk 9a så ..
Jag provade även med den som Apple skickat mig från Irland till min Ti400.
Men nej då..

Nu har jag dock fått ytterligare en, som jag dock inte hunnit prova.. men man kan ju undra om det är .. ja ja vet inte...
känslig CD?

jag har inget svar, men jag må säga att det är mysko och att apple verkar gått tillbaka till "performa-syndromet" då alla macar hade egna "skräddarsydda" systemskivor,,, hummm... sånt gillar vi inte!

• Medlem
  • 2001-05-18 01:00

Ganska säker på att det är samma hårdvara, kan vara att ena maskinen har hunnit med en firmvareupdate, eller så har Apple gjort en mindre "revision" på moderkortet nyligen, men det gäller isf både 400 och 500, modellen..

Ja det verkar ju inte bättre än att Apple gjort som du sa ovan, gått över till skräddarsydda system.

Har olika skivor för våra G4/400, G4/450MP, PB G3, PB G4 (400+500 då..?!) etc..

det är ju inte direkt en smidig sak, dock så brukar nyare skivor fungera i äldre datorer.. tror dock inte det gällde för en PB skiva i en PM el vice versa..

Apple har sedan ett bra tag tillbaka levererat med maskin specifika OS med datorerna. Detta skapar ibland problem för folk som vill köra tex amerikanskt Mac OS på en nyinköpt burk.

Anledning är att "retail" versionen av amerikanska Mac OS 9.1 är äldre än vad vissa datorer är, tex PowerMac G4/PowerBook G4.
(detta gäller även den US 9.1 CD som medföljer MacOS X, om det inte är uppdaterat nu)

För att köra ett US system på en sådan burk måste du få tag på ett system som levereras med de "amerikanska" datorerna av samma modell. En sådan version kan bara fås direkt från Apple! Gratis om man tjatar lite (och kan komma med en bra anledning till att man skall ha ett amerikanskt system - så öva på den amerikanska brytnignen innan ni ringer )

En annan lösning för alla är att så fort apple gör en uppdatering av systemet så kommer det att fungera på alla era maskiner. Det "ryktas" om en version 9.2 som kommer till hösten...

Jo det där känner jag till (tala för mig själv.. ).. liksom det med 9.1 som medföljde OSX.. det var ju bara o ringa till Apple så skickade dom en ny CD..

Men det var just det som var grejjen, den CDn dom skickade fungerade fint på min Ti400.. men inte på vår Ti500.. så nu har dom skickat en hel uppsättning PB G4 startskivor till den. Har inte haft tid o kolla men tänkte göra det senare idag.. Kolla om Ti500an nappar på dom vill säga.. annars kan man ju misstänka nått serious.

Svenska 9.1 som kom med den fungerade ju fint men inga Z el US versioner ännu så länge..

Apple brukar ju ändra "små" saker på datorer under dess livstid. I fallet PB G4 som är "v1.0" så kan jag tänka mig att så är fallet redan nu efter bara några månaders livslängd...

Vid introduktionen skall det inte ha varit någon skillnad på dem.

Citat:

Skapades ursprungligen av: mannen:
En annan lösning för alla är att så fort apple gör en uppdatering av systemet så kommer det att fungera på alla era maskiner. Det "ryktas" om en version 9.2 som kommer till hösten...

9.2 lär komma långt före hösten...

• Oregistrerad
  • 2001-05-31 17:20

Jag körde ett tag med svenskt 9.1, se´n köpte jag OS X å installerade det, bara att även ha ett engelskspråkigt 9.1. Tre OS under samma skal. Funkade helt kanon. Se´n blev man full i fan, av den vanliga anledningen, där man alltid i efterhand frågar sig: "Varför då?!"... , och ville streamline´a lite. Så då var jag smart nog att sitta utan tillgång till några som helst systemskivor å manuellt flytta över sån´t där "icke-OS-specifikt" från den svenska 9.1:an till den engelska. Tjohej. Det gick bra, till slut kunde jag starta datorn... Nu är den räddad eftersom jag startade på CD och fyllde på med de rätta prylarna & tog bort det gamla skvalpet från den svenska 9.1´an. Ändå rätt lustigt att se hur "smart" macen är - med ett blandat språk i systemmappen så skapar den t ex både en engelsk "Preferences" och en svensk "Programinställningarna", och den styr bara in helt rätt saker i respektive mapp. Snyggt. Med tungan rätt i mun & lite grundläggande förståelse för Mac, kan man bråka hur mycket som helst med OSet utan att ställa till skada. Detta är också vad som skrämmer mig med OS X förstås, där är det ju ett annat name of the game. Fast då blir jag nog mer produktiv i stället, iofs...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Joakim Jardenberg:
9.2 lär komma långt före hösten...

Jepp... innan MWNY i juli...

Mac OS 9.2fc4 är släppt för någon vecka sedan. Golden Master-version är väldigt nära... dvs den som släpps på nätet för download om den verkade vara bra

1
Bevaka tråden