Har en extern hårddisk, Western Digital My Passport 2TB USB 3.0 som jag kör till min Macbook Pro.
Satt och tömde ett CF-kort med semesterbilder imorse då plötsligt "Extern matades inte ut korrekt" dök upp och hårddisken försvann.
Började min felsökning:
- Koppla in/ut hårddisken
- Starta om datorn
- Testa annat USB-uttag
- Testa genom USB-hubb med extern strömförsörjning
Disken dyker upp i skivverktyg, men jag upplever att det tar längre tid än normalt. Den enda partitionen som finns täcker hela diskens kapacitet och den dyker inte upp på skrivbordet automatiskt. Testade att köra "lägg till på skrivbordet" och det fungerade! Däremot kan jag bara se mina tre huvudkataloger och katalogerna under det, inga filer. Infon om partitionen gällande utrymme etc. i skivverktyg verkar också stämma.
Känns ganska skönt att det inte verkar helt kört i alla fall, men frågan är ju då: hur går jag vidare?
Har läst runt lite om att många externa hårddiskar får problem med elektroniken som hör till kabinettet. Tyvärr verkar ingen riktigt beskriva symptomen som uppstår då. Kan det vara så, att kabinettet inte kan leverera tillräckligt med spänning så att disken inte klarar av att jobba ordentligt? Har inte vågat öppna detta än för att undvika att en ev. garanti bryts med det. Har inte testat i någon annan dator, men mina andra externa hårddiskar fungerar felfritt.
Vad tror ni? Är det kört eller låter min teori om kabinettet trovärdig?