Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får inte igång Time Machine

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-09-07 09:06

Har ny mbp som jag försöker ansluta till min Time Machine disk utan att lyckas. Det är en 2TB USB disk som sitter i min Airport Extreme. Har två andra burkar som är ansluten till denna och funkar utan problem.

När jag skall ställa in Time Machine så ser jag inte disken utan bara "Annan Airport Time Capsule" Går jag in på min extreme med Airport verktyget så ser jag disken under hårddiskar, men finns inget att göra för att ansluta till den.

Någon som har någon idé?

Har du kollat så att din användare har korrekt behörighet?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-07 09:59

Är disken formaterad som Mac OS Extended?
https://support.apple.com/sv-se/HT202784

• Medlem
  • 2016-09-07 11:17
Ursprungligen av IngoX:

Är disken formaterad som Mac OS Extended?
https://support.apple.com/sv-se/HT202784

Ja, som sagt så använder jag den som TM till två andra macar, men det där med behörigheten är ju kanske en väg fram. Vart hanterar jag dem?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-07 11:52
Ursprungligen av Fox32:

Ja, som sagt så använder jag den som TM till två andra macar, men det där med behörigheten är ju kanske en väg fram. Vart hanterar jag dem?

Aha, jag tolkade i detta fallet "burkar" som att du hade två andra fungerande USB-hårddiskar anslutna till AirportExtreme.

Antagligen får du korrigera behörigheterna via Airportverktyget från en av de andra "burkarna"

• Medlem
  • 2016-09-07 20:58
Ursprungligen av Fox32:

Har ny mbp som jag försöker ansluta till min Time Machine disk utan att lyckas. Det är en 2TB USB disk som sitter i min Airport Extreme. Har två andra burkar som är ansluten till denna och funkar utan problem.

När jag skall ställa in Time Machine så ser jag inte disken utan bara "Annan Airport Time Capsule" Går jag in på min extreme med Airport verktyget så ser jag disken under hårddiskar, men finns inget att göra för att ansluta till den.

Någon som har någon idé?

Hur styr man användare? Jag hittar inte den funktionen i Extremen.. Eller rättare sagt. Jag har inga användare inställt idag..

Vilken typ av konton/användare är det jag skall använda?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-08 02:08

Klicka på listen Med enhetslösenord

• Medlem
  • 2016-09-08 08:17
Ursprungligen av kenjon:

Klicka på listen Med enhetslösenord

Yes, då kan jag sätta användare eller konton, det är jag medveten om. Men vad baseras dessa på och vart skriver jag sen in denna kontoinfo i TM? Kommer jag då behöva göra om den backup jag har på de två befintliga maskinerna. Ingen av dem har ju behövt andra rättigheter eller konton, så varför skulle min nya burk behöva det?

Jag gillar inte när saker avviker och man måste göra på annat sätt. Det betyder ofta att det strular till det i andra änden eller längre fram. Sen kan det vara bättre att köra med konton rakt igenom, vad vet jag. Men jag har inte behövt det tidigare så jag förstår inte logiken.. =(

Tack för att ni förklarar detta för mig som inte förstår.

Senast redigerat 2016-09-08 08:30
  • Medlem
  • 2016-09-09 08:23

Nu har jag skapat användare men jag kommer fortfarande inte åt disken. TimeMachine rullar på som vanligt på de andra burkarna, men min nya dator hittar inte disken..

1
Bevaka tråden