"Hundratals programvarutillverkare som Apple och Google har utvecklat stöd för DNG. Och kameratillverkare såsom Casio, Ricoh, Samsung, Leica och Pentax har infört kameror som fotograferar i DNG-format."
Citatet ovan kommer från en bra sammanfattning här: http://www.thommyandersen.se/dng-eller-inte-d...
Själv har jag sedan 2004 fotograferat i RAW-format med ett antal olika kameror.
Med Lightroom kom möjligheten att konvertera alla dessa olika format till DNG, vilket jag har gjort och fortfarande gör med mina nuvarande kameror.
Varför? Jo, av två skäl:
1. Kameramodeller kommer och går - även tillverkare kan försvinna. Se bara på Samsung som hoppat av kameratåget.
Kanske man därför en vacker dag står där med ett filformat på lagrade bilder som inte går att fixa till ytterligare.
2. Att ha ett filformat som är "universellt" och som man kan anta står sig framöver.
Adobe har idag en totalt dominerande ställning inom fotoredigering och jag antar därför att deras öppna format står sig.
Att kameratillverkarna (förutom de ovan nämnda) ändå använder sina proprietära format, tror jag kommer att förändras ändras i och med att DNG får ökad spridning och blir standard, framför allt genom ett ökat RAW-fotograferande med mobiltelefonerna som drivande kraft.
Att Apple och Google stöder DNG kommer säker att vara drivande här.
Ju fler tillverkare som börjar använda DNG desto enklare blir det för tillverkarna av fotoredigeringsprogram i och med att man inte behöver lägga till en massa nya saker i programmet, för att kunna jobba med de proprietära formatens versioner och uppdateringar.
Själv har jag genom detta fått nytt liv i många av mina gamla DNG-konverterade bilder med Lightrooms senaste versioner, som är starkt förbättrade under åren och som plockar fram bilder som jag på den tiden inte trodde var möjligt.
Sen är det en helt annan sak att Adobes tolkning av de olika kameratillverkares RAW-filer inte alltid är helt bra - bilder kan mycket väl blir betydligt bättre i kamerans egen programvara, t ex Canons Digital Photo Professional (DPP). Då kan man köpa eller själv tillverka kameraprofiler till Lightroom, som ger i stort samma färger i RAW-filerna som Canon tänkt sig. Men det är ett kapitel för sig.....
Tycker man att DGN-bilderna tar för stor plats i lagring kan man i Lightroom spara dom i "förstörande" format utan större kvalitetsförsämring enl min erfarenhet. iPhonebilder i DNG blir då ofta 4-8 mb i stället för 12 mb...... att jämföra med c:a 2-3 mb i jpgformat.......
-------------------
Nedan några testbilder som jag i dagarna tagit för att testa DNG på min iPhone SE - vilka är "vanliga" jpg och vilka är "framkallade" i Lightroom och sparade som jpg?
Filstorlekarna är ung lika stor på alla fyra filerna (dryga 200 Kb) - i den kompression (kvalitet) och upplösning (1024x768) som jag valde att spara jpg i.