Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man få slut på tjatet, hur är den allmäna opinionen?

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zappee:

Optimalt system ... wat?

Uppdaterar du inte har du garanterat fler buggar i ditt system och värre, fler säkerhetshål.

Som sagt, olika användare använder Apples produkter på olika sätt. Du vet helt enkelt inte vad du pratar om för du tror alla gör som du. Du kan ju t.ex. kolla vad som hände många musiker och folk i ljudbranschen när de uppdaterade över 10.8.5 med gamla datorer. Ett annat exempel är när en OS-uppgradering gjorde vissa SSD-diskar värdelösa.

Säkerhetsaspekten är intressant för den är förmodligen central för en del verksamheter men i princip helt oviktig för mig och många andra också. Jag har i princip aldrig på 20 år varit snabb med uppdateringar och jag har aldrig någonsin haft säkerhetsproblem heller. Därmed gör jag inte samma felslut som du och påstår att ingen annan har säkerhetsproblem, men det har ingen hög prio eller betydelse i mitt fall. Säkerhetsaspekten är också en metod att sälja in nya produkter, ungefär som Anticimex råttkampanjer varje vår då de påstår att staden invaderats av råttor just detta år.

Senast redigerat 2017-01-04 21:20
Ursprungligen av BlackSmp:

Tja en stor anledning till tråden och stämningen är nog ditt använvändade av värdeladdade ord.

När det gäller frekvensen av iOS uppdateringspåminnelser så har jag inte sett något annat än var 24:e timme men har du någon länk som besvkriver oftare så får du gärna dela med dig

Men när det gäller uppdateringar så har du nog inte jobbat i en större koncern som skickar ut windowsuppdateringar centralt. Där kan vi snacka om tjat för att starta om datorn för uppgradering...

Vilka värdeladdade ord?
"Tjat"?

Det måste väl ändå kunna användas utan att folk blir ledsna. Då tycker jag det är bra mycket värre att så många i tråden "vet" att jag har fel. Det enda sättet att bevisa det hela är att göra en film i realtid – 12 timmar lång – och om det måste till för att få till en seriös diskussion så är det väl rätt meningslöst eller hur?

Ursprungligen av pmarriott:

Men du har tid att gnälla om påminnelser att uppdatera? Du hade haft mer tid att vara produktiv bara genom att dra igår uppdateringen till senaste iOS igår kväll när du gick och lade dig. Slå sen på autouppdateringar så är saken biff. Jag har 100-tals appar på min telefon och får högst någon enstaka gång i månaden propåer om att betygsätta appar.

Men snälla nå'n. Det är inte uppdateringen som är problemet utan dess eventuella konsekvenser. Jag har nog skrivit det fem gånger nu.

Ursprungligen av BerraBomb:

Jag hade samma problem som du, på flera olika enheter, med att påminnelser om att uppdatera iOS visades 2-3 gånger om dagen och det har varit likadant i ett par år/olika iOS-versioner.

Att stänga av dem är dock mycket enklare än ovanstående, se här:
http://macworld.idg.se/2.1038/1.661962/slipp-...

Angånde uppdateringstjat från appar/OS i allmänhet:
Man ska vara glad för att Apple inte har gått så långt som Microsoft med Windows 10 där du INTE kan stänga av systemuppdateringar alls om du har har Home-edition. Skiten startar dessutom om, trots att man sitter och jobbar och man får ingen chans att spara ens, helt jävla sjukt....

(Edit, en punkt till ett komma)

Stort tack. Äntligen någon som dels vet vad jag talar om och som faktiskt har någon information att dela med sig av.
Jag tror jag läst artikeln tidigare och det var ungefär det jag menade med att stänga av wifi innan laddning.
Blockera uppdateringsservrarna vill jag inte göra eftersom jag har andra enheter som jag vill hålla uppdaterade.

Och apropå "stämningen i diskussionen" som någon tog upp här.
Det kanske vore på sin plats med en ursäkt från alla er som "visste" att jag hade fel nu när det bekräftats från ytterligare en användare?
Det finns få saker som förstör diskussionsklimatet så mycket som att antyda att en användare ljuger eller alternativt är inkompetent.

Ursprungligen av torsig1967:

...Vilka värdeladdade ord?...

Ja, att alla andra har sina Apple-enheter som "livsstilsmarkör",
...att alla andra inte är produktiva med sina enheter,
...att alla andra saknar fri vilja, och mer eller mindre är hjärntvättade att bara göra "som Apple vill",
...det är väl lite värdeladdat, tycker jag.

...Det kanske vore på sin plats med en ursäkt från alla er som "visste" att jag hade fel nu när det bekräftats från ytterligare en användare?...

Men då är ni ju nästan i majoritet nu. Klart att alla andra ska ändra sig och börja klaga på det hemska uppdateringstjatet nu.

Tråden frågar efter den allmänna opinionen. Den allmänna opinionen är att man bör uppdatera.

Senast redigerat 2017-01-04 21:10
  • Medlem
  • International user
  • 2017-01-04 21:22

Som sagt, olika användare använder Apples produkter på olika sätt. Du vet helt enkelt inte vad du pratar om för du tror alla gör som du. Du kan ju t.ex. kolla vad som hände många musiker och folk i ljudbranschen när de uppdaterade över 10.8.5 med gamla datorer.

Säkerhetsaspekten är intressant för den är förmodligen central för en del verksamheter men i princip helt oviktig för mig och många andra också. Jag har i princip aldrig på 20 år varit snabb med uppdateringar och jag har aldrig någonsin haft säkerhetsproblem heller. Därmed gör jag inte samma felslut som du och påstår att ingen annan har säkerhetsproblem, men det har ingen hög prio eller betydelse i mitt fall. Säkerhetsaspekten är också en metod att sälja in nya produkter, ungefär som Anticimex råttkampanjer varje vår då de påstår att staden invaderats av råttor just detta år.

Jag har aldrig skrivit att alla gör som jag.
Jag sa bara att du garanterat har fler buggar om du inte uppdaterar.

Säkerhetsläget har ändrats GANSKA mycket på 20 år. Har du sårbar mjukvara räcker det att besöka en sida med kassa annonser.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, att alla andra har sina Apple-enheter som "livsstilsmarkör",
...att alla andra inte är produktiva med sina enheter,
...att alla andra saknar fri vilja, och mer eller mindre är hjärntvättade att bara göra "som Apple vill",
...det är väl lite värdeladdat, tycker jag.

Men då är ni ju nästan i majoritet nu. Klart att alla andra ska ändra sig och börja klaga på det hemska uppdateringstjatet nu.

Tråden frågar efter den allmänna opinionen. Den allmänna opinionen är att man bör uppdatera.

Första delen av frågan är faktiskt: "Kan man få slut på tjatet?" och huvuddelen av diskussionen har fokuserat på det och infallsvinkeln har huvudsakligen varit att jag har fel och att det inte finns något tjat. Det är inte en majoritetsfråga huruvida man drabbats av det jag beskrivit utan en fråga om vilket system man har och kanske även hårdvara och annat. Att vi är två nu betyder att vi plötsligt blivit dubbelt så många stollar eller att vi kanske faktiskt har upplevt just precis det tjat som jag redan från början talat om.

Problemet är att många varit väldigt inriktade på att förklara att jag har fel. Att det är så leder in på den första halvan av din kommentar som handlar om värdeladdade ord. Jag hävdar fortfarande att jag inte använt värdeladdade ord, däremot kan jag hålla med om att vissa formuleringar kan upplevas som värdeladdade och då ber jag om ursäkt för det. Alla använder sina prylar på det sätt som är bäst för var och en men min poäng, som gick förlorad på grund av att jag skämtade eller tog i för mycket, var att det är fel att förutsätta att en annan användare inte vet vad den håller på med bara för att den användaren inte gör som en själv. I detta fallet dessutom på ett annat system.

Senast redigerat 2017-01-04 21:48
Ursprungligen av zappee:

Jag har aldrig skrivit att alla gör som jag.
Jag sa bara att du garanterat har fler buggar om du inte uppdaterar.

Säkerhetsläget har ändrats GANSKA mycket på 20 år. Har du sårbar mjukvara räcker det att besöka en sida med kassa annonser.

Buggfrågan är mycket intressant. Jag undrar om du kan backa upp den med referenser?
Vad jag förstår är det ganska ovanligt att man i högsäkerhetssystem alltid använder senaste operativsystemen vilket tyder på att det finns risker med att uppdatera.

Själv gissar jag bara nu men jag vill minnas att jag hörde att Win 3.11 är rätt vanligt i rymdsonder eftersom man har god överblick över buggsituationen i ett såpass gammalt system. Men har du bra info i frågan så länka gärna, det är ett spännande ämne. Det är ju OS plus applikation som är det intressanta. En känd bugg är helt enkelt ofta att föredra framför en okänd i välordnade produktions-situationer.

Din kommentar om säkerhet är ett praktexempel på varför man inte kan utgå från att man vet hur andra använder sina system. När det gäller vissa av mina äldre datorer (med gamla OS) så är de inte ens uppkopplade mot internet och om jag skulle koppla upp dem så skulle det definitivt inte vara för att besöka "kassa sidor" utan för att ladda ner en drivrutin. Skulle datorn haverera så skulle jag backa till förra Timemachinekopian vilket ger en nästan 100% förutsägbar situation vad gäller säkerhet under de omständigheter jag använder enheten – nämligen programmering av syntar och annat musikrelaterat. Säkerhetsproblemet är praktiskt taget noll under de omständigheterna.

Första delen av frågan är faktiskt: "Kan man få slut på tjatet?"...

Jo, jag vet, men jag anser att det inte finns någon allmän opinion till den delen av frågan. Helt enkelt för att "uppdateringsvägrarna" utgör en så liten andel av användarna.

Inte lätt att försöka hitta eller skapa en opinion för en sak, när typ 99,999% av användarna inte bryr sig ett skvatt, utan snarare tycker att det är en icke-fråga.

Och apropå våra tvivel så är det väl möjligt att den påminner fyra gånger om dagen. Vi får ta ditt ord på det. Men om den nu gör det, så är det kanske helt enkelt en konsekvens man får ta, om man vill vara "kärringen mot strömmen" och inte uppdatera.

Senast redigerat 2017-01-05 12:05
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, jag vet, men jag anser att det inte finns någon allmän opinion till den delen av frågan. Helt enkelt för att "uppdateringsvägrarna" utgör en så liten andel av användarna.

Inte lätt att försöka hitta eller skapa en opinion för en sak, när typ 99,999% av användarna inte bryr sig ett skvatt, utan snarare tycker att det är en icke-fråga.

Och apropå våra tvivel så är det väl möjligt att den påminner fyra gånger om dagen. Vi får ta ditt ord på det. Men om den nu gör det, så är det kanske helt enkelt en konsekvens man får ta, om man vill vara "kärringen mot strömmen" och inte uppdatera.

Du är rolig du, när jag vågar uttrycka mig lite slarvig så började du och en annan användare omedelbart gnälla om "värdeladdade ord" men du har själv inga som helst problem att recensera mig gång på gång med uttryck som "kärring mot strömmen" eller "bakåsträvarland" samt basera dina uttalanden om användaropinion på vilka inlägg som fått gillamarkeringar av cirka 10 postare i EN tråd i ETT forum på internet.

Jag vet inte vad du vill åstadkomma med att recensera den exakta innebörden av min rubriksättning, det är ju inte som att det ens var menat som en hobbystatistisk undersökning på amatörnivå. Det var en fråga jag slängde ut för att diskutera ett ämne för den som var intresserad samt ett bihang om huruvida det eventuellt fanns lösningar. Men det fanns uppenbarligen en stor shitstormspotential i den här frågan. Hade jag vetat det hade jag valt ett annat forum. Jag har nog hängt på 99mac för lite på senare år för jag känner inte igen den här tråkiga attityden från hur det brukade vara. Men internet är stort så det är bara att gå vidare.

Ämnets kärna (att avvakta eller avstå uppdateringar) är central för många verksamheter utanför den lilla värld som verkar regera här numera men eftersom den typer av frågor är såpass provocerande att de ger upphov till konflikt på detta forum så är nu diskussionen slut för min del.

Alla som vill kan nu fritt få ranta om "bakåtsträvande" eller annat trams säkra i förvissningen om att få sista ordet för detta var min sista post i frågan. Hej då!

Har inte hängt med i diskussionerna här men det är väl så att man blir påmind om uppdateringar / betygsätta appar osv om man har notifikationer på och stänger man av notifikationer så får man inga påminnelser? Och det går ju att göra per app.

Det är väl lösningen som finns vad jag kan se i iOS. I Android kan man stänga av alla notifikationer på ett väldigt enkelt sätt, men har inte sett något sådant för iOS (kan ha missat det dock).

Bortsett från iOS-uppdateringar möjligen, men dessa bör man installera så man slipper vara en schweizerost säkerhetsmässigt (hål finns ju alltid, men alltid bra att täppa till kända sådana).

Men snälla nå'n. Det är inte uppdateringen som är problemet utan dess eventuella konsekvenser. Jag har nog skrivit det fem gånger nu.

Konsekvenser som att få säkerhetshål tilltäppta och förbättrade funktioner?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-07 10:58

...
Ämnets kärna (att avvakta eller avstå uppdateringar) är central för många verksamheter utanför den lilla värld som verkar regera här numera men eftersom den typer av frågor är såpass provocerande att de ger upphov till konflikt på detta forum så är nu diskussionen slut för min del.

Alla som vill kan nu fritt få ranta om "bakåtsträvande" eller annat trams säkra i förvissningen om att få sista ordet för detta var min sista post i frågan. Hej då!

Jag tror den värld som är här är betydligt större än den värld där man inte uppdaterar (och fortfarande kör Win3.11).
Att vissa appar tjatar om uppdateringar/rating etc, kan nog många hålla med om. Men att iOS skulle tjata om sina uppdateringar, det har jag aldrig varit med om. Om jag nu räknas...

Bevaka tråden