Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imovie-film på youtube: kan inte ses via mobiltelefon

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag gjorde en film på jobbet (på skoj). Filmade med iphone. Laddade över alla filmerna till datorn. Jag lade ihop alla klipp med imovie [gammal version '09] och exporterade sedan en film i mv4-format enligt bifogad bild. Laddade sedan upp till youtube. Nu går det att se filmen via dator men inte via mobil-telefon!? Flera personer har dock berättat att de kan se filmen med sin mobil när de är utomlands, men inte när de är hemma i Sverige...

Det konstiga är att jag gjort likadant förut (klippt ihop film och exporterat) och då har det fungerat - men inte nu....
Vad gör jag för fel?
Hur ska jag göra för att filmen kan ses via mobil när folk tittar på youtube?

Filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=-3tgDw_uhZY&f...

mvh Jonas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-04 10:04

Jag tänker att det inte har något med filformat och teknik att göra, utan kanske är en blockering som Youtubes automatiska rättighetsfilter lagt på, troligen pga musiken? Kanske du kan se någon info om varför filmen inte är tillgänglig på mobiler (endast i Sverige?) om du loggar in på din Youtube-sida?

[offtopic]
På barnkliniken bör ni ju vara väl medvetna om Vertical Video Syndrome och dess komplikationer. Men jag misstänker att den drabbade i detta fall tillhör en tredje subkategori - de som fullt medvetet av konsnärliga skäl utsätter omgivningen för fara

[/offtopic]

Allt man skickar upp till YouTube packas om - alltså omkomprimeras och huggs upp - oavsett vilket format man skickar upp.
Så - om YouTube lirar på en iPhone men inte på en PC/Mac - tvärtom och etc etc - har ingenting med originalmaterialets tekniska specifikationer att göra - ty det är inte originalet som visas...det finns inte ens kvar på YouTubes servers.

Så - när sådant här händer så är det något YouTube gör - policy, rättigheter, etc. Dom har extremt avancerade algoritmer som håller på och gör en massa saker...ofta funkar det enligt deras önskemål...ibland buggar det och knäppa saker händer.

Ursprungligen av Demiurgen:

Allt man skickar upp till YouTube packas om - alltså omkomprimeras och huggs upp - oavsett vilket format man skickar upp.
Så - om YouTube lirar på en iPhone men inte på en PC/Mac - tvärtom och etc etc - har ingenting med originalmaterialets tekniska specifikationer att göra - ty det är inte originalet som visas...det finns inte ens kvar på YouTubes servers.

Så - när sådant här händer så är det något YouTube gör - policy, rättigheter, etc. Dom har extremt avancerade algoritmer som håller på och gör en massa saker...ofta funkar det enligt deras önskemål...ibland buggar det och knäppa saker händer.

Tack för svar (till er bägge två ovan).
Men om det beror på Youtubes inställningar/rättigheter - var hittar jag information så att jag kan "låsa upp" filmen så att den kan ses även på mobiler i Sverige?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-04 11:59
Ursprungligen av jonasludvigsson:

Tack för svar (till er bägge två ovan).
Men om det beror på Youtubes inställningar/rättigheter - var hittar jag information så att jag kan "låsa upp" filmen så att den kan ses även på mobiler i Sverige?

Klicka på Videohanteraren, knappen finns till höger nedanför filmen när du är inloggad. Se om du i Videohanteraren fått en underbrubrik som heter Upphovsrättsmeddelanden.

Jag gjorde ett eurovision singalong-medley som användes vid ett specifikt privat event. Det gick sedan inte att distribuera via Youtube, hela ljudet klipptes bort (alla länder), och videon är helt blockerad i Tyskland. Enligt mailet jag fick var det de glada töserna i Bobbysocks (eller deras skivbolag) som surnade. Ljudklippen med Cliff Richard, Nicole, Charlotte Perelli och fenomenala Ding a Dong (1975) verkar ha slunkit igenom, men det är ju ett lotteri.

I ditt fall får du nog byta bakgrundsmusik för att inte stöta dig med Nina Perssons skivbolag.
Läs mer här: Vad är ett Content ID-anspråk

Senast redigerat 2016-10-04 12:10
1
Bevaka tråden