Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olagligt?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-10-20 17:24

Räknas det som olaglig piratkopiering om man redan har OSX (fast på Kinesiska) & lånar grannens Cd för att endast byta språkinställningen (till Hebreiska)?:D

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-20 17:26

Nej, det borde väl inte göra. Du har ju hebreiska på din egen systemskiva också. Det skulle förvåna mig om Apple har synpunkter på att du lånar någon annans systemskiva bara för att installera hebreiskt språkstöd. Men om du verkligen vill ha klarhet kan du ju ringa Apple och fråga.

Har man OS X på kinesiska så har man det på hebreiska, egelska, svenska, etc.

• Medlem
  • 2003-10-20 20:56

Heeh..
Nu menar jag att operativsystemet.. hela operativsystemet är Kinesiskt, från en Kinesisk OSX-Cd, från Kinabutiken (det är min flickväns Mac & hon kan inget alls om den, trots att hon ägt sin iBook i över ett år)..
Så nu tänkte jag "Switcha" & ta över den.. Men vill ju självklart förstå vad där står i menuerna osv..

En vän sa att jag inte behövde köpa ett helt nytt OS, utan låna en Engelsk (Hebreiska var bara ett exempel, vars humoristiska karaktär försvann någonstans) version & ändra själva språket med hjälp av den..

Nu kan jag inte så mycket om Mac själv heller.. Ännu mindre på Kinesiska, heeh..

Så frågorna är väl; går det? är det olagligt?
För att köpa ett Engelskt OS i Kinabutiken är (citat) "Impossible!" hehe..

Alla språk finns på CDn. Du behöver ingen annan CD än den du har.
Om man gjort en "full" installation så finns språken redan på datorn.
Öppna systeminställningarna, finns i dockan, ser ut som en "strömmvippa" med ett äpple på sidan om. Öppna "Internationellt" ser ut som en FN flagga. Förhoppningsvis kan du läsa språken som finns i listan. Dra det önskade språket högst upp i listan, logga ur och in igen.

• Medlem
  • 2003-10-20 21:37

Satt precis & lekte lite med inställningarna (lite trial & error) hittade en UN-flagga, Engelska, Svenska (Hebreiska) & en massa andra språk.
Testade för skojs skull att ställa den på Svenska..
Hör & häpna (nu tror jag inte att någon blir häpen), nu var alla menuer på.. Svenska!

Självklart för er, nytt för mig, heeh..
Hur fan har dom lyckats få in alla världens språk på en Cd!?

Då kommer jag till nästa fråga..
Hur stänger jag av de irriterande systemljuden (& ikonerna som hoppar upp från botten av skärmen)? Heeh..

(Tack för tipset Micke, jag tror jag uppfattade inlägget telepatiskt samtidigt som jag lekte med inställningarna..)

Ursäkta en lite provocerande fråga, men den är ställd av rent intresse:

Finns det överhuvudtaget laglig programvara att få i Kina? Vad menar du med "Kinabutiken"? Är det Applestore China?

• Medlem
  • 2003-10-20 22:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av HankPank
Ursäkta en lite provocerande fråga, men den är ställd av rent intresse:

Finns det överhuvudtaget laglig programvara att få i Kina? Vad menar du med "Kinabutiken"? Är det Applestore China?

Nej, jag tror det är svårt att få tag på laglig programvara i Kina. Det går att handla i butiker, och med fina kartonger, men det är lokaltillverkat.

• Medlem
  • 2003-10-20 23:54

Hehe.. Fördomar grabbar..
Jag är i Taiwan..
& ja.. det är en laglig Cd hon har.. Den kom med Ibooken hon köpte (som också är laglig inköpt i Kinabutiken Apple Store Taiwan )..
Men ni har säkert rätt.. Såg en massa kopior i Hong Kong senast jag var där (för att inte tala om Thailand) så Kina har säkert sin beskurna del dom med..

Vilket tar mig till nästa fråga..
Finns det bara en OSX Cd? Som då fungerar i alla länder?
Inte som med Windows där det är en installations-Cd för varje språk..?

• Medlem
  • 2003-10-20 23:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av maako
Finns det bara en OSX Cd? Som då fungerar i alla länder?
Inte som med Windows där det är en installations-Cd för varje språk..?

Ja. Iom 10.2 Jaguar, så är det endast en CD (I själva verket två) för alla språk.

Och 10.3 är faktiskt på 3 skivor.

• Medlem
  • 2003-10-21 02:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B

Därav namnet

Citat:

Självklart för er, nytt för mig, heeh..

Aah, the wonders of UNIX

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B

Vad ligger på cd #3 mer än X11?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-10-21 07:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Vad ligger på cd #3 mer än X11?

Drivrutiner för alla j*vla skrivare som man ändå inte installerar

• Oregistrerad
  • 2003-10-21 07:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
Drivrutiner för alla j*vla skrivare som man ändå inte installerar

Visst är det underbart med 417 Mb drivrutiner.. särskilt om man som jag inte har någon skrivare

/D

• Medlem
  • Österåker
  • 2003-10-21 07:37
Citat:

Då kommer jag till nästa fråga..
Hur stänger jag av de irriterande systemljuden (& ikonerna som hoppar upp från botten av skärmen)? Heeh..

Lite förenklat:
1.
Mac OS X är skrivet på sådant sätt att all text för en applikation ligger i en annan fil än själva programkoden. Därför kan man ändra på all text utan att behöva bygga om (kompilera) programmet.
2.
Varje språk ligger i en egen fil så vad som händer när man byter språk i Mac OS X är i princip att man säger åt systemet attt läsa efter text i språkfilen "Swedish" istället för "English" (exempelvis). Av detta kommer också att det är väldigt lätt att tex försvenska ett program som kanske bara finns på engelska, den som känner för det kan bygga upp en svensk språkfil åt programmet.
3.
Mac har på sätt och vis alltid fungerat lite på detta sätt med text och andra resurser separerad från själva binären (programkoden).
Windows XP har börjat anama detta i viss mån, där kan du installera vad de kallar "Multilanguage User Interface" (?) och byta språk i systemet. Såvitt jag vet så är det dock inget som finns för privarpersoner och det är inte alls llika smidig lösning som på en modern Mac där detta är inbyggt som en naturlig del i systemet.
(Återigen, innan någon säger något, detta är den något förenklade versionen.)

Och så till de väsentliga sakerna:

Stänga av systemljud:
Äpple-menyn->Systeminställningar-> Ljud -> Spela upp ljudeffekter för användargränssnittet

Ta bort hoppande ikoner i botten på skärmen:
Äpple-menyn->Systeminställningar->Dock->Animera program som startar automatiskt

Förresten, välkommen till Macintosh-världen! You're about to enter another dimension...

//Khedron - pensionerad Microsoft Certified System Engineer

• Medlem
  • 2003-10-21 21:33

Ahh! Det må jag säga att det var en skitsmart lösning!
Jag vet inte hur många gånger jag hjälpt någon med deras (Kinesiska) Xp & önskat att den kunde vara på ett språk jag kunnat läsa..
För att inte tala om alla de lustiga översättningar det blir med Kinesiskan (som har ett par tusen år på nacken)..

Maako: What do these characters mean?
Cheng: It's "wall of fire work environment.."
M: Ahh.. "Firewall settings"?
C: What is Firewall..?
Osv..

Tillbaka till problemet:

"Äpple-menyn->Systeminställningar-> Ljud" Ja, dit kommer jag..
"Spela upp ljudeffekter för användargränssnittet" Kan jag inte hitta..
Dock en flik som heter "Varningsljud" som har ett alternativ "Varningsvolym" som går att nollställa..
Men Macken låter fortfarande vid vissa tillfällen (uppstart t.ex).
Jag är petig som fan, jag vet, men jag har fått för mig att det är jag som bestämmer..

"Ta bort hoppande ikoner i botten på skärmen:"
Jag var nog lite vag i beskrivningen där (dessutom visste jag inte att det hette "Dock" när jag först frågade)..
Jag vill ta bort Docken, inte minimera, inte dölja.. Ta bort!
Än en gång, joo, jag är petig, men jag VILL verkligen bestämma..:D

Förbered dig på många trevliga överraskningar jämfört med XP. Allt du vill göra går att fixa. Ibland kan det behövas lite hjälp av tredjepartsprogram.

Du hittar det mesta på www.versiontracker.com

Välkommen.

• Medlem
  • Österåker
  • 2003-10-22 11:05

Ooops, glömde bort att du kör en äldre version av Mac OS X. Jag sitter med 10.2.8 så det är nog en del som är annorlunda. Kan inte hjälpa dig rak av tyvärr men det är som sagt VersionTracker som gäller. Var beredd på att du kanske måste ladda ner en något äldre version av de verktyg du hittar för verktyg som tex tar bort Dock har uppgraderats varje gång Mac OS har uppgraderats.

Om du kan så rekommenderar jag starkt att du uppgraderar till 10.3 när den släpps i slutet av veckan, alternativt 10.2 så du får tillgång till Software Update. Tror inte det ges ut några uppdateringar längre för något under 10.2.

• Medlem
  • 2003-10-22 14:29

Ahh.. Ok.
Tack för tipsen!

Kommer knappast att uppgradera Macen.. Har som sagt en Pc som jag använder mest, dessutom är jag inte sugen på att betala för småuppgraderingar & bugfixar..
Kanske när 11an kommer, men då det är upp till flickvännen, det är hennes Mac..:D

Citat:

Ahh.. Ok.
Tack för tipsen!

Kommer knappast att uppgradera Macen.. Har som sagt en Pc som jag använder mest, dessutom är jag inte sugen på att betala för småuppgraderingar & bugfixar..
Kanske när 11an kommer, men då det är upp till flickvännen, det är hennes Mac..:D

småuppgraderingar & bugfixar..... ??!!

Det är stora uppdateringar av operativsystemet precis som att uppgradera från Win 98 -> Win ME -> Win XP och det betalar man ju också för!

• Medlem
  • 2003-10-23 00:16

Aha! Ser man på..
Man lär så länge man är online..

Men som sagt.. Om flickvännen bryr sig om en Panter så får hon självklart skaffa sig en..

1
Bevaka tråden