Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskars placering ?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle behöva några råd. Har precis köpt 2 stycken 120 GB Seagate Barracuda 7.200rpm - 8MB i cache. ( 1.095 hos www.Microstore.se ). Ska behålla de 2 andra 80 GB-diskarna som är Seagate Barracuda 4. Är det olika hastigheter på flatbandkablarna, tror mig ha hört något om att det skiljer något men minns inte riktigt vad. Skyfflar dom trafiken med olika hastighet och blir det vettigaste att de nya får hamna till höger ? Kommer alltså ha 4 diskar i burken.

Olle

Det är inga problem - inte ens de nyaste Seagate-diskarna har stöd för ATA/133 utan kör med ATA/100. Eftersom Barracuda IV pratar ATA/100 också, så behöver inte bussen gå ner i hastighet. Om du däremot kopplar in hårddiskar som bara klarar t.ex. ATA/33 tvingas hela bussen ner till den hastigheten.

Tänk bara på att koppla de diskar du behöver bäst prestanda ur som master. Jag antar att du bara har 2 kanaler, och då blir det ju att koppla två diskar som master och två som slave (en master resp. slave på varje kanal). Mastern har första tjing på bussen, medan slave-enheten går i andra hand. Ytterligare något som krånglar till det i en G4 MDD är att den ena bussen klarar ATA/100 medan den andra bara klarar ATA/66, så den disk du behöver allra högst prestanda ur bör du lämpligast sätta som master på ATA/100-kanalen.

OK, tror jag fattar denna pedagogiska beskrivning. Blir väl då att de som blir MASTER ansluts som längst ut (sist) på respektive flatbandskabel och de som ska vara SLAVE ansluts näst längs ut på samma flatbandskabel.

KABEL ATA/100 ( höger )
1:a 120 GB - 8 MB cache - MASTER
2:a 80 GB - 2 MB cache - SLAVE

KABEL ATA/66 ( vänster )
1:a 120 GB - 8 MB cache - MASTER
2:a 80 GB - 2 MB cache - SLAVE

Fast en liten fråga kvarstår. Är det inte slöseri att lägga den ena 8 MB cache-disken på ATA/66 ???

Tror jag lärt mig något, och att jag inte behöver tänka på detta med Slave. Enligt Seagate så är deras diskar anpassade efter "Cabel select" så jag ska tydligen sätta jumper mellan stift 5 och 6 ( för den som blir slave ), samt 7 och 8 för MASTER - se bilder:

* The blue connector is for your host bus adapter (using a connector on your motherboard).
* The black connector at the other end is for your master device, usually the hard drive you boot from.
* The gray connector is for an optional slave device if you have a second hard drive.

KÄLLA

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-21 04:17

Sätt båda 120 GB-diskarna på samma ATA100-kanal!

Det skulle jag gjort.

Det är nog så jag har funderat lite, dvs. att detta trots allt änndå vore det bästa. Grejen är att jag inte vet hur mycket hastigheten dras ned på Master då det gäller ATA/66, ja i förhållande till ATA/100. Självfallet vill jag få ut bästa pretanda. Finns det inga PCI controlerkort där jag kan köra ATA/100 på alla 4:a diskarna istället för bara på 2 av dom, det vore nog en optimal lösning... skulle ju räcka att ett sådant kort klarade 2 diskar.

Olle

1
Bevaka tråden