Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det ringer överallt, hur får jag stopp på det?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Blir det pling- och blinkfest hemma hos dig när någon ringer men vet inte hur du stänger av det? Ingen fara på taket! 99mac hjälper dig.

Läs hela artikeln här

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-12 16:42

Du ger inte en lösning på problemet - "pling- och blinkfesten".
Svaret du ger är att stänga av funktionen helt och hållet. Då kan man lika gärna svara: stäng av enheterna!

Bättre är att tygla "pling- och blinkfesten" genom att stänga av eller ställa in notiserna efter önskemål.

Själv har jag en iPhone, en iPad och två Mac:ar. Skulle dessa ringa samtidigt blir det kaos, sk "pling- och blinkfest".
Jag har löst det så att min iPhone ringer, blinkar och vibrerar ordentligt. Min iPad får inte "Vibrera med ringsignal", och jag har satt ringsignalen till "Ackord". Sitter jag med iPaden i soffan så blir jag notifierad med en kort och snäll ton, och jag kan svara på den enheten när det ringer.
Samma på datorerna, där går jag in i Facetime.app -> Inställningar och väljer även där "Ackord".

Ringer det så hörs det främst på min mobil, men skulle jag sitta vid en annan enhet så blir jag informerad om detta och kan ta samtalet på valfri enhet. Det blir ingen kakafoni då "Ackord" är ett stilla notisljud och inte en ringsignal.
Är det middag eller besök så har jag en enhet att sätta på ljudlöst, mobilen. Att det hörs ett "Ackord" från kontoret är det ingen som stör sig på.

Apple har gett oss en förnämlig lösning, möjligheten att föra telefonsamtal på valfri enhet. Men de har inte satt sig in i användarens verklighet, och då riskerar vi att ta ett steg bakåt med en sådan "lösning" du beskriver.

Sen finns de självklart de som inte vill att det ska ringa på samtliga enheter, men de är i mitt tycke lika omoderna som de som endast vill ha sin mail på en enhet.

Ursprungligen av reboot81:

Du ger inte en lösning på problemet - "pling- och blinkfesten".
Svaret du ger är att stänga av funktionen helt och hållet. Då kan man lika gärna svara: stäng av enheterna!

Det är onekligen en lösning på problemet, och det finns ju annat att göra med enheterna än att ta emot samtal så att stänga av dem helt är knappast tillfredställande för många. Men ja, som du uppmärksammar går funktionen att tygla också genom att konfigurera notiser och ljud på enheterna - jag har faktiskt de flesta av mina enheter numera i ständigt ljudlöst läge!

Guiden visar som sagt hur funktionen stängs av, och bakgrunden är flera som efterfrågat just detta. Jag visar nog för övrigt min ålderdom här då jag faktiskt föredrar att ta emot mail på bara ett fåtal av mina enheter!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-12 21:07

Var och en skall använda sina prylar så det passar dem, oavsett om det gäller mail eller att svara på telefonsamtal på datorn.
Vad jag ville belysa var skillnaden mellan att stänga av funktionen "Samtal på andra enheter" och att tygla "pling- och blinkfesten" (notiserna).

Är inte "Samtal på andra enheter" något som användaren själv behöver aktivera?

1
Bevaka tråden