Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"PC är mycket billigare att köra än Mac..."

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har sedan ett par månader tillbaka tvingats jobba i Windowsmiljö på heltid. Det är verkligen en psykisk påfrestning och för var dag som går skattar jag mig mer och mer lycklig att det är en Mac jag har ståendes hemma.

Många snubbar hävdar priset på PC-burkarna som det starkaste argumentet att välja PC framför Mac. Själv ägnar jag mig för tillfället åt ljudprogrammering för dataspel och det företag jag pluggar på hade den stora vänligheten att köpa in ett 5.1-system från det eminenta företaget Creative Labs så jag skulle få något kul att labba med.

Föga förvånande sötte vi på problem direkt efter installation. Ljudet som skulle spelas upp hemsöktes av pip och superdist som gjorde ljudupplevelsen allt annat än njutningsbar.

Företagets sysadmin tog sig an problemet och gjorde det med hela sin själ. Problemet var att han inte lyckades lösa problemet. Inte till en början i alla fall. Jag har all anledning att tro på hans expertis, men inget av det han försökte med fungerade. Fjärde dagen av konstant felsökande och uppdaterande av drivisar och ominstallation av system fick han det att fungera hjälpligt, om än inte felfritt. Säkerligen var datorn som de köpt in mycket billigare än motsvarande mac, men dylika problem har jag aldrig under mina 18 år som Mac-användare stött på. Den fråga jag återigen ställer mig är hur man kan påstå att det är billigare att köra PC än Mac? Med sociala avgifter och alla skatter vi betalar i detta land, vad kan det ha kostat företaget att ha denna, sannolikt inte alltför dåligt avlönade, tekniker gåendes fyra dagar bara för att fixa min burk? För att inte tala om förlorad arbetstid för mig!?

Vart tog vinsten vägen?

/Jont Olof

Vinsten gick ännu en gång till Microsoft:rolleyes:

• Medlem
  • 2003-10-20 23:17

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-20 23:21

Jaja, men den var fortfarande billigare i inköp, det är väl det som räknas? :rolleyes:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-20 23:25

Där fick du till det, nixon!

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-10-21 08:49

Kan man överhuvudtaget få ovan nämda 5.1 system att fungera på en Mac?Nya G5 möjligtvis.

Jag köpte samma system till min noname PC och hade inga problem alls.Förutom att hitta alla inställningar i Windows och Creatives programvara.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-21 08:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Jaja, men den var fortfarande billigare i inköp, det är väl det som räknas? :rolleyes:

Annat kostnadsställe....

Investeringskostnader är av ondo!
Underhållet har man ju budgeterat för

Så är det när man inte ser till helheten....

Finns det inte 5.1 system till Mac?

/J

Det är helt enkelt ett faktum:

PC är billigare än Mac.

Och knark är också bra eftersom man blir glad av det...

*suck*

Att IT-avdelningarna fortfarande inte har lärt sig att inte bara titta på inköpspriset.
Det är ju välkänt att det tillkommer kostnader för support och underhåll.

Men, men, ingen har någonsin fått sparken för att han köpte en Windows-pc...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-21 10:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Att IT-avdelningarna fortfarande inte har lärt sig att inte bara titta på inköpspriset.
Det är ju välkänt att det tillkommer kostnader för support och underhåll.

En siffra som brukar nämnas är att inköpskostnaderna för hårdvara ligger på ca. 15-20% av den totala kostnaden.

Ytterligare kostnader är ju t.ex.

- Programvara
- Infrastruktur
- Installation
- Underhåll
- Utbildning
- M.m.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-21 10:26

Visst finns det 5.1-system till Mac. 7.1 tillochmed.

M-Audio Revolution

M-Audio Sonica (USB)

M-Audio Sonica Theatre (USB)

För att nämna några lösningar.

• Medlem
  • 2003-10-21 13:52
Citat:

underhåll.

Nä inte ännu, men vänta bara tills den dagen jag blir direktör...:p

• Medlem
  • 2003-10-21 17:43
Citat:

...
M-Audio Sonica (USB)
...

Holy smoke! Den har jag letat efter till min MD.
Tack ska du ha.

Citat:

Visst finns det 5.1-system till Mac. 7.1 tillochmed.

M-Audio Revolution

M-Audio Sonica (USB)

M-Audio Sonica Theatre (USB)

För att nämna några lösningar.

Mycket intressant för mig!!! Var hittar jag detta Revolutionskort och vad skulle det kosta mig? Jag är som sagt endast intresserad av ett ljudkort som boostar upp ljudet till dataspel eftersom det är det jag jobbar med just nu. Minst 5.1 är krav, men revolutionskortet verkade ju stödja 7.1!

/Jont Olof

Finns det några matchande 7.1-högtalare till detta system som man kan få hyffsat billigt? Är inte ute efter några mixmonitorer i detta fall utan vanliga datorhögtalare gjorda för 7.1?

/Jont Olof

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof
Mycket intressant för mig!!! Var hittar jag detta Revolutionskort och vad skulle det kosta mig? Jag är som sagt endast intresserad av ett ljudkort som boostar upp ljudet till dataspel eftersom det är det jag jobbar med just nu. Minst 5.1 är krav, men revolutionskortet verkade ju stödja 7.1!

Kolla hos Macoteket.
875 + moms för Revolution.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Kolla hos Macoteket.
875 + moms för Revolution.

Tack!

Någon som har tips om högtalare?

/Jont Olof

• Oregistrerad
  • 2003-10-22 18:12
Citat:

Det tänker jag göra om jag har ett företag hehe :rolleyes:

1
Bevaka tråden