Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Capsule = Skräp?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2016-11-05 12:37

Hej!

Jag har precis läst igenom tråden http://www.99mac.se/forum/t/316204-natverk-me...
Och undrar om våra Time Capsule:s håller på att tappa allt vad Wifi heter nu när de börjar få ett par år på nacken.
Så här ser min bandbredd ut via kabel genom min TC:

Så här ser det ut trådlöst:

Och så här ser det ut när jag startar Airport-verktyget (uppkopplad trådlöst genom min TC):

Vilket borde vara en omöjlighet.

Min TC är från 2013 och har fungerat utmärkt sedan dess, men har nu på senaste tiden börjat med detta, påstår att den inte finns, ger usel bandbredd etc.

Är det dags att kasta skiten och köpa något bättre, eller finns det saker man kan göra med den som kan återuppliva den igen?

Börja med att återställa den (nej, din Time Machine påverkas inte).

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2016-11-05 15:23
Ursprungligen av barbapappa_86:

Börja med att återställa den (nej, din Time Machine påverkas inte).

Efter en "Hard reset" så blev den bättre, men är fortfarande långt ifrån bra...

Tack för tipset, har du fler?

Ursprungligen av jbygden:

Efter en "Hard reset" så blev den bättre, men är fortfarande långt ifrån bra...

http://bygden.nu/pics/BBK3.png

Tack för tipset, har du fler?

Bor man i lägenhet så kan det hända att många enheter slåss om samma utrymme. Du kan testa byta kanal och se om det blir bättre. Annars är en ny router lösningen.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2016-11-05 15:44
Ursprungligen av barbapappa_86:

Bor man i lägenhet så kan det hända att många enheter slåss om samma utrymme. Du kan testa byta kanal och se om det blir bättre. Annars är en ny router lösningen.

Bor i villa, och det kanske inte var så mycket bättre efter reset...

Jag börjar inse att nätverksutrustning ska man nog köpa av ett nätverksföretag, och inte från en telefon/datortillverkare.

Det jag är mest förundrar över är hur det kan ha försämrats så till den grad att jag idag knappt kan använda mitt trådlösa nätverk från att ha fungerat alldeles utmärkt i våras...

Nåja, det är väl bara att räta på frågetecknet i ämnesraden: Time Capsule = Skräp!

Ursprungligen av jbygden:

Bor i villa, och det kanske inte var så mycket bättre efter reset...

http://bygden.nu/pics/BBK4.png

Jag börjar inse att nätverksutrustning ska man nog köpa av ett nätverksföretag, och inte från en telefon/datortillverkare.

Det jag är mest förundrar över är hur det kan ha försämrats så till den grad att jag idag knappt kan använda mitt trådlösa nätverk från att ha fungerat alldeles utmärkt i våras...

Nåja, det är väl bara att räta på frågetecknet i ämnesraden: Time Capsule = Skräp!

Apples nätverksenheter har ett gäng år på nacken, så ja, de är ganska dåliga jämfört med andra produkter inom samma prisklass. Som sagt, börja med att byta kanal (testa gärna alla) och blir det inte bättre så rekommenderar jag Asus produkter (kolla prisjakt.se). De har en vettig prispunkt och har nog bra kräm för de flesta användare.

Ursprungligen av jbygden:

...hur det kan ha försämrats så till den grad att jag idag knappt kan använda mitt trådlösa nätverk från att ha fungerat alldeles utmärkt i våras...

Från vilken enhet görs mätningen?
Provat att mäta från andra enheter?
Provat att mäta från olika platser i huset?
Alla andra trådlösa enheter avstängda när du gör mätningen?
Provat att flytta routern?

Och vad kan ha förändrats sedan i våras? Nya trådlösa prylar i huset? Nya grannar?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2016-11-05 16:00

Å andra sidan, när man får detta på telefonen via Wifi genom TC:n så kanske man ska felsöka Sierra på laptopen istället...

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2016-11-05 16:07
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Från vilken enhet görs mätningen?
Provat att mäta från andra enheter?
Provat att mäta från olika platser i huset?
Alla andra trådlösa enheter avstängda när du gör mätningen?
Provat att flytta routern?

Och vad kan ha förändrats sedan i våras? Nya trådlösa prylar i huset? Nya grannar?

Den största förändringen är att jag bytt laptop från en Macbook Pro (2011) med El Capitan till en Macbook Pro (2016) med Sierra, men jag har nu bra speed genom TC:n (se annat inlägg) med min iPhone (det hade jag inte innan reset av TC:n), så nu ska jag testa att rensa bort alla Nätverksinställningar på min laptop och starta om den får vi se.

  • Medlem
  • 2016-11-05 16:39

Har du bytt operatör nyligen?
Om man byter operatör så kan man behöva återställa sin TC helt för att det ska fungera smärtfritt igen. Jag hade ett liknande problem när jag bytte från BBB till Ownit. Allt såg ut att vara i sin ordning i inställningarna, men hastigheten var usel. En "vaktmästar-reset" (dra ur sladden) fungerade inte. Men efter en återställning av samtliga inställningar så har det nu fungerat felfritt i ett par år.

Tänk även på att kontrollera så att alla enheter är anslutna till samma typ av nätverk g/n 2,4/5GHz samt att du gör alla mätningar från samma rum för att få så jämförbara data som möjligt.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2016-11-05 16:55
Ursprungligen av Dalle:

Har du bytt operatör nyligen?
Om man byter operatör så kan man behöva återställa sin TC helt för att det ska fungera smärtfritt igen. Jag hade ett liknande problem när jag bytte från BBB till Ownit. Allt såg ut att vara i sin ordning i inställningarna, men hastigheten var usel. En "vaktmästar-reset" (dra ur sladden) fungerade inte. Men efter en återställning av samtliga inställningar så har det nu fungerat felfritt i ett par år.

Tänk även på att kontrollera så att alla enheter är anslutna till samma typ av nätverk g/n 2,4/5GHz samt att du gör alla mätningar från samma rum för att få så jämförbara data som möjligt.

Har inte bytt operatör (Bahnhof) sedan vi flyttade in (april 2012).
Sittandes vid laptopen med telefonen i handen så får jag resultat enligt bilder i tidigare inlägg.

Prova att skapa en ny användare i datorn, och kolla om det blir bättre där.

Mitt e rätt okej fick ut 91 ner och 92 upp

Då har jag ändå 1 mobil, 2 iPads, TV, ATV och en bärbar dator som jag kör trådlöst samtidigt och kollade hastigheten trådlöst

Har 100/100 Fiber hos Telia

Så själva wi-fi funkar med min TC men kommer inte åt hårddisken längre och kan inte köra Time Machine

  • Avstängd
  • 2016-11-06 06:37

Du har inte undersökt varför du har en gul varningstriangel framför TC-ikonen?
Den antyder att det är något som inte står rätt till.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-06 10:44

Routern från Telia ger nästan 10x snabbare Wifi än TC (köpt 2014), samma avstånd samma plats hemma, 4m avstånd, Telia fiber. 4 telefoner, 3 datorer i nätverket.

TC står som hårddisk för backup via en Netgear prosafe 108 switch nu.

Ursprungligen av spaceas:

Routern från Telia ger nästan 10x snabbare Wifi än TC (köpt 2014), samma avstånd samma plats hemma, 4m avstånd, Telia fiber. 4 telefoner, 3 datorer i nätverket.

Har du använt samma nätverkstekniker med båda routrarna? Det vill säga, om du nu använder IEEE 802.11ac över 5 GHz-bandet på din "Telia-router", gjorde du det även med din AirPort Time Capsule, eller körde du den på IEEE 802.11n över 2,4 GHz-bandet? Jag frågar, eftersom nästan ingen hårdvara hade stöd för IEEE 802.11ac eller 5 GHz år 2014, bortsett just från Apples AirPort-enheter. Till exempel kunde flertalet datorer och mobiltelefoner bara "se" de nätverken, men inte koppla upp sig mot dem och använda nätverken för kommunikation. Skillnaden i teoretisk maxhastighet mellan de båda standarderna är stor: 600 Mbit/s för 802.11n, att jämföra med 6770 Mbit/s för 802.11ac. (I sistnämnda fall når hårdvaran sällan upp till mer än ungefär en tredjedel av maxvärdet, men med rätt grejer så... Och alldeles oavsett så är det snabbare än 802.11.n)

Ursprungligen av jbygden:

Den största förändringen är att jag bytt laptop från en Macbook Pro (2011) med El Capitan till en Macbook Pro (2016) med Sierra, men jag har nu bra speed genom TC:n (se annat inlägg) med min iPhone (det hade jag inte innan reset av TC:n), så nu ska jag testa att rensa bort alla Nätverksinställningar på min laptop och starta om den får vi se.

Det kostar en slant, men ett tips är att skaffa någon mjukvara som listar vilka kanaler etc som du och dina grannar använder. Jag kör Telias fiber och precis som du bor inte heller jag i flerfamiljshus. Med dagens hårdvara är emellertid räckvidderna ofta ganska långa, och grannarnas utrustning kan störa ändå. En personlig favorit för att hålla koll på detta är programmet WiFi Explorer som listar alla kanaler med mera som näraliggande trådlösa nätverk använder. Det kostar förvisso 209 kronor på App Store men fungerar bra och uppdateras regelbundet. Där kan man kolla vilka kanaler som används mest, och ställa in den egna routern att nyttja någon av de andra kanalerna istället. (Det ska sägas att det finns gratisprogram som listar vilken/vilka kanaler man själv använder, men de visar i allmänhet inte vilka kanaler som används av andras nätverk, och kan därför inte användas för att undvika dem.)

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2016-11-06 14:02
Ursprungligen av Hffre:

Du har inte undersökt varför du har en gul varningstriangel framför TC-ikonen?
Den antyder att det är något som inte står rätt till.

Jo, det klart. Med tanke på att jag är uppkopplad via den som enligt den informationen inte längre är inkopplad på nätet så blev jag naturligtvis lite fundersam. Men jag har nu börjat inse det sorgliga faktum att det nog var dumt att köpa en Apple-router för att den skulle fungera så bra som möjligt med alla andra Apple-enheter vi har här hemma. Det hade varit mycket bättre att köpa en router tillverkad av ett nätverksföretag - vilket jag kommer att göra när det är dags att byta. Jag kommer INTE att köpa flera Time Capsule/Airport Extreme! Ett alternativ är att behålla den som router och köpa en WiFi-accesspunkt som är dedikerad för det.

  • Medlem
  • 2016-11-06 17:36
Ursprungligen av jbygden:

Jo, det klart. Med tanke på att jag är uppkopplad via den som enligt den informationen inte längre är inkopplad på nätet så blev jag naturligtvis lite fundersam.

Varför startar du inte bara upp datorn, går in i Airportverktyget och klickar på din TC och ser vad varningen beror på? Att sitta här och spy skit på Apple gör inte din uppkoppling snabbare, oavsett hur fula ord du skriver.
Ge oss istället något att jobba med, tex vad utropstecknet betyder.

  • Medlem
  • Västerbotten
  • 2016-11-06 18:36

Om man har en triangel eller markering där kan det betyda det program uppdatering.

Ursprungligen av jbygden:

...börjat inse det sorgliga faktum att det nog var dumt att köpa en Apple-router för att den skulle fungera så bra som möjligt med alla andra Apple-enheter vi har här hemma...

Trots att du själv har konstaterat att problemet lika gärna kan ligga i datorn, så fortsätter du att gnälla på routern.

Var lite konstruktiv, och prova tipsen du får i stället.

Börja med att uppdatera programvaran i routern (den gula triangeln innebär förmodligen att där finns en väntande uppdatering).

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2016-11-06 20:12
Ursprungligen av Dalle:

Varför startar du inte bara upp datorn, går in i Airportverktyget och klickar på din TC och ser vad varningen beror på? Att sitta här och spy skit på Apple gör inte din uppkoppling snabbare, oavsett hur fula ord du skriver.
Ge oss istället något att jobba med, tex vad utropstecknet betyder.

Ursprungligen av Lg777742:

Om man har en triangel eller markering där kan det betyda det program uppdatering.

Den gula triangeln hade jag när jag började felsökningen. Och jag har vid ett flertal tillfällen i tråden kommenterat hur underligt jag tyckte det var eftersom jag när jag tog den bilden var uppkopplad mot TC:n som AP och hade internetaccess genom den, trots att den visade den gula triangeln i Airport verktyget. Om någon av er som påpekar det faktum att jag hade en gul triangel kan förklara hur det var möjligt (och vad det möjligen kan ha orsakats av) så är jag idel öra.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Trots att du själv har konstaterat att problemet lika gärna kan ligga i datorn, så fortsätter du att gnälla på routern.

Var lite konstruktiv, och prova tipsen du får i stället.

Börja med att uppdatera programvaran i routern (den gula triangeln innebär förmodligen att där finns en väntande uppdatering).

Se ovan om den gula triangeln - kan vi lämna den nu?

Varför ska alla anta att man är dum i huvet när man ställer frågor i ett internet-forum?

Tror ni på allvar att jag hade beklagat mig över routern om jag hade kunnat uppgradera programvaran i den?

Jag har också tidigare i tråden tackat för tipset med att göra en hård reset, vilket också gav ett mycket märkbart resultat i bandbredden jag fick igenom den via min iPhone. Så jag har redan konstaterat att routern åtminstone var del av problemet, så varför skulle jag inte klaga på den?

Att Apple sedan verkar lyckas med att förstöra WiFi-funktionaliteten när de släpper en ny version av sitt operativsystem för Mac-datorer (OS X/Mac OS) tycker jag är förvånande och obegripligt med tanke på att det blir svårare och svårare att använda sin Apple-hårdvara utan trådlös teknik.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-06 20:33
Ursprungligen av jbygden:

Den gula triangeln hade jag när jag började felsökningen. Och jag har vid ett flertal tillfällen i tråden kommenterat hur underligt jag tyckte det var eftersom jag när jag tog den bilden var uppkopplad mot TC:n som AP och hade internetaccess genom den, trots att den visade den gula triangeln i Airport verktyget. Om någon av er som påpekar det faktum att jag hade en gul triangel kan förklara hur det var möjligt (och vad det möjligen kan ha orsakats av) så är jag idel öra.

Se ovan om den gula triangeln - kan vi lämna den nu?

Den gula triangeln är väl det mest intressanta hittills?
Vad säger den?

I ditt första inlägg, vad är det som är en "omöjlighet"?

  • Medlem
  • 2016-11-06 20:34

Och hur blir det om du återställer din TC helt från grunden? Ingen hard reset, utan en total återställning.
Får man 93Mbps på telefonen och 7 Mbps på datorn tror inte jag att felet nödvändigtvis ligger i routern.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2016-11-06 20:46
Ursprungligen av reboot81:

Den gula triangeln är väl det mest intressanta hittills?
Vad säger den?

I ditt första inlägg, vad är det som är en "omöjlighet"?

Jag är alltså uppkopplad trådlöst mot internet genom en TC som airport-verktyget anser inte fungerar.

Efter min "hard-reset" så har jag ingen gul triangel längre.

Ursprungligen av jbygden:

Att Apple sedan verkar lyckas med att förstöra WiFi-funktionaliteten när de släpper en ny version av sitt operativsystem för Mac-datorer...

Du får det att låta som att alla Sierra-uppgraderingar leder till det här problemet...

Har du provat mitt första tips - med en ny användare på datorn? Beroende på resultatet där kan man kanske dra vissa slutsatser kring var felet ligger.

Ett par andra tips:
- Kör en säker start på datorn. Då utförs vissa "städningar" och reparationer.
- Kör in senaste uppdateringen en gång till (dvs i det här fallet 10.12.1). Om man har tur så kan det också städa upp lite på precis det felande stället i systemet.

Ursprungligen av jbygden:

Efter min "hard-reset" så har jag ingen gul triangel längre.

Så bra det hade varit om du berättade det direkt, i inlägget där du berättade om din reset.

Då hade du sluppit bli så irriterad över alla våra kommentarer om triangeln.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2016-11-06 20:50
Ursprungligen av Dalle:

Och hur blir det om du återställer din TC helt från grunden? Ingen hard reset, utan en total återställning.
Får man 93Mbps på telefonen och 7 Mbps på datorn tror inte jag att felet nödvändigtvis ligger i routern.

Nej, numera tror jag att problemet är antingen i huset eller (mera troligt) i min laptop.
Just nu (efter min reset) har jag acceptabel (inte bra, men jag kan sköta mitt jobb nu) bandbredd även från datorn, så det blir ingen fabriksåterställning den här helgen

  • Medlem
  • 2016-11-07 00:58
Ursprungligen av PixelHermit:

Det kostar en slant, men ett tips är att skaffa någon mjukvara som listar vilka kanaler etc som du och dina grannar använder.

Jag brukar hålla nere alt och trycka på wifi-symbolen, det är gratis och då ser man också kanal.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-07 01:39
Ursprungligen av erak:

Jag brukar hålla nere alt och trycka på wifi-symbolen, det är gratis och då ser man också kanal.

Precis! Eller Alt+Wifisymbolen > Öppna trådlös diagnos... Tryck inte Fortsätt utan välj meny Fönster > Avsökning. Då får man upp info om omgivande wifi-nät i tabellform och slipper hovra över dem i wifi-menyn. Däremot är vissa köpe-appar bättre på att presentera omgivning och eventuella störningskällor över tid.

  • Avstängd
  • 2016-11-07 15:23
Ursprungligen av jbygden:

Jo, det klart. Med tanke på att jag är uppkopplad via den som enligt den informationen inte längre är inkopplad på nätet så blev jag naturligtvis lite fundersam. Men jag har nu börjat inse det sorgliga faktum att det nog var dumt att köpa en Apple-router för att den skulle fungera så bra som möjligt med alla andra Apple-enheter vi har här hemma. Det hade varit mycket bättre att köpa en router tillverkad av ett nätverksföretag - vilket jag kommer att göra när det är dags att byta. Jag kommer INTE att köpa flera Time Capsule/Airport Extreme! Ett alternativ är att behålla den som router och köpa en WiFi-accesspunkt som är dedikerad för det.

Det där var ett svar så långt ifrån min fråga man kan komma

Bevaka tråden