Ok, har under natten lärt mig mer om Mac än vad jag trodde jag skulle göra, heeh..
Macen är flickvännens, OSX (10.1.5) var på kinesiska, jag bor i Taiwan, bootade upp iBooken för 10 timmar sedan, gillar Mac! (Kort intruduktion..)
Nu har jag ställt om alla inställningar så som JAG gillar dem (är en garvad PC-användare, men ser fördelar med att använda sig av båda systemen)..
Har även uppdaterat via "Software Update" (behövdes verkligen)..
Märkte dock att versionsnummret fortfarande är 10.1.5..
Har skummat runt på forumet, bland annat för att lära mig hur jag kopplat in Macen på nätverket (för att få gosa med två PC's, hehe)..
Ser där att de olika versionerna har namn efter större kattdjur (& en kommande Panther)..
Själv har jag ingen aning vilket djur jag är (Enl. det Kinesiska horoskopet är jag en Tiger.. Fast det hjälper ju inte, hehe..)
Sedan ser jag att den senaste versionen verkar vara 10.2.8 Build 6R73 (Lodjur kanske?) & att den ligger ute..
Men jag hittar ingen uppdateringsfunktion på varken Macen eller apple.com/se..
Däremot ser jag att dom gärna vill att man betalar för (10.2.öhh?) i detta fallet "Panther"..
Vilket får mig att tro att jas även måste betala mig upp genom tidigare noll komma ettor & tvåor..?
6 200 NT$ för en liten uppgradering av en decimal innom samma version (10.x.x)!?
Nu säger jag inte att Windows är bättre bara för det, men deras uppgraderingar är ju gratis (hehe, å andra sidan måste dom, så många säkerhetsproblem dom alltid har, år efter år)..
Så.. Med Mac; måste jag betala för de mindre uppgraderingarna eller bistår Apple med dessa gratis?
& var hittar jag dessa i så fall?