Skrevs ursprungligen av William Naversten
Funderade ett tag på vilket forum som var rätt. Fastnade här...
Jag har köpt en Airport Extreme basstation. Förutom att det var rätt knökigt att komma till och konfigurera basstationen via Ethernet (har f n inget Airportkort) har ett problem dykt upp. Jag är van vid D-link och att routern/basstationen har IP 192.168.0.1 och delar ut adresser från 192.168.0.100 och uppåt. Jag har tilldelat min skrivare en fast IP-adress som är 192.168.0.110.
Problem; det verkar som om Airport per default har 10.0.1.1 eller liknande serie. Jag hittade ett ställe där man istället kunde välja serien 192.168.X, där X:et kunde ställas in själv. MEN 0 (noll) var inte valbart. Jag har startat om datorn & basstationen och på nätverket skall det inte finnas någon annan hårdvara som lägger beslag på 192.168.0 såvitt jag förstår. Vad kan ha hänt? Vad skall jag göra?
(Ett uppenbart råd kan vara att ändra på skrivarens IP, men då jag flyttar datorer mellan hemma & jobb & föräldrars & kompisars nätverk, som ALLA har 192.168.0.X så känns det som att det vore smidigare om Apples Airport anpassade sig till de andra än tvärtom...)