En viktig faktor är din personliga kompetens inom området. Du kan aldrig ta betalt för att du skall lära dig tekniker eller "testa" dig fram. Kunden förutsätter att du kan dina tekniker. För en "enkel" hemsida idag skall man ha bra koll på sin css och andra w3c standarder.
Med en välkonstruerad css mall och virtual includes skapar du en ej dynamisk hemsida på 4 timmar allt som allt. Detta kräver dock som sagt att du kan din kodning. Kan du det är det inga problem att ta 600 kr i timmen.
När det gäller större och komplexa dynamiska siter blir det något svårare att avgöra.
Jag arbetar bl.a. med att ta fram ett s.k. CMF (content management framework) för Universitet och forskningsgrupper. Den typ jag valt är baserad på en plattform som kallas Zope (inte SOAP det är något annat).
Att göra en marknadsanalys och lägga upp sin företagsstrategi är mycket viktigt i detta fall. Man får beräkna hur många kunder man kan tänkas få in som man kan sälja sin lösning till. Hur stor del av kodbasen som kan appliceras generellt och därigenom estimera hur mycket arbete som blir kundspecifikt. Utvecklingsarbetet för den generella kodbasen dividerar man sedan med antalet beräknade kunder och denna kostnad blir då en fast kostnad för kunden. Kundanpassningsdelen blir sedan en rörlig kostnad beroende på hur mycket anpassning de begär.
Även i detta fall kan man inte ta betalt för den tid man lägger på att utbilda sig utan enbart för utfört arbete.
Prissättningen blir också mycket svårare att säga någonting om. Kanske andra kan ge dig bättre tips om detta. Hos mig har den varierat kraftigt.
Då detta ofta handlar om stora, dyra och komplexa system är det extra viktigt att få ut det på marknaden hos någon kund så att man får fram en referens. Därför är den vanligt att den första kunden får ett kraftigt rabatterat pris, så var det i alla fall för mig.
Den "förlust" som man gör på första kunden får man sedan försöka ta igen på andra kunder.
Sammanfattningsvis kan jag bara säga att; Ja, det blir många gratistimmar i början men efter ett tag blir det färre och färre.
Hoppas detta kan vara lite till hjälp för dig och lycka till!