Ingen officiell källa, bara min egen (kvalificerade) bedömning. Jag var med och startade svenska försäljningen av Drobo samt att jag använt nästan alla modeller under lång tid. Så sent som i somras hade jag 6 st i drift, inkl gen 2, Pro, FS, 5N, B800 etc.
Jag kan bara konstatera att företaget gått och går dåligt ekonomiskt och att mjukvarustöd och support är under all kritik. Värsta exemplet är att de bara struntade i alla Drobo Pro-kunder och plockade bort iSCSI-stödet för denna modell, trots att hårdvaran i sig fortfarande var helt kurant. Det jag gillade med Drobo tidigare var framförallt enkelhet och möjlighet till att uppgradera diskarna enkelt i efterhand. Idag är denna fördel borta och jag anser Synology och Qnap vara betydligt bättre och trovärdigare DAS/NAS-alternativ. Båda dessa tillverkare har också bra Mac-stöd. Själv byter jag helt och hållet till Synology (även om processen tar onödigt lång tid beroende på de gamla Drobo-burkarnas dåliga funktion på senare tid).
(Bra att du är nöjd med dina, gällande ljudet i gen 2 så är det relativt enkelt att byta till tystare fläkt, finns instruktioner på nätet...)