Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lens flare Iphone7 plus

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Märkte idag när jag filma i mörkret mot ljus till exempel mot en lampa att det finns dust smuts partikel i/på linsen.
Läste några forum och tydligen är det 7 plus problem som är känd, stämmer det?

Vad ska jag göra?

Har bara haft problem med iphone, om 2 år går jag tillbaka till android!

Gå tillbaka till där du köpt den om det finns smuts i linsen. Alternativt direkt till en Apple-butik.
Har du öppet köp, lämna tillbaka och få pengarna åter.

Fast "lens flare" är ett naturligt förekommande fenomen som inte har någonting med smuts på en eventuell sensor att göra

Om du verkligen menar lens flare så förekommer det även i betydligt dyrare kameror och beror på ljusreflexer inne i linselementen. Jag kan visa exempel på lens flare tagna med min DSLR kamera. Det beror mer på din fototeknik än på smuts och då spelar det ingen roll att du byter ut telefonen

Men varför inte lägga upp ett foto så att vi ser vad du menar

Om det är i denna stil (den blå reflexen till vänster om lyktstolpe) så kan du byta telefon hur mycket du vill. Det kommer inte att försvinna

Lens flare <> smuts
Lens flare

Smuts på sensor uppträder hela tiden på samma ställe och är inte något som dyker upp när du fotar i mörker mot ljuskällor. Här ser du exempel på hur smuts framträder

Senast redigerat 2016-12-31 09:34
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-12-31 11:01

Har du smuts på linsen -> torka rent med mjuk trasa.
Smuts i linsen, lämna tillbaka.

Lägg gärna upp en bild på problemet, så slipper vi gissa.

Men om vi ändå ska gissa – så gissar jag på att du har s.k. hot pixels som (mest) syns vid filmning i mörker.

1
Bevaka tråden