Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har Apple komponentbrist?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För ca 2 månader sen beställde jag en PowerMac G4... och nu sitter jag fortfarande utan dator fast de sa att det skulle ta ca 3-5 veckor att få den. Canon Center som jag har köpt datorn av säger att Apple har komponentbrist så det är därför jag inte har fått den, har de värkligen det eller kan det vara något annat, (någon som köpt samma dator och fått den?). Jag börjar bli lite trött på att datorn inte har kommit, kan man kräva att få "ersättning" för att det tar så lång tid? Vad kan man i så fall kräva (om man kan kräva något)?!

//Samuel J

• Oregistrerad
  • 2003-10-22 18:00

Okej.. nu tänker jag skriva ut av vad jag vet.. Så gärna så får ni rätta mig!

Men jag tror att du inte kan få kompensation för att du har väntat för länge. Men jag tror att du kan kräva pengarna tillbaka och avsluta avtalet om du inte får det snart..

Annars så kan du försöka pressa dom och säga att jag vill ha mina pengar tillbaka och att du kommer att gå till en ny återförsäljare, om de inte ger dig den inom x tiden.

Ej riktat mot Samuel utan rent allmänt:
Lustigt att folk tror att dom ska få pengar/ersättning för att en produkt är försenad från Apple. Är det psykiska traumat verkligen så stort? Går pengarna till nervmedicin?

Ett märkligt och lustigt fenomen.

Man har alltid rätt att ångra sig och säga upp sitt köp om man inte är nöjd, men räkna inte med att någon kommer att kasta pengar efter dig för att du inte vill vänta som alla andra...

• Oregistrerad
  • 2003-10-22 22:49

Mitt tips är att titta runt efter en begagnad maskin istället. Det är både billigare, och du får den direkt - men det är klart, vill du betala 5000kr för att få nöjet att öppna en kartong så...

• Oregistrerad
  • 2003-10-22 23:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof N
Lustigt att folk tror att dom ska få pengar/ersättning för att en produkt är försenad från Apple. Är det psykiska traumat verkligen så stort? Går pengarna till nervmedicin?

Alla köpare är inte privatpersoner som har tid att vänta. Tid är pengar eller nått sånt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Alla köpare är inte privatpersoner som har tid att vänta. Tid är pengar eller nått sånt.

Har tid? Antingen finns produkten eller så finns den inte. Om den inte finns är det ingen som är skyldig något företag pengar för det. Tanken är befängd.

Apple! Jag har ett företag! Varför är inte iBook G4 tillgänglig än! Jag behöver den för att kunna komma igång med produktion! Jag har väntat tillräckligt! Ge mig ersättning för det jag skulle ha tjänat om den funnits i handeln nu!

Åhlens! Den där jackan ni skulle få in på måndagen! Den dröjde till torsdagen! Jag frös! Ge mig pengar! Visserligen finns det 5 miljarder andra jackor men vadå, jag har rättigheter!

• Medlem
  • 2003-10-23 01:12

Olof:

Värst vad du går på. Om en leverantör säger att det ska ta 3-5 veckor, och man inte fått den efter två månader så har man all anledning att vara upprörd.

Jag beställde .mac från AppleStore, och trots att det i det finstilta nämns att det kunde ta upp till tio arbetsdagar för leverans, så utgick jag från att jag skulle få det inom två dagar. Nu har åtta dagar gått. Jag är skitlack. Det finns inte mycket som skulle kunna försvara att det tar tio arbetsdagar (två kalenderveckor) att lägga ett brev på posten.

Jag ringde upp AppleStore, och de tyckte att allt var i sin ordning. Vad jag inte förstår är varför de prompt måste utnyttja att de enligt avtalet har tio dagar på sig. Tyvärr är det alltid så här när man handlar Apple-grejer. Ständiga förseningar. Jag önskar att AppleStore brann ned, och Dustin tog över.

Nu handlade det här om Canon Center, men klart man har rätt att bli lite agiterad.

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-10-23 01:20

Har dom sagt att det ska ta 3-5 veckor, och det har gått längre än så, klart man kan förlora pengar på det!

Man kanske hade lovat en kund ett jobb som inte kan bli gjort utan den maskinen man beställde, och kunde går då till någon annan för att man inte kan få de gjort åt honnom i tid.

Då tycker jag man har rätt att få ersättning, om man förlorat pengar dvs.

Fick själv en airport extreme basstation och 2 ap kort, de kallar jag ersättning för min försenade dator

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Olof:

Värst vad du går på. Om en leverantör säger att det ska ta 3-5 veckor, och man inte fått den efter två månader så har man all anledning att vara upprörd.

Jag beställde .mac från AppleStore, och trots att det i det finstilta nämns att det kunde ta upp till tio arbetsdagar för leverans, så utgick jag från att jag skulle få det inom två dagar. Nu har åtta dagar gått. Jag är skitlack. Det finns inte mycket som skulle kunna försvara att det tar tio arbetsdagar (två kalenderveckor) att lägga ett brev på posten.

Jag ringde upp AppleStore, och de tyckte att allt var i sin ordning. Vad jag inte förstår är varför de prompt måste utnyttja att de enligt avtalet har tio dagar på sig. Tyvärr är det alltid så här när man handlar Apple-grejer. Ständiga förseningar. Jag önskar att AppleStore brann ned, och Dustin tog över.

Nu handlade det här om Canon Center, men klart man har rätt att bli lite agiterad.

Går på? Notera alla smilies! Jag håller med Gadd:
Man kanske hade lovat en kund ett jobb som inte kan bli gjort utan den maskinen man beställde, och kunde går då till någon annan för att man inte kan få de gjort åt honnom i tid.
men dock med tillägget att man då ska förutsätta att man blivit lovad dyrt och dyligt av säljaren att grejerna skall levereras. Agiterad har man alltid rätt att bli. Tyvärr har det en tendens att snarare göra processen ännu segare än vad den redan är.

Jag kan dock vara lite avtrubbad när det gäller sånt här då jag vid ett datorköp fick strula med reparationer/utbyten/krediteringar/trasiga frakter i 9 månader innan jag hade en fungerande maskin. Efter det känns allt annat som rena barnleken

Kanske skrev lite konstigt men med "ersättning" menade tex att man skulle få en bättre modell eller tillbehör för att man väntat så länge och fortsätter vänta tills man får den... alternativet är att man avbryter köpet och beställer datorn från tex. inWarehouse som har den i lager.

• Oregistrerad
  • 2003-10-23 11:17

Litet utdrag ur Konsumentköplagen

3 § Har säljaren ej avlämnat varan i rätt tid och beror det ej av
köparen eller händelse för vilken denne står faran, får köparen häva
köpet, om ej säljaren efter uppmaning av köparen avlämnar varan inom
skälig tid. Detta gäller dock ej om dröjsmålet är av ringa betydelse för
köparen. Även utan att sådan uppmaning lämnats har köparen rätt att häva
köpet, om det av annan anledning måste ha stått klart för säljaren att
dröjsmålet är av ej ringa betydelse för köparen. Villkor som inskränker
köparens rätt att häva köpet skall dock gälla vid köp av vara, som
tillverkats särskilt efter köparens anvisningar eller önskemål eller som
säljaren eljest måste antagas sakna möjlighet att på rimliga villkor
avyttra till annan än köparen, om det ej är uppenbart att genom
dröjsmålet köparens syfte med avtalet skulle väsentligen förfelas.

Dröjer säljaren att avlämna vara, som skall betalas vid eller
efter den
tid som betämts för avlämnandet, får köparen innehålla köpeskillingen
till dess varan hålles honom till handa.

6 § I fall som avses i 3 §, 4 § första och tredje styckena samt 5
§ första stycket har köparen rätt till skälig ersättning för utgift som
han ådragit sig till följd av dröjsmål eller fel, om ej säljaren visar
att försummelse icke ligger honom till last. Rätt till ersättning för
avhjälpande av fel tillkommer dock ej köparen i annat fall eller i
vidare mån än som föreskrives i 4 §.

• Medlem
  • 2003-10-23 14:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof N
Jag kan dock vara lite avtrubbad när det gäller sånt här då jag vid ett datorköp fick strula med reparationer/utbyten/krediteringar/trasiga frakter i 9 månader innan jag hade en fungerande maskin. Efter det känns allt annat som rena barnleken

Ja, vi Mac-älskare har tyvärr vant oss vid otroligt risig administration. I slutändan så måste det vara Apple som allt skit beror på. Skrutt, säger jag.

Avbeställde datorn och beställde den från inWarehouse istället som har den i lager, får hoppas att den kommer snart då

1
Bevaka tråden