För Apple är en cool butik i Sthlms innerstad det enda som egentligen gäller. Alla andra lösningar är bara små sidoprojekt för att få in fot och logistik/personal/kunskap i väntan på LÖSNINGEN (= Stockholm). Man vill ha Stockholm, Paris, London, Köpenhamn, Bryssel, Berlin, Madrid, Prag, Wien, etc, etc...det sådana namn/begrepp/varumärken man vill åt och det handlar inte alls om populationskoncentration i första hand.
(vi som bor i Sthlm vet ju att det är en ankdam - en liten håla - men globalt är det ett varumärke...tänk "Stockholm-syndrom", "Nobel-prize", "Ingmar Bergman", etc. Det är så det funkar - det är där ett företag som Apple vill ha SITT varumärke placerat på ett estetiskt uppseendeväckande sätt. Enda anledningen till at Apple ännu inte lyckats är att lokal/tomt-situationen i Stockholm är EXTERMT svår och inte alls lika lätt att KÖPA LOSS som i många andra länder. Och så var det det där med Skönhetsrådet och AmerikakapitalismImperialism-skeptismen (f.d. hatet). Jag tror det är svårare att som multinationellt företag röja sig fram i Sthlm än i någon annan stad i hela världen. Det kan vi vara både stolta och...tja, deppade över...beror på hur man ser på det. Men Sthlm - och Sverige - är inte - ännu - TOTALT i händerna på Marknadskrafterna. Like it or hate it.