Jag hade också samma problem med min iPhone 6. Den stängde ett flertal gånger av med mellan 50-70% , ibland efter att först kort varnat om att det var mindre än 10% kvar, ingen gång i minusgrader, några gånger i bilen och en gång hemma inomhus. Enda sättet att få igång den igen var att ansluta laddare, vilket gjorde att den inom några sekunder återgick till den batterinivå den hade innan.
Efter att ha kontaktat Apple och fått de vanliga svaren att det inte var något känt fel med iPhone 6 och de inte hade hört det förut samt att jag skulle testa att återställa telefonen och inte återskapa från backup. Detta innebar ett par timmar av att fixa och trixa för att få telefonen som innan, med alla mina olika mailkonton och andra synkningar etc. på plats, men inte helt oväntat utan att det hjälpte. Men eftersom Apple sa att det inte var något problem med min hårdvara och jag antog att det borde vara mjukvarurelaterat beslutade jag mig för att avvakta kommande uppdateringar som förhoppningsvis skulle lösa problemet.
Efter att senare återigen ha googlat lite och sett att det trots allt var många andra även med iPhone 6 som rapporterat om detta problem (utan att den person jag hade kontakt med från Apple av någon anledning hade någon aning om detta) beslutade jag mig för att boka in ett besök på Genius Bar på Apple Store i Täby.
Väl på plats sa det "geni" jag fick prata med att Apple även om de inte hade gått ut med det offentligt var mycket väl medvetna om att det var ett problem med detta för flera med även iPhone 6 och 6S och att efter att ha diagnostiserat mitt batteri bekräftade han att jag hade rätt att få batteriet utbytt utan kostnad. Mitt problem var att min iPhone då var 26 månader gammal, så att jag (i praktiken min arbetsgivare) fick betala för batteribytet som gick på 805 kronor.
Hade jag fått betala detta privat hade jag nog bråkat lite för att få batteribytet gratis (och har en känsla av att jag hade fått igenom det) då det trots allt var ett känt problem och de tidigare sagt motsatsen. Men när det var arbetsgivaren som betalade och summan var såpass låg lät jag det bero. Alternativet hade varit att jag skulle få en ny iPhone från arbetsgivaren eftersom det inte var hållbart med en mobil som regelbundet stängde av sig, så det blev nu ändå billigare än det ett tag såg ut att bli för arbetsgivaren också.
Detta var i början av januari och efter batteribytet har jag inte råkat ut för dessa avstängningar igen samtidigt som batteritiden blivit klart förbättrad (även om den även tidigare brukade hålla hela dagen).