Har nu testat med allt det som jag kan komma på och dessutom ett flertal ggr.
Inte minst då Reparera bibliotek, vilket ibland har lyckats - men sen har jag hamnat i läge där det inte funkar igen, å ibland funkar det inte att Reparera heller. Rabblar inte upp alla möjliga felmeddelande jag fått här (bifogar några skärmdumpar i stället) och slutsatsen måste till 100 vara att NASen och iMacen och/eller nätverket inte längre funkar tillsammans.
Å strulet började alltså efter att jag uppgraderade till Sierra!
Vis av tidigare erfarenheter då husets HP-skrivare/scanner länge inte funkade med en iOS-uppgradering så valde och tvekade jag länge på att gå på Sierra men så här många månader efter lansering så trodde jag att man skulle kunna känna sig trygg... Idag skulle jag aldrig välja att göra det - och kommer dessutom att vara än mer skeptisk i framtiden.
Förhoppningsvis finns det en lösning som någon vänlig och kunnig själ kan leverera mig för jag är för okunnig kring tekniken och i kombination med att det då tar extra lång tid att googla och hålla på att försöka förstå så är det bara blä... Sånt här skall bara funka! Å det har det alltså gjort också.
Enda jag kan komma på är om man på något sätt kan låsa "IP-adress" eller dylikt??
Har testat att ändra från AFP till SMB i NASen, samt även haft både dem aktiverade. Fick det att funka med bara SMB ett tag och trodde att Lösningen var här... men icke, det strulade snart igen.
Den oftast förekommande anledningen (?) är att NASens båda volymer försvinner från Finder vad gäller de diskar jag ser under Enheter. NASen däremot hela tiden under Delat.