I långa loppet så tror jag även dessa 3D-satsningar kommer till Mac.
Trenden generellt är ju att NYA spel släpps idag ofta även till Mac, något som förr var undantag eller icke existerande.
I detta fall handlar det ju om att extrema grafikkort krävs, men om några år så är den saken ingen begränsning...vad som är "extremt" idag är standard imorgon.
Laptops/Macbook's kan vi nog tänka bort i många år innan det lirar dessa nya 3D-grejer, men stationärt...jag har en känsla av att spelutvecklare idag inte alls tänker bort Mac som dom gjorde förr. Min unge lirar så det ryker och det är ganska sällan hon vill ha ett spel som inte finns för Mac (vi har bara Macs). För 5+ år sedan fanns ju "inget" för Mac. Nog har det hänt något...och det är nog en kombination av två saker (tror jag):
1. Andelen Macar i förhållande till totalen (privatägande) har ökat.
2. Dagens spel tas fram på ett sätt (game engines etc) som gör det enklare att porta till alla möjliga plattformar. Jisses...många spel släpps inte bara till Mac och Windows numera, utan också till Linux!