Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi installerar det smarta låset Glue

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Att testa ett smart lås kräver sin dörr, och 99mac ger sig på att montera Glue både vid kontorets vilorum och i en ytterdörr.

Läs hela artikeln här

Älskar när ni levererar videos! Tummen upp!

Jag fick Benny Hill vibbar när ni skruvade in låset. Musiken då.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2017-03-09 07:58

Intressant och tack för testet med video å allt.

Funkar låset med Apple Homekit eller IFTTT?

Låser låset sig direkt när lampan börja lysa eller efter? Det kändes som om det tog lite tid för låset att öppna och låsa sig men man kanske luras lite av ljuset som blinkade.

Om man "känner att förren verkligen är låst" när man går - alltså drar ner dörrhandtaget - så hamnar min dörr (och många ytterdörrar) i ett "spänt" läge pga att dörrlister pressar dörren utåt och låskolven då pressas hårt mot låsinsättningen. Ni vet...när man ibland måste först trycka in dörren för att låsa upp den...annars går det för trögt.
Så - jag är 99% säker på att Glue inte orkar låsa upp en dörr i det läget ocj därför köper jag det inte (är annars intresserad). Är man familj med barn så uppstår det ifta besynnerliga situationer; t.ex. "jag kan inte låsa upp dörren...det går för trögt...vad ska jag göra?". Glue fixar nog inte heller biffen.
Det låter som en trivilal sak, men om jag ska ha ett smart lås så ska det funka VARJE gång - 100% säker funktion. Annars är det 100% värdelöst.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-09 10:14
Ursprungligen av Jedih:

Intressant och tack för testet med video å allt.

Funkar låset med Apple Homekit eller IFTTT?

Nej, för detta Halmstad-företaget är oerhört trögfattat.

Jag köpte första versionen av låset när det kom och hade, under tiden jag ägde det, mycket kontakt med dem för att tipsa dem om olika saker. Redan då frågade jag om HomeKit-stöd och de sa att de höll på att undersöka det. De har fortfarande inte fattat trots flera år har gått.

@Demiurgen Vad ska du ha låset till? I min värld är t ex geofence uteslutet, av flera anledningar. Dels är det på tok för oprecist och dessutom faller det på eget grepp då låset då låses upp (om det geofencet fungerar) om man t ex passerar på gatan utanför ens bostad men aldrig har tänkt gå in.
Det finns heller ingen "knock-to-unlock"-funktion eller HomeKit-stöd, därmed inte heller möjligt att styra det med Siri. Det finns inget annat sätt att låsa upp dörren än att ta upp telefonen, starta appen och låsa upp. Då är låset värdelöst, då kan man lika gärna ha traditionell nyckel.

Kort sagt, en dyr produkt som hjälper en med absolut ingenting.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-03-09 10:32
Ursprungligen av zinned:

Kort sagt, en dyr produkt som hjälper en med absolut ingenting.

Det känns lite så, det som eventuellt skulle kunna få det bättre (utöver homekit) är stöd för smartaklockor. Men jag såg inget i texten som antydde att de finns. Eftersom jag med det här låset antagligen inte skulle våga lämna nyckeln hemma så har man inte vunnit någonting. Det är faktiskt lättare att använda nyckeln med vantar på och händerna fulla en att starta upp telefonen och sedan en app. För tillfället är nog ett lås med kod, eller fingeravtrycksläsare fortfarande att föredra framför den här typen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-09 10:34
Ursprungligen av zinned:

Kort sagt, en dyr produkt som hjälper en med absolut ingenting.

Men möjlighet till tillfälliga eller permanenta digitala nycklar. Funderar på om den är ett alternativ till en föreningslokal där vi hittills tyckt att system med programmerbara plasttags varit lite dyrt. Detta elektroniska lås understiger kostnaden för ny låscylinder och 10 nyckelkopior som uppstår så fort en av de 10 nycklarna är på drift.

Ursprungligen av zinned:

Kort sagt, en dyr produkt som hjälper en med absolut ingenting.

En sak som kan vara användbar är möjligheten att låsa upp dörren från annan plats via Wifi-hubben. Samma dag som jag testade låset hade min sambo problem att komma in för att hon tappat nycklarna. Nu ordnade det sig, men hade vi haft ett Glue på plats hade jag kunnat låsa upp dörren från jobbet.

Framöver hoppas man ju på mer automatiseringsfunktioner som sagt, Homekit-stöd och en NFC-sensor eller liknande så att jag kan låsa upp dörren med Apple Watch, liknande hur betalning fungerar med Apple Pay.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-09 11:09
Ursprungligen av andas:

Det känns lite så, det som eventuellt skulle kunna få det bättre (utöver homekit) är stöd för smartaklockor. Men jag såg inget i texten som antydde att de finns. Eftersom jag med det här låset antagligen inte skulle våga lämna nyckeln hemma så har man inte vunnit någonting. Det är faktiskt lättare att använda nyckeln med vantar på och händerna fulla en att starta upp telefonen och sedan en app. För tillfället är nog ett lås med kod, eller fingeravtrycksläsare fortfarande att föredra framför den här typen.

Helt enig.

Alternativet är om de implementerar "knock-to-unlock" för då kan man bara knappa på telefonen när den ligger i fickan och så låses dörren upp.

Ursprungligen av IngoX:

Men möjlighet till tillfälliga eller permanenta digitala nycklar. Funderar på om den är ett alternativ till en föreningslokal där vi hittills tyckt att system med programmerbara plasttags varit lite dyrt. Detta elektroniska lås understiger kostnaden för ny låscylinder och 10 nyckelkopior som uppstår så fort en av de 10 nycklarna är på drift.

Så kan det vara, absolut. Dock en ganska smal och svårövertalad målgrupp. Den stora målgruppen, allas ens egen bostad, där håller den inte.

Ursprungligen av jakobnilsson:

En sak som kan vara användbar är möjligheten att låsa upp dörren från annan plats via Wifi-hubben. Samma dag som jag testade låset hade min sambo problem att komma in för att hon tappat nycklarna. Nu ordnade det sig, men hade vi haft ett Glue på plats hade jag kunnat låsa upp dörren från jobbet.

Med bara ett sådant scenario i minnet så är produkten om möjligt ännu dyrare. Det är ju ett scenario som lär hända vid ytterst få tillfällen.

Ursprungligen av zinned:

Med bara ett sådant scenario i minnet så är produkten om möjligt ännu dyrare. Det är ju ett scenario som lär hända vid ytterst få tillfällen.

Ja det är nog första eller andra gången det hänt oss. Roligt bara att det var precis innan test av låset

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-09 11:28
Ursprungligen av jakobnilsson:

Ja det är nog första eller andra gången det hänt oss. Roligt bara att det var precis innan test av låset

Ja, där hade ni tur Dock inte ett tillräckligt incitament för att slänga ut dessa pengar på låset.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-09 15:03

Är låset godkänt av Stöldskyddsföreningen? Det borde ju vara en central information.

Det är ju inte så bra att komma hem från semestern, upptäcka inbrott, och få höra av försäkringsbolaget att låset ej är godkänt och därför får man inte full ersättning på hemförsäkringen.

Kommer man in om det är strömavbrott?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-09 15:22
Ursprungligen av pesc:

Är låset godkänt av Stöldskyddsföreningen? Det borde ju vara en central information.

Det är ju inte så bra att komma hem från semestern, upptäcka inbrott, och få höra av försäkringsbolaget att låset ej är godkänt och därför får man inte full ersättning på hemförsäkringen.

Kommer man in om det är strömavbrott?

Du använder ditt vanliga lås som utifrån är lika lätt eller svårt att forcera som tidigare. Detta är bara ett motoriserat innervred som du kan fjärrstyra.

Det är batteridrivet. Tar batteriet slut måste du ha nyckel för att låsa/låsa upp utifrån.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-09 15:40
Ursprungligen av IngoX:

Du använder ditt vanliga lås som utifrån är lika lätt eller svårt att forcera som tidigare. Detta är bara ett motoriserat innervred som du kan fjärrstyra.

Det är batteridrivet. Tar batteriet slut måste du ha nyckel för att låsa/låsa upp utifrån.

Det blir väl lättare att forcera om du monterar på en fjärrstyrning som har dålig säkerhet? Är du säker på att ett SSF-godkänt lås fortfarande är godkänt om man monterar på "extrautrustning" eller modifierar det? Jag vet inte men jag skulle vilja vara säker på att mitt försäkringsbolag inte har synpunkter innan jag monterar ett dylikt lås.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-09 15:54
Ursprungligen av pesc:

Det blir väl lättare att forcera om du monterar på en fjärrstyrning som har dålig säkerhet? Är du säker på att ett SSDF-godkänt lås fortfarande är godkänt om man monterar på "extrautrustning" eller modifierar det? Jag vet inte men jag skulle vilja vara säker på att mitt försäkringsbolag inte har synpunkter innan jag monterar ett dylikt lås.

Jag syftade på fysiskt forcera. Om det går att hacka sig in i fjärrstyrningen så faller det nog mer under försäkringsbolagens regler för hur och var nycklar förvaras, och vilka man ger tillgång till lokaliteterna. Håller med, skulle definitivt kolla med försäkringsbolaget innan, om de har synpunkter!

Felet var?

> När jag försökte parkoppla den med låset fick jag bara ett felmeddelande. Efter lite snabb support med Glue åtgärdades dock problemet, och både lås och hubb kunde återställas och fungerade därefter som tänkt.

För det första så skall man inte kalla detta för ett lås, eftersom det egentligen är ett motordrivet vred
ditt befintliga lås kommer fortfarande att sitta kvar i dörren

En mycket trevlig produkt som dock saknar en hel del för att vara perfekt
jag installerade mitt mest för att barnen inte skall slarva bort nycklar och att jag skall få notis på när dom kommer hem
men även för att släppa in blomvattnare, fastighetsskötare m.m
Sen när man kan få InHome leveranser så blir det mycket smidigt att få sina paket inställda på dörrmattan utan att behöva vara hemma

Fördelar
- Det fungerar ypperligt och installationen är busenkel
- Enkelt att dela ut nycklar, permanenta som tillfälligt. Nackdel dock för personen som skall ha dom
att dom måste installera programvara och registrera sig, kanske inte alla hantverkare m.m som är sugna på det
- Notiser när det låser/låser upp
- Både WiFi och Bluetooth så du kommer även in om internetuppkopplingen strular

Nackdelar
- Långsamt
- Ingen status i appen om låset verkligen är låst eller inte, bara att den kört sin "cykel" och försökt öppna/låsa
- Avsaknad av stöd för Homekit, IFTTT
- Geofence och alla roliga funktioner man skulle kunna köra då som att öppna automatiskt, öppna genom att knacka på telefonen m.m

Ursprungligen av Ola Hansen:

Felet var?

> När jag försökte parkoppla den med låset fick jag bara ett felmeddelande. Efter lite snabb support med Glue åtgärdades dock problemet, och både lås och hubb kunde återställas och fungerade därefter som tänkt.

Något i backend som hindrade återställning av låset. Fixades snabbt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-10 09:28
Ursprungligen av pesc:

Det blir väl lättare att forcera om du monterar på en fjärrstyrning som har dålig säkerhet? Är du säker på att ett SSF-godkänt lås fortfarande är godkänt om man monterar på "extrautrustning" eller modifierar det? Jag vet inte men jag skulle vilja vara säker på att mitt försäkringsbolag inte har synpunkter innan jag monterar ett dylikt lås.

Jag personligen kan tycka att försäkringsbolagen inte ska bry sig om detta, jag förändrar ingenting vad det gäller låset utan byter bara ut standardvredet mot ett annat. Påverkar inte säkerheten alls.

Ursprungligen av disktant:

Nackdelar
- Geofence och alla roliga funktioner man skulle kunna köra då som att öppna automatiskt, öppna genom att knacka på telefonen m.m

Nja, geofence finns väl? Eller har de tagit bort detta? Det fanns när jag hade första versionen av "låset" iaf.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2017-03-10 14:14
Ursprungligen av zinned:

Nej, för detta Halmstad-företaget är oerhört trögfattat.

Jag köpte första versionen av låset när det kom och hade, under tiden jag ägde det, mycket kontakt med dem för att tipsa dem om olika saker. Redan då frågade jag om HomeKit-stöd och de sa att de höll på att undersöka det. De har fortfarande inte fattat trots flera år har gått.

@Demiurgen Vad ska du ha låset till? I min värld är t ex geofence uteslutet, av flera anledningar. Dels är det på tok för oprecist och dessutom faller det på eget grepp då låset då låses upp (om det geofencet fungerar) om man t ex passerar på gatan utanför ens bostad men aldrig har tänkt gå in.
Det finns heller ingen "knock-to-unlock"-funktion eller HomeKit-stöd, därmed inte heller möjligt att styra det med Siri. Det finns inget annat sätt att låsa upp dörren än att ta upp telefonen, starta appen och låsa upp. Då är låset värdelöst, då kan man lika gärna ha traditionell nyckel.

Kort sagt, en dyr produkt som hjälper en med absolut ingenting.

Då var låset ointressant för min del. Tack för svaret zinned!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-10 14:25
Ursprungligen av zinned:

Jag personligen kan tycka att försäkringsbolagen inte ska bry sig om detta, jag förändrar ingenting vad det gäller låset utan byter bara ut standardvredet mot ett annat. Påverkar inte säkerheten alls.

Nu läste jag i nån reklam att Glue är godkänt av något försäkringsbolag (glömt vilka)...

Men jag kan absolut inte hålla med om att säkerheten hos fjärrstyrningen inte påverkar den totala säkerheten hos låset. Antag att en hypotetisk fjärrstyrningsprodukt var röstaktiverad (man ropar "sesam öppna dig" så öppnar sig låset). Du måste väl hålla med om att en sådan installation/modifiering gör det helt ointressant hur oforcerbart låset var innan. Och att ett försäkringsbolag borde kunna ha synpunkter på det?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-03-10 14:31

En smart funktion skulle vara att när telefonen var i bluetoothnärhet ≈10 m (mindre bakom en dörr). Så aktiveras en mikrofon och det räcker med att knacka på dörren.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-10 20:44
Ursprungligen av andas:

En smart funktion skulle vara att när telefonen var i bluetoothnärhet ≈10 m (mindre bakom en dörr). Så aktiveras en mikrofon och det räcker med att knacka på dörren.

...så att när du i lugn och ro sitter på toaletten vid hallen och läser dagens 99mac på mobilen kan vem som helst knacka på ytterdörren och kliva på?

Kul med en hands on test och tillhörande video. Men jag kan tycka att den är lite okritisk. Zinned kommer med några av de punkter som man kanske kan tycka att 99mac borde berört i testen, som t ex. homekit kompatibilitet. Det är lite av en "do or die" om man har fler smarta prylar hemma. Ser fram emot en test av Yale doorman som jag har "hört" på internet har fått en homekit lösning.

  • Medlem
  • 2017-03-11 08:57

Ser att man får 300 kronor i rabatt med koden 99mac men då tycker jag att 1000 kronors rabatt med koden fb1000 är en bra mycket bättre rabatt

Känns seg, laggig och så motorljudet bzzzzzzzz..
Tack men nej tack.

Ursprungligen av Tjosansa:

Känns seg, laggig och så motorljudet bzzzzzzzz..
Tack men nej tack.

Ganska tyst om man jämför med Lockitron ex.
Uppdatering skall vara på väg inom kort så att den blir snabbare

Har redaktionen missat en sak vid installation ?
Ser ut på videon som att ni bara petat in vredmedbringaren mor låset ?
Den måsta skruvas fast mot en cylinder eller mutterbricka, annars kan den röra sig och då finns risk att ni inte kommer in ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-13 10:44
Ursprungligen av IngoX:

...så att när du i lugn och ro sitter på toaletten vid hallen och läser dagens 99mac på mobilen kan vem som helst knacka på ytterdörren och kliva på?

Om man nu får en notis när dörren låses upp så får man ju se till att kapa ormen och ge sig ut från dass

Bevaka tråden