Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

pc och mac

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag ska ha ett lan hemma med både pc och mac datorer, hur gör jag för att få nätverk mellan dem?

Skulle vara lättare om du preciserade dig lite.
Hur många datorer?
Fildelning? Internet?

• Medlem
  • Oslo
  • 2003-10-23 14:36

Vilka OperativSystem tycker jag är den största frågan! men som nr1! du behöver en Hub eller hellre en Switch med nog många uttag för dom Datorer som skall spela.

vi ska vara 7st. alla har winxp eller mac os X vi har 2 routrar som vi ska använda. Alla ska ha internet och det ska finnas fildelning mellan datorerna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-23 16:50

Det låter som om den bästa lösningen är en filserver. Spara allt på servern, inget på klienterna. Backa upp servern.

har ingen server = // funkar det inte på något annat sätt?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tobias M
har ingen server = // funkar det inte på något annat sätt?

Men det är väl bara att låta en av datorerna att fungera som server? Finns ingen anledning att krångla till det när det ändå bara är hemmabruk.

Två routrar? Vilken sort?

Om båda behövs blir det krångligare än om du hade haft vanlig en switch istället.

vi har tyvärr inte tillgång till någon switch. trodde bara att det gick att koppla nätverk mellan alla datorer,

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-10-23 22:50

Är du säker på att det är routrar? Det är ganska dyra och avancerade saker. Det är inte switchar du har? Har du något modell-id?

I övrigt: Nej Server behövs ej
Enklast är om du ser till att alla datorer har en IP inom samma serie:
Tilldela datorerna: 192.168.1.x där x kan vara upp till 254 men inte 2 datorer på samma IP. Netmask 255.255.255.0 resten kan du skita i. Nu ska det vara lätt att browsa alla PC-maskinerna från OSX.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-23 23:42

Dyra och dyra, en D-Link 604 får man ju för 499 pix.
Dock är den ju inte så grymt avancerad då...

Det går utmärkt även utan server, och det är inte svårt att göra inställningarna på datorerna.

Men du kan kanske förtydliga hur det ska kopplas rent fysiskt, så att vi får det klart. Vad är det för nätverksgrejs du har? Och vilken typ av internetuppkoppling?

• Avstängd
  • 2003-10-27 01:34

Jag har en Mac som delar ut internet och dattawääsch till både PC's, Mac & XBOX... allt fungerar i ljuv harmoni...

1
Bevaka tråden