Tja! Disken i fråga är en separat partition på ca 6 TB och den ligger på en USB3-ansluten SATA-disk. Det som säkerhetskopieras är dels den interna disken på en iMac och dels en extern USB-disk (3 + 3 TB - div. undantagna kataloger). Detta har rullat på i ett par år nu utan problem. Frågan är varför TM inte raderar de äldsta kopiorna av backupen om nu det lediga utrymmet inte längre räcker till?
Jag frågade för jag tyckte det verkade fel med så stora datamängder. Jag skulle göra någon sorts kontroll på att situationen verkligen är som felmeddelandet beskriver; att du behöver backa upp 1,7TB och att du "endast" har 1,58 TB ledigt. Känns det rimligt? Hur många backuper har du?
ls /Volumes/*/Backups.backupdb/*
Att du anslutit med USB gör att vi kan utesluta problem med att utöka utrymmet i sparsebundles.
Vet inte vad som pågår men man kan ju kolla närmare i loggmeddelandena som TM gör för att se om den säger något som ger en ledtråd. Tyvärr funkar inte Appen Systemmeddelanden så bra för det från och med Sierra.
https://superuser.com/questions/1126990/how-t...
Prova t.ex. detta kommando i Terminalen (byt ut startdatum till något lämpligt)
log show --style syslog --predicate 'senderImagePath contains[cd] "TimeMachine"' --info --start '2017-04-27 11:00:00'