Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera extern hårddisk för TimeMachine

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2017-04-28 18:50

Jag försöker formatera om en Seagate hårddisk som har någon månad på nacken, men det vill inte funka. Tidigare har där legat ca 1,5 TB film- och ljudfiler och den har varit formaterad som ExFat, men nu kan jag inte formatera om den till Mac OS Extended, vilket jag fattat är ett krav för att TimeMachine ska kunna använda den som backup, vilket var min plan...

Någon ide om vad jag kan göra för att lösa problemet?

1. Kan du mata ut den manuellt från systemet?
2. Det är väl "AudioVideo" som ska vara valt när du raderar disken (kan ha fel där).

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2017-04-28 19:58
Ursprungligen av CekariYH:

1. Kan du mata ut den manuellt från systemet?
2. Det är väl "AudioVideo" som ska vara valt när du raderar disken (kan ha fel där).

Tusen tack för svaret! Det löste sig, för när jag försökte mata ut den manuellt, vilket jag naturligtvis borde testat själv, talade den om att hårddisken användes av ett annat program,, så det var bara att stänga ner det programmet och se glad ut

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2017-04-28 20:15

Jag kan fråga en sak till. När det ser ut så här under "Alternativ", så säkerhetskopieras inte bara min dators interna hårddisk, utan även den som heter "AudioVideo2"?

Ursprungligen av iggy:

Jag kan fråga en sak till. När det ser ut så här under "Alternativ", så säkerhetskopieras inte bara min dators interna hårddisk, utan även den som heter "AudioVideo2"?

Japp.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-04-28 22:35
Ursprungligen av iggy:

Jag kan fråga en sak till. När det ser ut så här under "Alternativ", så säkerhetskopieras inte bara min dators interna hårddisk, utan även den som heter "AudioVideo2"?

Objekten i listan utesluts från backup, ingen backup görs på dem.

Ursprungligen av mattiL:

Objekten i listan utesluts från backup, ingen backup görs på dem.

Oops, så är det ju.... tänkte inte helt klart där...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2017-04-29 07:30

Tack för svaret!

Det jag har uteslutit ur innan skärmdumpen var den gamla backup-hårddisken. Den är inte säkerhetskopierad. Är det så att programmet känner igen att det är backup? För den hårddisken blev det ingen backup på, och inte på de som syns i skärmdumpen heller.

Vad jag vet så gör inte TM backup på sig själv från andra backupper.
Däremot kan man ju med fördel ställa in TM att göra backup till flera HDD etc. så om en pajar så har man ju kvar den/de andra som säkerhet.

Ursprungligen av CekariYH:

Vad jag vet så gör inte TM backup på sig själv från andra backupper.
Däremot kan man ju med fördel ställa in TM att göra backup till flera HDD etc. så om en pajar så har man ju kvar den/de andra som säkerhet.

Brukar bli ett jäkla tjat om att man inte säkerhetskopierat alla nyligen bara..

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2017-04-29 16:42
Ursprungligen av skrotnisse92:

Brukar bli ett jäkla tjat om att man inte säkerhetskopierat alla nyligen bara..

Det är ett jäkla tjat för min del från iphonen och ipaden att de inte är sparade på XX antal veckor mot icloud. Å andra sidan så sparar jag deras innehåll i datorn...

Ursprungligen av skrotnisse92:

Brukar bli ett jäkla tjat om att man inte säkerhetskopierat alla nyligen bara..

"Tjatar" ju bara om de inte varit inkopplade inom skälig tid tycker jag och är ju en bra påminnelse för de man inte alltid har online.

1
Bevaka tråden