Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Eh, kompilering - jag kör ju mac!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom OSX är Unix är Linux är Unix är OSX tänkte jag arma användare av grafiska gränssnitt att man ju då borde kunna kompilera källkod till OSX. Surfade på Linux Box och hittade länkar till massa program som leverarades som tarade gnuzipade och hans mosters format med instruktioner "kompilera och kör!". Då jag inte är helt tappad bakom en vagn vet jag vad det innebär men hur i katten bär man säg åt på OSX? Finns det en inbyggd funktion för detta?

Lärde mig förresten ett trevligt unix-kommando häromdan - man (står för manual) - tror du att Apple levererat manual för sitt OS i detta format - icke sa nicke - iaf hittade jag inga.

Ja, skratta ni Unix-folk - men ge mig iaf kred för att jag vill/försöker lära mig

  • Medlem
  • International user
  • 2001-05-22 13:18

Hehe, jag snappade upp igår att man ska skriva "man xxx" xxx kan vara typ "whereis" eller "ps" så att det ser ut så här: man whereis
Då får du fram fet maualen och massa kryptiska kommandon

  • Medlem
  • International user
  • 2001-05-22 13:23

Errh.... Jag körde whois apple.com och fick fram:
APPLE.COM.IS.THE.CHOICE.OF.ALL.SELF.RESPECTING.TERRORISTS.NET
APPLE.COM.IS.KRAD-NEAT.BUT.SO.IS.JIMPHILLIPS.ORG

Vad har apple för sig egentligen?

  • Medlem
  • 2001-05-22 15:39

Detta borde funka för att kompilera program:
tanka hem filen med koden och packa upp den med "tar -zxf filnam_som_slutar_på_tar.gz"
sedan går du in i mappen med "cd mappnamn"
sedan kan du antagligen skriva "./configure" och efter det skriver du "make ; make install"
så kompileras programmet och installeras...
Det brukar vara standard för program som du tankar hem och ska kompilera i linux/unix, vet inte riktigt hur det är i os x. Du måste ju ha installerat grejorna på utvecklar cdn först.
Det brukar följa med någon fil som heter "README" eller "INSTALL" i de brukar det finnas intruktioner...

[ 22 Maj 2001: Meddelandet ändrat av: arvid ]

Tack för svaren - har installerat dev-kitet håller fingrarna i kors, tungan i rätt mun och har börjat unix-joxa

Apple har ju faktiskt med Gnu:s version av deras C-kompilator, GCC, fast de har döpt om den till CC så om du inte kan köra ./make sen så kan du gå in i make-filen och döpa om alla pekare till GCC till CC.

Kolla så perl är installerat ordentligt också.

1
Bevaka tråden