Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft övervägde USB Type-C till Surface Laptop

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Microsofts nya dator saknar USB Type-C, men det verkar som att tidigare prototyper av Surface Laptop hade den nya superporten.

Läs hela artikeln här

Jisses...dom hänger verkligen inte med. Ser dom inte vad alla andra ser - det uppenbara? USB-C tar nu över planeten.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-04 15:05
Ursprungligen av Demiurgen:

Jisses...dom hänger verkligen inte med. Ser dom inte vad alla andra ser - det uppenbara? USB-C tar nu över planeten.

Måste ju göra annorlunda än Apple annars förlorar de ju försäljnings argument.

Ursprungligen av Demiurgen:

Jisses...dom hänger verkligen inte med. Ser dom inte vad alla andra ser - det uppenbara? USB-C tar nu över planeten.

Den nya kontakten tar inte över världen bara för att Apple använder den.

Vi kommer att leva med de gamla versionerna av USB i många år till. Till och med i "high end"-konsumentprodukter. Det finns helt enkelt så många tillbehör kvar där ute som fungerar enligt kundernas önskemål, varav många helst inte köper nytt bara för att.

... till och med VGA-kontakten lever ju kvar än idag.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-04 16:36
Ursprungligen av sextontio:

Den nya kontakten tar inte över världen bara för att Apple använder den.

Vi kommer att leva med de gamla versionerna av USB i många år till. Till och med i "high end"-konsumentprodukter. Det finns helt enkelt så många tillbehör kvar där ute som fungerar enligt kundernas önskemål, varav många helst inte köper nytt bara för att.

... till och med VGA-kontakten lever ju kvar än idag.

Den gamla kontakten tog över världen bara för att Apple skapade en iMac med enbart den kontakten. Så det har hänt förr. På den tiden var ju "alla" USB prylar t.o.m. färg matchande till Apples iMac och senare till iMacarnas 5 färger. USB fanns innan men ingen använde dem eller byggde prylar för den innan iMac. Sedan kom PC världen ikapp när prylar började finnas runt om kring som kunde fungera med bägge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-04 19:36
Ursprungligen av juanito:

Den gamla kontakten tog över världen bara för att Apple skapade en iMac med enbart den kontakten. Så det har hänt förr. På den tiden var ju "alla" USB prylar t.o.m. färg matchande till Apples iMac och senare till iMacarnas 5 färger. USB fanns innan men ingen använde dem eller byggde prylar för den innan iMac. Sedan kom PC världen ikapp när prylar började finnas runt om kring som kunde fungera med bägge.

Jag tycker inte att dit resonemang håller riktigt. Fine att Apple var en av de första ut med att inkludera USB och att göra en "legacy free" PC. Men det är knappast Apples förtjänst att USB tog över världen.

Det är inte Apple som skapat USB-C - det är USB Implementers Forum, en tung del av industrin (Intel har helt implementerat USB-C). Apple var först med att satsa hårt på gamla klassiska USB en gång i tiden (då fnyste PC-världen och menade att serial is the real shit ).
Alla paraleller till Firewire etc håller inte - det är äpplen och bananer. Man kan väl inte på fullaste allvar tro att industrin harvar vidare med USB2 och USB3 när nu USB-C finns? Just IBM/Win-klonindustrin - den gigantiska - är ju helt USB-fixerad...så varför i hela fridens namn skulle den delen harva vidare med gammal-USB? Ska dom stanna där?

USB-C ÄR ett paradigmskifte - det största sedan USB1/2. Det ÄR den nya kontakten för (nästan) allt. Den som inte ser det har en helt annan syn på IT-historia än jag (och stora delar av "expertisen").
Att PC-burkar kommer att ha gamla USB-kontakter - vid sidan av USB-C-kontakter - under övergångstiden är en annan sak - inget konstigt med det.
Snart kommer USB-möss - kabel - att alltid ha med en liten USB/USB-C-adapter (minns USB-mössen som länge kom med en USB/serial-adapter (ofta gröna - mini-DIN) för PC-välden? Denna gång är det i.o.f.s. no big biz då de flesta numera bara kör Bluetooth-möss. Men se scenariot...se vad som händer framöver.
Om man köper enny WinPC om 3 år...är det någon som tror att den har USB3 via gammal-USB-kontakt för snabb överföring till t.ex. externa diskar (som idag då denna sektor aldrig satsade på Firewire eller Thundebolt)? Oavsett protokoll så är jag HELT säker på att dessa WinPC-burkar kommer att ha USB-C-kontakter. Jag fattar inte hur man kan tro något annat.

Låt mig säga så här: Den som köper en ny dator om 3 år - oavsett märke - vill INTE ha en utan USB-C.

Och...övergången till USB-C inom IT-industrin/konsumtion kommer att vara en av de snabbaste paradigmskiftena någonsin i denna industri/marknad. Hastigheten kommer att vara chockerande.

Senast redigerat 2017-05-04 20:22

Vi köpte två nya MacBook pros för en vecka sedan men eftersom USB C-portarna inte fungerade ihop med våra befintliga LED Cinema-skärmar som fortfarande är väldigt bra (trots att de har några år på nacken) så lämnade vi tillbaka dom.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-05 08:54
Ursprungligen av beh:

Jag tycker inte att dit resonemang håller riktigt. Fine att Apple var en av de första ut med att inkludera USB och att göra en "legacy free" PC. Men det är knappast Apples förtjänst att USB tog över världen.

Nej, men utan Apples iMac hade det aldrig blivit av. Pryltillverkarna är rätt ovilliga att producera prylar med en kontakt som inte har några kunder eftersom de inte har hårdvara som passar. iMac skötte den biten, plötsligt blev alla iMac kunder även USB kunder för de kunde inte ansluta med något annat. Det hjälpte ju också att iMacen var en succe för Apple och inte en flopp.

Gå in på ett stort företag och titta vilka portar deras uttrustning använder, det är en hel del föråldrade kontakter jmf med konsument prylarna t.o.m. Det råder en viss ressistans till förändring. Samma resistans har t.ex. de som klagar på att Macbook Pron enbart kommer med USB-C portar.

Oraken jag inte håller med de som skriver i länken du gav, är designen. Varje USB pryl, med väldigt få undantag, på den tiden var färg matchad till iMac. Det om något säger att Apple faktist "jumpstartade" USB marknaden.
En sak till som talar för det är att det var på Apples initiativ som USB blev standardiserat.

Jag var en ungdom på den tiden och höll noga koll på vad som skedde på marknaden. De som levde på den tiden med stort intresse för datorer och inte ansåg Apple var skräp såg nog samma sak hända med USB portarna. Först kom prylarna för Mac, sen något år sedan kom även prylarna för PC.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-05 08:58
Ursprungligen av Demiurgen:

Det är inte Apple som skapat USB-C - det är USB Implementers Forum, en tung del av industrin (Intel har helt implementerat USB-C). Apple var först med att satsa hårt på gamla klassiska USB en gång i tiden (då fnyste PC-världen och menade att serial is the real shit ).
Alla paraleller till Firewire etc håller inte - det är äpplen och bananer. Man kan väl inte på fullaste allvar tro att industrin harvar vidare med USB2 och USB3 när nu USB-C finns? Just IBM/Win-klonindustrin - den gigantiska - är ju helt USB-fixerad...så varför i hela fridens namn skulle den delen harva vidare med gammal-USB? Ska dom stanna där?

USB-C ÄR ett paradigmskifte - det största sedan USB1/2. Det ÄR den nya kontakten för (nästan) allt. Den som inte ser det har en helt annan syn på IT-historia än jag (och stora delar av "expertisen").
Att PC-burkar kommer att ha gamla USB-kontakter - vid sidan av USB-C-kontakter - under övergångstiden är en annan sak - inget konstigt med det.
Snart kommer USB-möss - kabel - att alltid ha med en liten USB/USB-C-adapter (minns USB-mössen som länge kom med en USB/serial-adapter (ofta gröna - mini-DIN) för PC-välden? Denna gång är det i.o.f.s. no big biz då de flesta numera bara kör Bluetooth-möss. Men se scenariot...se vad som händer framöver.
Om man köper enny WinPC om 3 år...är det någon som tror att den har USB3 via gammal-USB-kontakt för snabb överföring till t.ex. externa diskar (som idag då denna sektor aldrig satsade på Firewire eller Thundebolt)? Oavsett protokoll så är jag HELT säker på att dessa WinPC-burkar kommer att ha USB-C-kontakter. Jag fattar inte hur man kan tro något annat.

Låt mig säga så här: Den som köper en ny dator om 3 år - oavsett märke - vill INTE ha en utan USB-C.

Och...övergången till USB-C inom IT-industrin/konsumtion kommer att vara en av de snabbaste paradigmskiftena någonsin i denna industri/marknad. Hastigheten kommer att vara chockerande.

Tror ingen påstod Apple skapat USB-C, men nog är Apple med på ett hörn iom även Thunderbolt är inblandat. Förövrigt de första specifikationerna på Thunderbolt, ett namn det inte ens hade på den tiden var planerad med den gamla USB porten. Det var just USB-IF som motsatte sig dessa planer. Men Sony har ju producerat och sålt en sådan dator, där de har USB porten istället för Thunderbolt porten.

I övrigt har du nog rätt.

Thunderbolt är Intels baby.

Ursprungligen av juanito:

Tror ingen påstod Apple skapat USB-C, men nog är Apple med på ett hörn iom även Thunderbolt är inblandat. Förövrigt de första specifikationerna på Thunderbolt, ett namn det inte ens hade på den tiden var planerad med den gamla USB porten. Det var just USB-IF som motsatte sig dessa planer. Men Sony har ju producerat och sålt en sådan dator, där de har USB porten istället för Thunderbolt porten.

I övrigt har du nog rätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-05 11:11
Ursprungligen av Demiurgen:

Thunderbolt är Intels baby.

Kolla vem som registrerade namnet... och vem det sedan gavs till...

Men ja, det är Intels teknik.
https://en.wikipedia.org/wiki/Thunderbolt_(in...

Skulle jag köpa ny dator idag skulle jag också vilja ha USB3. Har så mycket prylar med det. Om 3 år kanske det ser annorlunda ut. Går ju inte att framtidssäkra en dator. Om 3 år eller liknande är det ju dax att byta den iaf. Jag fattar inte alls allt snack om USB Type-C. Det bästa är ju att ha både USB3 och USB Type-C.

KlassiskUSB/USB-C-adapters - supersmå - dräller snart i butiker över hela planeten - 20-30 spänn styck om något år :-). Bara att brassa på med alla gamla USB3-grejer man har - det är bara ny plugg.

Ursprungligen av SweSG:

Skulle jag köpa ny dator idag skulle jag också vilja ha USB3. Har så mycket prylar med det. Om 3 år kanske det ser annorlunda ut. Går ju inte att framtidssäkra en dator. Om 3 år eller liknande är det ju dax att byta den iaf. Jag fattar inte alls allt snack om USB Type-C. Det bästa är ju att ha både USB3 och USB Type-C.

Ursprungligen av Demiurgen:

KlassiskUSB/USB-C-adapters - supersmå - dräller snart i butiker över hela planeten - 20-30 spänn styck om något år :-). Bara att brassa på med alla gamla USB3-grejer man har - det är bara ny plugg.

Tack men jag har redan ett par st:

Tänker inte stå där med brallorna nere den dagen jag får USB Type-C

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-05 23:52
Ursprungligen av juanito:

Nej, men utan Apples iMac hade det aldrig blivit av. Pryltillverkarna är rätt ovilliga att producera prylar med en kontakt som inte har några kunder eftersom de inte har hårdvara som passar. iMac skötte den biten, plötsligt blev alla iMac kunder även USB kunder för de kunde inte ansluta med något annat. Det hjälpte ju också att iMacen var en succe för Apple och inte en flopp.

iMac var en stor succé och allt skulle mycket riktigt vara "bondi blue" hösten 1998. Dock så var Microsoft och de andra i USB-IF också mycket sugna på att kamma hem användarpoäng med USB och en viktig del med USB var att tillbehör skulle kunna delas mellan systemen (U:et i USB). Jag tror faktiskt snarare att det var Apple som behövde USB än USB som behövde Apple. Utan USB hade Macarna haft mycket mindre utbud av dyra tillbehör så som skrivare, webcams och scanners och under de kommande åren efter lansering av iMac. Se genomgång av USB hos Anandtech från 12 Maj 1998.

Jag tror att många med dig drar felaktiga slutsatser om detta, bara för att Apple var först med att skeppa en legacy-free dator. Apple gjorde i och med iMac åter igen ett klassiskt Steve Jobs trick på sina kunder: "my way or the highway". Det hade säkert viss betydelse för vilken typ USB-tillbehör som kom (Vem skulle annars behöva en USB-floppy?). iMac var populär från dag ett och i USA stod maskinen för ca 7% av nyförsäljningen 1998 (800'000 enheter av ca 11'500'000). Skillnaden var att iMac användare behövde USB-konvertrar och sådant för att använda sin befintliga utrustning (Seriöst kolla genom en Dustin-katalog från 1998 efter hur mycket USB-tillbehör som fanns) och Wintel användare kunde använda sina gamla grejor till de köpte sin första USB pryl.

Ursprungligen av juanito:

Gå in på ett stort företag och titta vilka portar deras uttrustning använder, det är en hel del föråldrade kontakter jmf med konsument prylarna t.o.m. Det råder en viss ressistans till förändring. Samma resistans har t.ex. de som klagar på att Macbook Pron enbart kommer med USB-C portar.

Det behöver inte vara för att man inte är förändringsbenägen i sig utan kan nog lika ofta vara att det en övergång till senaste teknologin inte ger något mervärde. Att man ansluter en projektor med VGA kabel istället för HDMI eller DisplayPort spelar tyvärr lite eller ingen roll för den enskilde även om det är en enorm skillnad i teoretiska möjligheter mellan gränssnitten.

Ursprungligen av juanito:

Oraken jag inte håller med de som skriver i länken du gav, är designen. Varje USB pryl, med väldigt få undantag, på den tiden var färg matchad till iMac. Det om något säger att Apple faktist "jumpstartade" USB marknaden.
En sak till som talar för det är att det var på Apples initiativ som USB blev standardiserat.

Det är en mycket svag indikator på vems initiativ det var att USB blev en industristandard. Apples blå design satte avtryck i hela branschen.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-06 12:13
Ursprungligen av beh:

Det är en mycket svag indikator på vems initiativ det var att USB blev en industristandard. Apples blå design satte avtryck i hela branschen.

Det handlar inte om en indikation läs mer om USB-IFs historia det var Apples initiativ att standardisera Intels USB. Standadiseringen var Apples initiativ och en av grundarna till USB-IF.

Det övriga håller jag inte med ett dugg om det fanns gott om prylar till Apples egna portar. HP hade t.ex. t.o.m samma printer med olika namn för pc sidan och mac sidan så att folk visste vad de köpte.

Det du beskriver är en efterkonstruktion, gärna framförd av de som inte vill erkänna Apples inblandning ofta av känslo skäl.

Men Apple utveclade inte USB, de hade inget att göra med själva utvecklingen av tekniken.

Senast redigerat 2017-05-06 12:26
  • Medlem
  • 2017-05-07 07:43
Ursprungligen av Demiurgen:

Jisses...dom hänger verkligen inte med. Ser dom inte vad alla andra ser - det uppenbara? USB-C tar nu över planeten.

Dom flesta struntar i vilka portar en dator har.
Privatpersoner de som fortfarande köper datorer dvs kopplar nog oftast in något USB minne

Företagen både de med fasta platser och aktivitet / landskap miljöer kopplar nog oftast in skärmar och tangentbord med mus samt nätverk till lagring / server / skrivare mm. Finns väl ingen som jobbar på ett företag med några anställda idag som kör backup manuellt med externa diskar mm. Så länge detta funkar med att docka på arbetsplatsen på ett smidigt sätt så bryr sig inte användare om vilka portar som finns på den nya datorn. Mycket viktigare då med USB-C på mobiltelefoner än datorerna i dagsläget tycker jag ?

Vet inte hur ni gör som bytt till USB Type-C så snabbt utan att få problem. För ni har la använt den gamla porten också innan? Jag har säkert 50 prylar med Type-A. USB-diskar, USB-minnen, USB-nätverkskort, ljudkort, möss, tangentbord m.m. Listan är lång. Kikar vad jag har i USB Type-C väg... Hela noll prylar. Har man pillat med datorer ett tag så har man samlat på sig massa skoj. Har inget med att man inte gillar ny teknik. Bytet måste dock gå i en takt som fungerar. Så för mig är ju valet lätt. Skulle dock vilja ha USB Type-C också. Alltid bra med portar. Visst, det finns adapters m.m. Men inte alltid så kul att behöva.

Det var länge sedan jag använde USB-port förutom ett externt ljudkort (Apogee) som jag ibland behöver plugga in i en MBP.

För min det handlade paradigmskiftet om Thunderbolt vs. USB-C - det var där jag behövde inhandla adapters (köpte ett gäng innan jag ens fått den nya MBP'n). Och nätverk - en CAT/Etherbet-USB-C-adapter måste jag använda ibland (sällan) när jag behöver stabil/säker nätkontakt (webcasting t.ex.).

Men USB klass A-kontakter? Nej, det var några år sedan jag inte längre behövde dessa. När det gäller min familj så används USB bara för sladdmöss (barn kör spel på en massa Macar på två olika adresser och mitt jobb och att hålla på att se till att det alltid finns ström till trådlösa möss går bort) - så där blir det adaptrar den dagen dessa datorer också är nya Macar med bara USB-C...men innan dess finns nog möss med USB-C-kontakt. Hursomhelst så har jag inget emot att sätta en superliten adapter för några spänn på varje sladdmus, detta är en ickefråga för mig.

(USB-diskar och USB-stickor är något jag inte hanterat på mååååånga år. För mig är det passerad tech...som VHS-band, DVD, telemodem för Internet, etc :-D. Jag förstår inte ens vad man ska ha t.ex. USB-stickor till idag)

Ursprungligen av SweSG:

Vet inte hur ni gör som bytt till USB Type-C så snabbt utan att få problem. För ni har la använt den gamla porten också innan? Jag har säkert 50 prylar med Type-A. USB-diskar, USB-minnen, USB-nätverkskort, ljudkort, möss, tangentbord m.m. Listan är lång. Kikar vad jag har i USB Type-C väg... Hela noll prylar. Har man pillat med datorer ett tag så har man samlat på sig massa skoj. Har inget med att man inte gillar ny teknik. Bytet måste dock gå i en takt som fungerar. Så för mig är ju valet lätt. Skulle dock vilja ha USB Type-C också. Alltid bra med portar. Visst, det finns adapters m.m. Men inte alltid så kul att behöva.

Ursprungligen av Demiurgen:

Det var länge sedan jag använde USB-port förutom ett externt ljudkort (Apogee) som jag ibland behöver plugga in i en MBP.

För min det handlade paradigmskiftet om Thunderbolt vs. USB-C - det var där jag behövde inhandla adapters (köpte ett gäng innan jag ens fått den nya MBP'n). Och nätverk - en CAT/Etherbet-USB-C-adapter måste jag använda ibland (sällan) när jag behöver stabil/säker nätkontakt (webcasting t.ex.).

Men USB klass A-kontakter? Nej, det var några år sedan jag inte längre behövde dessa. När det gäller min familj så används USB bara för sladdmöss (barn kör spel på en massa Macar på två olika adresser och mitt jobb och att hålla på att se till att det alltid finns ström till trådlösa möss går bort) - så där blir det adaptrar den dagen dessa datorer också är nya Macar med bara USB-C...men innan dess finns nog möss med USB-C-kontakt. Hursomhelst så har jag inget emot att sätta en superliten adapter för några spänn på varje sladdmus, detta är en ickefråga för mig.

(USB-diskar och USB-stickor är något jag inte hanterat på mååååånga år. För mig är det passerad tech...som VHS-band, DVD, telemodem för Internet, etc :-D. Jag förstår inte ens vad man ska ha t.ex. USB-stickor till idag)

Vi är alla olika. Vilket är bra! USB-pinnar har jag oftast till OS. Pillar mycket med sånt då jag gillar att testa massa OS. Går dock att köra i VM, men är inte samma sak. Bra att ha prylar tycker ja. Jag kör dock mot NAS/server mest idag. Backup vill jag dock på USB-diskar. Moln m.m. är inget för mig då jag har massa data och gillar att veta var mina filer ligger. Eget moln är bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-07 20:25
Ursprungligen av juanito:

Det handlar inte om en indikation läs mer om USB-IFs historia det var Apples initiativ att standardisera Intels USB. Standadiseringen var Apples initiativ och en av grundarna till USB-IF.

Jag finner inget stöd för detta påståendet.
USB-IF initierades av Intel efter att man publicerat första utkastet på vad som skulle bli USB 1.0 standarden. Jag kan inte hitta några källor på när Apple gick med i USB-IF. USB var från början en öppen standard, initierad av Intel men alltid med samarbete mellan flera företag:

Citat:

Soon a small group of companies, spurred by Intel, joined forces to create a solution: the Universal Serial Bus (USB).

Källa: Sid. 3

Ursprungligen av juanito:

Det du beskriver är en efterkonstruktion, gärna framförd av de som inte vill erkänna Apples inblandning ofta av känslo skäl.

Vi behöver inte tala om känslor, vi kan tala om verifierbara fakta och dra slutsatser av det material vi hittar.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-08 11:18
Ursprungligen av beh:

Jag finner inget stöd för detta påståendet.
USB-IF initierades av Intel efter att man publicerat första utkastet på vad som skulle bli USB 1.0 standarden. Jag kan inte hitta några källor på när Apple gick med i USB-IF. USB var från början en öppen standard, initierad av Intel men alltid med samarbete mellan flera företag:

Källa: Sid. 3

Vi behöver inte tala om känslor, vi kan tala om verifierbara fakta och dra slutsatser av det material vi hittar.

USB var ingen standard på den tiden, det blev den inte förrän USB-IF slog fast en standard. Informationen om USB-IF fanns på deras hemsida på 90 talet. Men har sedan dess tagits bort och listar enbart nuvarande medlemmar.

Senast redigerat 2017-05-08 11:36
  • Medlem
  • 2017-05-08 11:35
Ursprungligen av Demiurgen:

Jisses...dom hänger verkligen inte med. Ser dom inte vad alla andra ser - det uppenbara? USB-C tar nu över planeten.

Ursprungligen av Demiurgen:

... Att PC-burkar kommer att ha gamla USB-kontakter - vid sidan av USB-C-kontakter - under övergångstiden är en annan sak - inget konstigt med det. ...

Jag får inte ihop ditt första inlägg med vad du sedan skriver i efterföljande inlägg, se ovan. Är det eller är det inte konstigt att MS nya dator inte får USB-C?

Det är konstigt - ej framåtseende - knasigt..
Att Win-burkar kommer att ha BÅDE gammelUSB och USB-C ett tag framöver är det andra jag säger och det är inget konstigt med det, men att BARA ha gammelUSB på burkar man lanserar NU är bissart, det säger en hel del om företaget som lanserar burken (och kanske varför dom misslyckats med så många andra produktlanseringar ). Det är något vajsing hos MS.

Ursprungligen av Alix:

Jag får inte ihop ditt första inlägg med vad du sedan skriver i efterföljande inlägg, se ovan. Är det eller är det inte konstigt att MS nya dator inte får USB-C?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-08 17:45

En stor grej med Windows 10 S var ju att man kunde göra provisioning med en USB-sticka. Jag antar att det är det samt att man inte kommer att byta laddare till en som följer USB-C PD på de andra Surface produkterna i vår som gör att man valde att lansera den utan USB-C.

Ursprungligen av juanito:

USB var ingen standard på den tiden, det blev den inte förrän USB-IF slog fast en standard. Informationen om USB-IF fanns på deras hemsida på 90 talet. Men har sedan dess tagits bort och listar enbart nuvarande medlemmar.

Nu får du sluta trolla.

Samma källa som tidigare. USB Implementers Forum skapades alltså nittonhundra-nittio-fem - 1995.

Citat:

Accelerating adoption
With the first draft specification published, in 1995 the core group of companies that developed USB formed the non-profit USB Implementers Forum (USB-IF) to support and accelerate market and consumer adoption of USB-compliant peripherals. “We wanted to market the technology and engage the industry to a point where they could start producing products,” says Pappas. “Having a forum to join was a good way to get the industry engaged.”

Citat:

After its formation in 1995, the USB-IF grew quickly. “I think we went from zero to 160 companies in the first month or so, and hundreds more were added over the next few months,” says Pappas, who became the first chairman of the organization, a position he held until 1997. “Then USB became an unstoppable force in the industry. Everyone was building USB-capable products in order to stay competitive, and companies asking questions about the USB-IF immediately joined. And we had a tremendous onslaught of peripherals being delivered.”

Betoningen är min.

USB har varit en standard sedan dag ett. På samma sätt som PCI, VESA, ISA, AGP, PCI-E, IDE (ATA) och SATA är standarder. En standard skapas genom att ett företag eller en grupp företag standardiserar något (i detta fallet ett gränssnitt) och bygger produkter som använder den. Även lightning är en standard. Vissa standarder ägs inte av företag utan av standardiseringsinstitut (som i sin tur kan bestå av företag, myndigheter eller privatpersoner). Exempel på sådana är ANSI, ISO och ETSI.

En del blandar ihop "standard" med "hög marknadssaturation" eller "blev väldigt vanligt". :-).

Det finns grejer som är oerhört vanliga - vatten t.ex. - men som inte är standard. Och grejer som är obskyra - Whitworth (gänga) t.ex. - men defintivt är standard.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-09 12:15
Ursprungligen av beh:

USB har varit en standard sedan dag ett.

Nej det har den inte, det fanns dock en draft innan dess men. Januari 1996 kom första färdiga specifikationen, det som kallas USB 1.0. USB 1.1 kom 1998 och samman faller med en viss dator, och är den versionen som blev de facto standarden fram till USB 2.

Jag gratulerar dig om du finner någon med en USB 1.0 pryl. Den prylen kan vara värd pengar idag.

Senast redigerat 2017-05-09 12:26
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-09 19:59
Ursprungligen av juanito:

Nej det har den inte, det fanns dock en draft innan dess men. Januari 1996 kom första färdiga specifikationen, det som kallas USB 1.0. USB 1.1 kom 1998 och samman faller med en viss dator, och är den versionen som blev de facto standarden fram till USB 2.

Jag gratulerar dig om du finner någon med en USB 1.0 pryl. Den prylen kan vara värd pengar idag.

Jag tror inte att du förstår vad en standard är, det är en definition av något. Att det fanns en förslag till standard innan USB 1.0 är ovidkommligt och ändrar ingenting. Vad jag säger är att när USB släpptes till konsumenter så var det en industristandard eftersom stora delar av industrin stod bakom standarden.

Citat:
  • iMac 3G var första datorn med USB 1.1.

  • USB 1.0 var inte populärt och hade buggar.

  • USB 1.1 var populärt och behövde inte uppdateras innan USB 2.0 kom.

Alltså är USB 1.1 populärt på grund av iMac 3G.

Detta ^^^ är ett logiskt felslut.

Sedan ska vi ju inte tala om USB 2.0 och Apple, som segade med att inkludera fram till 2003 för att man ville att Firewire skulle få bättre fotfäste. Så Apple väntade helt till FireWire 800 kom innan man lade till USB 2.0 (480 mbps).

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-09 21:34
Ursprungligen av beh:

Jag tror inte att du förstår vad en standard är, det är en definition av något.

Din läsförståelse haltar kraftigt. USB 1.0 definitionen var klar 1996 alltså inte från 1995 den såkallade dag ett som du proklamerar med USB-IF.

Ja exakt en standard är en definition av något, samtidigt är standarden beskriven så att andra kan ta till sig av den och bygga vidare med den inte alltid kostnadsfritt dock.
USB 1.1 var den som du kallar "släpptes till konsumenterna". Den kom 1998 samtidigt som iMacen. Det fanns många orsaker till att USB 1.1 behövdes tas fram. Någon riktig industri standard blev aldrig USB 1.0 däremot blev 1.1 det.

Bevaka tråden