Vad skönt att höra att det inte är jag som är tokig. Det känns ju utöver trist med slitaget som det innebär på en ny, dyr dator trist att inte våga ladda den utan övervakning och som en brandfara... Jag kollade i Activity Monitor (kör på engelska) och inga program har körts under de senaste 8 timmarna (vilket inkluderade tiden då jag satte datorn på laddning, upptäckte att den överhettades och stängde av autoboot). Däremot ligger "kernel_task" och drar väldigt mycket CPU-tid och "Idle wakeups", vad det nu innebär.
Om det kan vara till hjälp kör jag senaste versionen av OS X, alla medföljande appar är av senaste version och den enda programvara jag installerat utöver detta är Microsoft Office 2016 och Adobe CC, båda på helt laglig väg från respektive tillverkare (om det nu är relevant).
Kan jag göra något ytterligare själv eller ska jag kontakta återförsäljaren (Dustin)? Har tyvärr dåliga erfarenheter av dem med ett tidigare returärende som tog över en månad och vill inte vara utan dator så länge. Kan jag vända mig direkt till en Apple Store eller liknande? Köpte datorn för cirka en månad sedan...