Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft: "USB Type-C är inte redo"

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Microsoft tycker inte att USB Type-C är bra nog för att spela huvudrollen på marknaden, åtminstone inte i företagets Surface-produkter.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2017-05-10 08:49

Om det stämmer det han säger är det väl rimligt. Men varför skulle Apple ta en sådan enorm risk som MS då borde vara beredd att ta? Apples varumärke är mycket starkare än MS och tål därför fler smällar? Tja...

Där är verkligen Apple och Microsoft olika rent filosofiskt. Microsoft verkar väldigt ängsliga att ersätta portar och ta bort stöd för det gamla. Apple däremot verkar göra det gärna och tidigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-10 09:21
Ursprungligen av Alix:

Om det stämmer det han säger är det väl rimligt. Men varför skulle Apple ta en sådan enorm risk som MS då borde vara beredd att ta? Apples varumärke är mycket starkare än MS och tål därför fler smällar? Tja...

Det är bara tre år sedan Microsoft införde sin Surface Connect. De fick då mycket kritik för att de införde en ny proprietär ladd- och dockningskontakt, men lovade att både Surface-serien och kontakten var en långsiktig satsning. Investeringar i dockningsstationer etc skulle kunna hålla flera generationer av Surfaceprodukter.

Så Microsoft har själva bundit sig till sin fina magnetiska kontakt. Småningom kommer de naturligtvis även ha med USB-C på Surface, men frågan är om man kommer kunna ladda och docka sin Surface via USB-C?

Apple passade nu på att slopa sin mångåriga MageSafe-laddkontakt. Den var också kritiserad när den infördes som proprietär laddkontakt, men den magnetiska funktionen har varit uppskattad och är saknad.

Så nu har det blivit lite omvända världen när det gäller märkesspecifik kringutrustning. Allt det Apple både kritiserats och hyllats för när det gäller proprietära kontakter får istället riktas mot Microsoft...

Senast redigerat 2017-05-10 09:44

"Vad tycker du? Borde Microsoft satsa helhärtat på USB Type-C, eller fortsätta att köra på Surface Laptop?" Tycker det bästa vore om det fanns en eller två USB type c men helhjärtat är för tidigt, man vill ju inte behöva adaptrar för varenda USB pryl. Kommer ta många år innan jag ersatt alla mina möss,tangentbord,USB minnen,trådlösa headsets med mera med nya som har USB type c. Mobilen är i alla fall redan fixad.

Men det är ju också lite risker med USB type c om man köper billiga tillbehör. Var det inte någon på google som testade ett gäng kablar där vissa förstörde telefonen? Där får man ju som kund se till att bara köpa tillförlitliga prylar. Förhoppningsvis kan man ju köpa från ex elgiganten osv och vara säker men ebay ska man akta sig ifrån. Köper jag bromsklossar som är uppenbart pirattillverkade på ebay för 100kr istället för 800 som original kostar gnäller jag ju inte på volvo när de inte fungerar bra.

  • Medlem
  • Lund
  • 2017-05-10 12:10

Förundras lite över hur snabbt en del verkar ha förträngt #donglelife och den kritik Apple fick när användare på allvar började överväga att fixa en väska till alla sina adaptrar. Nu är det plötsligt Microsoft som "inte hänger med" när man tänker på kundernas användarupplevelse.

Ursprungligen av ducedo:

Förundras lite över hur snabbt en del verkar ha förträngt #donglelife och den kritik Apple fick när användare på allvar började överväga att fixa en väska till alla sina adaptrar. Nu är det plötsligt Microsoft som "inte hänger med" när man tänker på kundernas användarupplevelse.

https://scontent-arn2-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/15035002_550468351822676_1058297770143645696_n.jpg

Jag ser inte alls något skumt med den där bilden. Skulle vara kniven och spriten då

  • Medlem
  • 2017-05-10 13:01
Ursprungligen av SweSG:

Jag ser inte alls något skumt med den där bilden. Skulle vara kniven och spriten då

En JW Blue Label!!! En sådan flaska räcker till många adaptrar...

Edit: Det är för övrigt Casey Neistats datorskrivbord.

Senast redigerat 2017-05-10 16:10
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-10 20:29

En eller två TB3 hade varit självklar tycker jag. Sen måste en dator - speciellt en laptop - inte bara körs TB3.

Har man ex HDMI eller Mini Display port, en / ett par gamla USB-3 och en egen strömkontakt räcker en. Men ingen är konstigt.

Ursprungligen av IngoX:

Det är bara tre år sedan Microsoft införde sin Surface Connect. De fick då mycket kritik för att de införde en ny proprietär ladd- och dockningskontakt, men lovade att både Surface-serien och kontakten var en långsiktig satsning. Investeringar i dockningsstationer etc skulle kunna hålla flera generationer av Surfaceprodukter.

Så Microsoft har själva bundit sig till sin fina magnetiska kontakt. Småningom kommer de naturligtvis även ha med USB-C på Surface, men frågan är om man kommer kunna ladda och docka sin Surface via USB-C?

Apple passade nu på att slopa sin mångåriga MageSafe-laddkontakt. Den var också kritiserad när den infördes som proprietär laddkontakt, men den magnetiska funktionen har varit uppskattad och är saknad.

Så nu har det blivit lite omvända världen när det gäller märkesspecifik kringutrustning. Allt det Apple både kritiserats och hyllats för när det gäller proprietära kontakter får istället riktas mot Microsoft...

Han har ju delvis rätt i det han säger, USB-C känns inte riktigt klart än. Jag ser sällan tillbehör med USB-C, för jag gissar att tillverkarna inte vill göra produkter med den kontakten om den inte finns "överallt".

Och vice versa...

Helt absurd, de hjälpen inte kunderna genom att bromsa framfarten, nästan alla nya mobiler (Android) har numera USB C och Apple pushar hård för det med. Microsoft är lite bakåtsträvare eller så har de tekniska problem och ljuger.

1
Bevaka tråden