Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pioneer DVR-106

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Pioneer DVR-106 och Panther????? är det en bra ide i min blivande sawtooth? funkar inte med iDVD va, i nästa version kanske?

  • Medlem
  • 2003-10-23 16:30

Som jag har förstått det, så kommer Panther att stödja den brännaren fullt ut.

Den här brännaren Pioneer DVR-106 siter i alla nya PowerMac G5 så visst kommer Panther stödja brännaren!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-23 23:42

Det stämmer inte, det är inte alls klart att den passar i din dator för att den sitter i en del G5:or. Jag hade själv tänkt på den men såg den här tråden och läste vidare på xler8yourmac. DVR-105 vet jag funkar men den kan vara svår att få tag på...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 00:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Hunter78
Den här brännaren Pioneer DVR-106 siter i alla nya PowerMac G5 så visst kommer Panther stödja brännaren!

Enligt svenska MacWorld så sitter det en "superdrive" från Sony i G5orna. Någon som vet bättre?

Jag har hört att OS 10.2.8 stödjer Pioneeer DVR-106. Den skall dessutom fungera med iDVD. Bör nog tilläggas att jag inte har sett det själv.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Enligt svenska MacWorld så sitter det en "superdrive" från Sony i G5orna. Någon som vet bättre?

Jag har hört att OS 10.2.8 stödjer Pioneeer DVR-106. Den skall dessutom fungera med iDVD. Bör nog tilläggas att jag inte har sett det själv.

Jag har Pioneeer DVR-106D och har testkört Panther och funkade bra men nu kör jag 10.2.8!

Citat:

Skrevs ursprungligen av LongSunnyDay
Pioneer DVR-106 och Panther????? är det en bra ide i min blivande sawtooth? funkar inte med iDVD va, i nästa version kanske?

Saxat från xlr8yourmac.com

Q:__I bought a Pioneer DVR-A06/106 but got the unsupported DVR-106RD (Acer OEM) model

A:__Several readers got burned buying DVR-A06/106s from some dealers on the web, instead of getting the standard drive model (reported as "DVR-106D"), they got the (unsupported) "DVR-106RD" model (the Acer OEM version).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Hunter78
Jag har Pioneeer DVR-106D och har testkört Panther och funkade bra men nu kör jag 10.2.8!

Kör du med Panther och DVR-106D nu med alla funktioner OK?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-05 22:50

Köper du A06 får du den riktiga Pioneer märkta apparaten med deras egen firmware eftersom det är deras egen retail paket brännare.

106 är den omärkta som kan ha lite olika firmware i sig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
Köper du A06 får du den riktiga Pioneer märkta apparaten med deras egen firmware eftersom det är deras egen retail paket brännare.

106 är den omärkta som kan ha lite olika firmware i sig.

Tveksamt om du har rätt.
Saxat från xlr8yourmac.com:

Pioneer retail "Superdrive" DVR-103/A03, 104/A04 and 105/A05 are filed under "DVD-R DVD Recorder" category. The later DVR-106/A06 model also supports DVD+R/+RW and is listed under "DVD+R/+RW + DVD-R/-RW" category. (RememberPioneer DVR-A0x drives are really "DVR-10x" models - look for DVR-106, 105, 104, etc. models instead of DVR-A06, A05, A04, A03)

I read here the Pioneer DVR-106D was a good bet given Its relation to the Pioneer A06 Apple uses. (both apple and the retail A06 drives are reported by ASP as a "DVR-106D" - A series models are just what Pioneer uses to refer to their "retail' drives - there never has been a (reported by the computer PC or Mac - A series drive. All DVR-A06, A05, A04 and A03 models are really DVR-106, 105, 104, 103 models.. Apple's firmware is often different however - for instance on the 106 models apple's firmware has an "Axxx" number vs a numeric version used on the retail/oem drives sold to the public.-Mike)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-05 23:09

Klart jag har rätt.

Det är samma apparat rent mekaniskt men de har olika firmware. A06 som säljs i retail förpackning har den "vanliga" firmware och presenterar sig alltid som en Pioneer när man skickar kommandon till den för att ta reda på vad den är, den har alltid Pioneer logga på fronten.

106 är den som säljs bulk, alltså utan kartong och programvara för att hålla nere priset, men de har också en firmware som är lite strypt, de har normalt inte Pioneer loggan på fronten och de presenterar sig inte heller som en Pioneer när man pratar med dem.

Därför köper de flesta A06, det är inte för att få brännarprogramvaran till den. Vill man bara ha programvara så hittar folk den på nätet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
Klart jag har rätt.

Det är samma apparat rent mekaniskt men de har olika firmware. A06 som säljs i retail förpackning har den "vanliga" firmware och presenterar sig alltid som en Pioneer när man skickar kommandon till den för att ta reda på vad den är, den har alltid Pioneer logga på fronten.

106 är den som säljs bulk, alltså utan kartong och programvara för att hålla nere priset, men de har också en firmware som är lite strypt, de har normalt inte Pioneer loggan på fronten och de presenterar sig inte heller som en Pioneer när man pratar med dem.

Därför köper de flesta A06, det är inte för att få brännarprogramvaran till den. Vill man bara ha programvara så hittar folk den på nätet.

Så om jag köper en A06 så fungerar "rubbet" under Panther?
Var köper jag den billigt och bra i Malmö?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-05 23:59

Om jag lovar dig en massa saker så kommer det garanterat inte fungera i din dator.

Toast fungerar under Panther. Toast fungerar med Pioneer apparater enligt följande http://rpp.roxio.com/drives/?page=supported_drives&search=pioneer&OPT=manu

Alltså. Ja Pioneer DVR-A06 fungerar med Panther

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-12-03 15:40

Köpte en från NetonNet för 1300:-
Funkar helt perfekt med Panther & Toast 6

Systemet tror att det är en "SuperDrive"

från System profiler:

PIONEER DVD-RW DVR-106D:

Manufacturer: PIONEER
Model: PIONEER DVD-RW DVR-106D
Revision: 1.07
Serial Number: CJDC319307WL
Drive Type: CD-RW/DVD-RW
Disc Burning: Apple Supported/Shipped
Removable Media: Yes
Detachable Drive: No
BSD Name: disk2
Protocol: ATAPI
Unit Number: 1
Socket Type: Internal
OS9 Drivers: No

Ingen uppdatering på iDVD-fronten? Det fungerar fortfarande inte va? Hoppas uppdatering kommer 6:e i så fall......

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-26 22:27

Min fungerar fint i iDVD under 10.3.2, men bara med DVD-R skivor... ( DVR-106 bulk, revision 1.06).

Senast redigerat 2003-12-26 22:42
  • Medlem
  • 2003-12-27 16:39

Nu är det dax att handla dvdbrännare. Sitter o kollar på net on net och hittar dessa 3:

NEC ND-1300A - 995kr
Pioneer DVR-106 bulk - 1190kr
LiteOn LDW811S - 1590kr (bränner dvd+r i 8x)

Undrar om någon "expert" på området kan ge ett köpråd? Brännaren tänkte jag montera in i min G4:a 1,25x2 där jag kör panther 10.3.2. Jag har läst inlägg här på forumet som antyder att vissa modeller inte stödjer iDVD3. Vad är era erfarenheter?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-12-28 20:43

Min stödjer iDVD, dock bara med DVD-R...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-28 21:03

Jag har Pioneer DVD-RW DVR-106D i min G5:a. Det fungerar utmärkt att bränna till DVD med iDVD. Med Toast 6 Titanium går det även att tömma en DVD-RW skiva och bränna om den igen. Väldigt smidigt och enkelt!

Vilka andra format än DVD-R fungerar i vanliga DVD-spelare för videobruk?
Fungerar en film bränd på DVD+RW t.ex i en sån DVD-spelare (alltså inte för dator) som idag säljs för under tusenlappen?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-12-28 22:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Vilka andra format än DVD-R fungerar i vanliga DVD-spelare för videobruk?
Fungerar en film bränd på DVD+RW t.ex i en sån DVD-spelare (alltså inte för dator) som idag säljs för under tusenlappen?

Beror mest på vilken DVD-spelare man har...

Min spelare klarar både DVD+(R)W & DVD-(R)W, och den kostade inte mer än 1000-lappen....

Här finns en databas över spelare och lagringsmedia:

http://www.dvdrhelp.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-28 22:52

Är ganska säker på att alla nya (även budgetspelare) hanterar båda formaten...

1
Bevaka tråden