Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

icloud dokumenten försvinner från hårddisk OCH icloud

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-06-15 09:08

Jag har satt på att mina dokument skall synkas mot icloud så att jag kan nå dom oavsett från vilken dator jag använder.
Det här har orsakat att mängder av dokument som jag haft lokalt både på min iMac och min Macbook Pro har försvunnit och inte finns varken på icloud eller på hårddisken längre. Är dessa förlorade för all framtid?
Jag har också ett annat problem som är kopplat till min backup då jag ställt in min Timemachine att säkerhetskopiera till en WD My Cloud nätverksdisk. Jag kan inte öppna den diskimage som skapas på denna med min Timemachine backup för att försöka återvinna så mycket som möjligt av de dokument som försvunnit

//Lars

Ursprungligen av Lars:

Jag har satt på att mina dokument skall synkas mot icloud så att jag kan nå dom oavsett från vilken dator jag använder.
Det här har orsakat att mängder av dokument som jag haft lokalt både på min iMac och min Macbook Pro har försvunnit och inte finns varken på icloud eller på hårddisken längre. Är dessa förlorade för all framtid?
Jag har också ett annat problem som är kopplat till min backup då jag ställt in min Timemachine att säkerhetskopiera till en WD My Cloud nätverksdisk. Jag kan inte öppna den diskimage som skapas på denna med min Timemachine backup för att försöka återvinna så mycket som möjligt av de dokument som försvunnit

//Lars

Jag tror inte att de är försvunna på "riktigt" utan de bara är markerade som dolda eller nåt sånt... Det verkar som om ingen i forumet kan svara. Mitt råd är att ta kontakt med en som håller på med dataräddning. Det finns billigare alternativ än ibas.
/Maria

1. Logga in på iCloud om du hittar dem där.

2. Gå in i Time Machine istället för att öppna själva filen.

Ursprungligen av Anna Maria:

Det finns billigare alternativ än ibas.

Ibas?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ibas?

Ja eftersom han inte hittar filerna så är det bäst att lämna in datorn till en som håller på med hårddiskräddning. Ibas är ett av företagen som håller på med hårddiskräddining. Jag lämnade in min dator till en som håller på med hårddiskräddning när det blev fel på moderkortet. Om jag hade haft extra otur så hade hårddisken kunnat krascha också. Jag kan varken byta moderkort eller rädda kraschade hårddiskar.
Tyvärr är de flesta hårddiskar "oräddningsbara" för att många inte vet hur de ska göra.
Man ska stänga av datorn direkt när man misstänker fel på hårddisken och inte starta om den.

/Maria

Senast redigerat 2017-09-20 18:40
Ursprungligen av Anna Maria:

Ibas är ett av företagen som håller på med hårddiskräddining.

Den där meningen räckte gott och väl. Kan tycka att man först bör säkerställa att filerna verkligen är borta innan man tipsar om ett kostsamt förslag. TS nämnde även att Time Machine används, så det kanske är värt att undersöka närmre istället.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Den där meningen räckte gott och väl. Kan tycka att man först bör säkerställa att filerna verkligen är borta innan man tipsar om ett kostsamt förslag. TS nämnde även att Time Machine används, så det kanske är värt att undersöka närmre istället.

Men en hårddisk i time machine kanske också har gått sönder... Jag har aldtig använt det för jag har ingen mac. Det enda jag har gjort på en mac är att surfa och skriva lite i ett ordbehandlingsprogram. Båda gångerna så har macen "saknat operativsystem" Terminalen har varit borttagen.
/Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Men en hårddisk i time machine kanske också har gått sönder... Jag har aldtig använt det för jag har ingen mac. Det enda jag har gjort på en mac är att surfa och skriva lite i ett ordbehandlingsprogram. Båda gångerna så har macen "saknat operativsystem" Terminalen har varit borttagen.
/Maria

Klart att en hårddisk kan gå sönder, men i detta fall så ser jag inte att TS har skrivit någonting om en trasig hårddisk.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-20 19:50
Ursprungligen av Anna Maria:

Men en hårddisk i time machine kanske också har gått sönder... Jag har aldtig använt det för jag har ingen mac. Det enda jag har gjort på en mac är att surfa och skriva lite i ett ordbehandlingsprogram. Båda gångerna så har macen "saknat operativsystem" Terminalen har varit borttagen.
/Maria

Terminalen är inte (ett) operativsystem.

Inget tyder på att TS hårddisk är trasig. Det tyder på problem med iCloud, dess sync, och hur TS går in i Time Machine.
Åter till ämnet om jag får be.

Nej det är inget operativsystem men det är där alla kommandon finns som brukar finnas i ett operativsystem .
Terminalen i Mac har många likheter med Linux ,med kommandon som ls, who, userlist m.m
(Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Nej det är inget operativsystem men det är där alla kommandon finns som brukar finnas i ett operativsystem .
Terminalen i Mac har många likheter med Linux ,med kommandon som ls, who, userlist m.m
(Maria

Det har ändå inget med saken att göra.

1
Bevaka tråden