Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda mic för att spela in sång

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-10-23 23:55

Jag och en kompis har tänkt att börja spela in lite sång till våra elektroniska skapelser gjorda i Reason.
Finns det någon här som kan rekommendera ett prisvärt alternativ. Ingen av oss har något som helst behov av att skryta om coola prylar. Vi vill ha prylar som funkar (och därför jobbar vi med mac;))
Alltså: Någon som vet om ett ställe som säljer schyssta mickar och mixerbord?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • 2003-10-23 23:57

Estrad. De är riktiga muppar, som lever på att inte lura sina kunder i allt för stor utsträckning. Gör ett besök.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-28 21:17

Ta en titt på www.goldenagemusic.com

Under Pro Audio, kolla in ett mikrofonfabrikat som heter ADK. De har även ett vettligt lågprisalternativ som heter Generis.
Jag tycker att Golden Age är mycket bra att ha att göra med, och de är mycket hjälpsamma.

Lycka till

August

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2003-10-30 10:04

Bäst priser har jam.se
Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-06 23:21

Estrad, för att de är goa gubbar som gärna ger bra råd. Jam för att dom ibland är lite billigare. Glöm alla andra ...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-17 19:44

JAM & De Luxe är skyssta & ger dessutom bra priser! Inget pryl & termsnobberi som på vissa andra ställen.

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-02-18 09:51

Studio Project B1 ska vara en bra mick . Kostar ca 1000 kr. Den låter tydligen bättre än många andra billiga stormembransmickar och passar utmärkt till sång. Oftast är de billiga mickarna för vassa i toppen och brusar lite för mycket men den här micken låter varmt för sång och har lite brus.

Har du mer pengar att investera så går det såklart att få en bättre mick. Prova först att använda fantom-matningen och mick-förstärkaren i mixerbordet. Det är säkert fullt tillräckligt för att det ska bli bra. Annars kan du köpa en separat mickförstäkare. Finns både med och utan rör-förstärkning (beroende på vad man gillar).

Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 10:07
Ursprungligen av Conny W:

Studio Project B1 ska vara en bra mick . Kostar ca 1000 kr. Den låter tydligen bättre än många andra billiga stormembransmickar och passar utmärkt till sång. Oftast är de billiga mickarna för vassa i toppen och brusar lite för mycket men den här micken låter varmt för sång och har lite brus.

Jag har en Studio Project B1 liggandes och använder den ganska ofta till sång faktiskt. Riktigt bra mikrofon men kom ihåg att du kommer att behöva en preamp då den kräver ström.

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-02-18 10:17

Jo, jag skrev ju det... ... att han skulle börja med att prova famtommatningen och stärkaren i sitt mixerbord. Om man tycker att det duger så är det ju onödigt att köpa en preamp.

Jag har ibland handlat härifrån: http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw5_index.html
På vissa saker kan man få riktigt bra priser (t ex köpte jag en synt där i höstas och fick den för mindre än hälften av svenka butiks-priset..). Dock är inte allt billigare så man ska vara noga med att jäföra med priserna i Sverige innan man handlar.

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-02-18 12:26
Ursprungligen av thomasti:

Jag har ibland handlat härifrån: http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw5_index.html
På vissa saker kan man få riktigt bra priser (t ex köpte jag en synt där i höstas och fick den för mindre än hälften av svenka butiks-priset..). Dock är inte allt billigare så man ska vara noga med att jäföra med priserna i Sverige innan man handlar.

Tack för tipset! Hamnar i bookmarks...

1
Bevaka tråden