Är det någon mer än jag som har byggt en egen Macintosh-klon?
I veckan som gick så transplanterde jag innehållet i en beige PM G3 till ett vanligt PC-chassi från Clas Ohlson. Lådan kostade 499 kr inkl moms och innehöll en ny nätdel.
PM G3:an köpte jag på Recycler för 995 kr.
Gossamer-kortet är speciellt lämpligt att flytta över till ett PC-chassi eftersom det är förberett för att användas ihop med en ATX-nätdel. Det enda man behöver göra är att flytta en liten jumper på moderkortet. Skruvhålen och PCI-uttagen passade också perfekt. Nu sitter där ett ATI Radeon-kort, ATA66-kort och ett USB-kort. Det som inte passade rakt av var uttagen för portarna. Den lilla täckplåten var visserligen lätt att knacka loss, men där bildskärmsutgången skulle sitta blev jag tvungen att tas några tag med bågfilen.
Den stora fördelen med den rymligare lådan är att man får plats med fler hårddiskar och annat inuti lådan. RAM-minnet behöver inte vara av lågprofilstyp.
Sedan så är det ju lite kul att ha en dator som ingen annan har. Billigt blev det också.
Igår kompletterade jag med en D-link DWL-122 USB-adapter för trådlöst nätverk. Fungerar bra med Mac OS X.