Hej hopp!
Befinner mig x antal mil hemifrån när jag får information via sms att någon på något vis försöker att logga in på min dator/mitt konto. Självklart blir jag direkt paranoid och tänker att jag haft inbrott. Kan också vara så enkelt att någon försöker använda mitt konto utan att kunna lösen. Hur som så känns inget av vardera något kul.
Jag har förstått att man kan radera/låsa datorn och på så vis känna sig lite tryggare. Men jag fattar nada av det jag läst på apples hemsida. Jag kan från mobilen se att Hitta iPhone är aktiverat på båda enheterna. Men jag kan inte få upp någon info mer än "kan inte ansluta". Hur låser jag min macbook från telefonen?
Steg för steg så att säga.
Jag fick cirka 10 sms för olika verifieringskoder, som jag själv inte begärt. Testa senare en åtgärd som kräver verifieringskod, bara för att se om smsen var legit. Vilket de var.
Kan det bero på att någon försöker logga in på datorn eller är det rent och skärt ett försök till att logga in på mitt apple-id från någon randome device? Eller nå malwarevirus etc?
Ursäkta min okunskap, jag kanske talar mot mig själv, har ingen aning... Blev bara så sjukt paranoid och vill ha hjälp!