För att mäta wifi-hastigheten oberoende av en fluktuerande internetförbindelse behöver man mäta mellan två punkter inom ens eget nätverk. Jag har använt WiFi Check som finns* både för macOS, iOS och tvOS. På det sättet kan man isolerat mäta wifi från t.ex iphone till routern och vidare till en trådansluten mac eller AppleTV. Eller kontrollera hastigheten mellan olika punkter i ens ethernetnätverk, även trådar kan vara skadade och ge störningar och sämre hastighet i nätverket.
*) Tyvärr hittar jag för tillfället inte appen i App Store för tvOS eller iOS. Appen uppdaterades senast i mars för alla tre plattformar. Tidigare hette den Wifi Speed Test (vilket flera appar heter). Nu heter den i App Store för macOS WiFi Check (av Evgeny Bogomolov). Förhoppningsvis är den bara tillfälligt borta från iOS pga namnbyte eller annat.
Men den funkar bra. Så här ser det ut när jag testar hastigheten från min iPhone via 2,4GHz Wifi till min AppleTV som är trådansluten till routern:
Och så här ser det ut när jag lägger telefonen i mikrovågsugnen under mätning. (Mikron är alltså inte en perfekt faradays bur på den våglängden)