Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värt att laga?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har en imac ståendes en 21.5 tum, mitten av 2011. Dem kraschade 2014, bytte hårddisk men den kraschade igen. Antar att det är fel på moderkortet eller något. Är det något som är värt att laga eller bara att kassera??

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-09-10 14:35
Ursprungligen av Greta723:

Hej,

Har en imac ståendes en 21.5 tum, mitten av 2011. Dem kraschade 2014, bytte hårddisk men den kraschade igen. Antar att det är fel på moderkortet eller något. Är det något som är värt att laga eller bara att kassera??

Det verkar som om denna modell också lider av problem med grafikkorten (som 27-tummarna från 2009-2012 lider av), får du någon kraschdump/logg eller liknande?
Troligen kan den repareras, men om det handlar om grafikkortet kan det bli dyrare än datorn är värd.

Kanske kan du sälja den som reservdelar eller as-is till någon elektronikkunnig?

Moderkort till den modellen verkar ligga på lite över 1000 kr på eBay. Om du är säker på att det är moderkortet som är trasigt får du alltså fråga dig själv om det är värt på en 6 år gammal dator.

Ursprungligen av mattiL:

Det verkar som om denna modell också lider av problem med grafikkorten (som 27-tummarna från 2009-2012 lider av), får du någon kraschdump/logg eller liknande?
Troligen kan den repareras, men om det handlar om grafikkortet kan det bli dyrare än datorn är värd.

Aha, ser att grafikkortet är ett dotterkort på den modellen.

Det gäller ju först att verkligen ta reda på vad det är som är trasigt.

Ja nu är det ju ett tag sedan jag tjorvade med den Mac:en, men jag har för mig att den startade men var helsvart. Får kanske se om jag hittar någon som kan kolla upp vad som är felet så jag vet om det är värt eller inte.

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-09-10 20:46
Ursprungligen av Greta723:

Ja nu är det ju ett tag sedan jag tjorvade med den Mac:en, men jag har för mig att den startade men var helsvart. Får kanske se om jag hittar någon som kan kolla upp vad som är felet så jag vet om det är värt eller inte.

Har du testat med start i Safe Mode ?
https://support.apple.com/sv-se/HT201262

1
Bevaka tråden