Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Kom igång med IOS 11

Tråden skapades och har fått 109 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av lensv:

Suck! +100 appar som antingen inte är kompatibla med iOS 11 eller så finns de ej kvar i App Store... Måttligt motiverad att uppgradera.

Du har alltså 100+ appar som du använder mer eller mindre regelbundet som inte är uppdaterade på länge... jag. Mir nyfiken på vilka appar det är?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2017-09-21 05:59

Jag ångrar lite att jag inte väntade med en nyare version av Ios 11.
Vid flera tillfällen har telefon frusit och jag har inte kunnat göra något, inte ens power+hemknappen tillsammans fungerade.

Får ingen volymindikation när jag höjer/sänker och vid användning av Spotify har jag ingen widget på låsskärmen. Måste alltså låsa upp och öppna Spotify appen för att kunna byta låt etc.
Har märkt att jag inte alltid får notiser från vissa appar.

Ursprungligen av D_Odell:

Intressant att inte så många berättar något positivt om 11an. Undrar om det beror på dåligt släpp eller är det en tråkig uppdatering? Sitter på en 6s så väntar ett tag.
Låter som ett generalfel!

Ingetdera. Bra släpp, rolig uppdatering. Jag saknar inte ios10 alls.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-09-21 06:46
Ursprungligen av BlackSmp:

Du har alltså 100+ appar som du använder mer eller mindre regelbundet som inte är uppdaterade på länge... jag. Mir nyfiken på vilka appar det är?

Tja, hur jag använder dem är högst olika. Ett exempel på appar som ser ut att försvinna är alla reseguider från Lonely Planet (har säkert 20-30 st). Jag ser dock att även en del produkter verkar finnas i en ny/annan version, t.ex. RunKeeper. Frågan är varför de inte har bytts ut automatiskt (eller åtminstone har skickat notis om att det finns en ersättare)? Jag har automatiska uppdateringar påslaget.

Ursprungligen av kievY:

Jag ångrar lite att jag inte väntade med en nyare version av Ios 11.
Vid flera tillfällen har telefon frusit och jag har inte kunnat göra något, inte ens power+hemknappen tillsammans fungerade.

Får ingen volymindikation när jag höjer/sänker och vid användning av Spotify har jag ingen widget på låsskärmen. Måste alltså låsa upp och öppna Spotify appen för att kunna byta låt etc.
Har märkt att jag inte alltid får notiser från vissa appar.

Oj det var tråkigt, fungerar riktigt bra för mig, animeringarna skulle behöva finslipas lite men det är ju bara kosmetiskt.

Ursprungligen av lensv:

Tja, hur jag använder dem är högst olika. Ett exempel på appar som ser ut att försvinna är alla reseguider från Lonely Planet (har säkert 20-30 st). Jag ser dock att även en del produkter verkar finnas i en ny/annan version, t.ex. RunKeeper. Frågan är varför de inte har bytts ut automatiskt (eller åtminstone har skickat notis om att det finns en ersättare)? Jag har automatiska uppdateringar påslaget.

Aha. Jag var bara nyfiken (som alltid

I vissa fall så ger tillverkarna ut en helt ny app istället för att uppgradera den gamla. Det kanske förklarar vissa av de saknade uppdateringarna?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-09-23 07:38

Kan man spara alt. skriva ut den här listan över inkompatibla appar på något sätt? Känns lite "medeltid" att behöva använda papper och penna...

Citat:

Kolla vilka appar som kommer sluta fungera

Om du innan du installerar IOS 11 vill undersöka vilka appar som kommer sluta fungera eller vilka som kommer fungera dåligt om du inte uppdaterar dem går detta att göra genom att gå in i Inställningar –> Allmänt –> Om –> Appar. Då får du upp en lista med de appar som behöver uppdateras för att fungera i IOS 11 och de appar som kommer att sluta fungera efter uppdateringen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-23 08:39
Ursprungligen av lensv:

Kan man spara alt. skriva ut den här listan över inkompatibla appar på något sätt? Känns lite "medeltid" att behöva använda papper och penna...

En skärmbild, eller flera om listan är lång

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-09-23 08:57
Ursprungligen av IngoX:

En skärmbild, eller flera om listan är lång

Jo, jag tänkte på det oxå. I mitt fall lär det dock bli ett tiotal bilder, men om det inte finns något bättre sätt får det väl bli en utökning av bildbiblioteket...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-23 12:10
Ursprungligen av lensv:

Kan man spara alt. skriva ut den här listan över inkompatibla appar på något sätt? Känns lite "medeltid" att behöva använda papper och penna...

Apparna försvinner inte från mobilen, men du kan inte köra dem. Listan finns kvar i Inställningar -> Allmänt -> Om -> Appar.
29appar hade jag, varar flera är "döda" sedan länge.

Jag informerade Systembolaget i våras om att deras app Promillekoll inte fungerar med iOS11. Imorse meddelar de att appen ska uppdateras. Men så är det ju ett statligt företag, så vad kan man vänta sig?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-23 12:21
Ursprungligen av reboot81:

Jag informerade Systembolaget i våras om att deras app Promillekoll inte fungerar med iOS11. Imorse meddelar de att appen ska uppdateras. Men så är det ju ett statligt företag, så vad kan man vänta sig?

Bra jobbat, både Bo och Bolaget ?
Det var nog enda appen av cirka 20 jag tänkte skulle va kul att ha kvar, fast jag bara använt den kanske 3 ggr på 3 år.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-09-23 12:22
Ursprungligen av reboot81:

Apparna försvinner inte från mobilen, men du kan inte köra dem. Listan finns kvar i Inställningar -> Allmänt -> Om -> Appar.
29appar hade jag, varar flera är "döda" sedan länge.

OK!
Det var bra att veta... Finns bara listan/apparna kvar så underlättar det ju en del

  • Medlem
  • 2017-09-23 12:58
Ursprungligen av reboot81:

... Men så är det ju ett statligt företag, så vad kan man vänta sig?

Kanske samma effektiva app som Apoteket AB:s Mina recept*? Nummer två på listan för gratisappar inom medicin (etta är Kry). Det finns statliga bolag och så finns det statliga bolag...

*(BTW: Den funkar utmärkt i IOS 11)

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2017-09-23 13:12

Kan man på något sätt nedgradera till 10.3.3 igen?

Som det är just nu har jag en obrukbar telefon. Ringde ett samtal precis, min mikrofon och högtalare fungerade inte. Startade om telefonen och då fungerade det.
Var på gymmet innan och kunde inte höja/pausa via hörlurar vilket jag kunde innan. Hur kan jag ha såna problem?

Tycker överlag att mobilen känns långsammare (iPhone 7 plus). Sen är det ju det här med saker som hänger sig och avslutas.
Men lär väl komma en fix snart får man hoppas.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2017-09-23 16:46

Min gamla överfulla 6:a tuffar på som aldrig förr. Helnöjd, än så länge........

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2017-09-23 17:55

Min 6S+ känns fortfarande pigg och ännu lite fräschare med iOS11, använde inga inkompatibla appar vad jag kunde se, batteriet håller sig som vanligt, finns bara några designval jag måste vänja mig med.

Hur stänger man av automatisk justering av skärmens ljusstyrka?

  • Medlem
  • 2017-09-24 10:57
Ursprungligen av Chaosstar:

Hur stänger man av automatisk justering av skärmens ljusstyrka?

Inställningar > Allmänt > Hjälpmedel > Skärmhjälpmedel > Automatisk ljusstyrka

Ursprungligen av Alix:

Inställningar > Allmänt > Hjälpmedel > Skärmhjälpmedel > Automatisk ljusstyrka

Tack, aktiverades automatiskt vid uppdateringen.
Trodde nästan att de tagit bort möjligheten då jag inte hittade det under Visning och ljusstyrka.

  • Medlem
  • 2017-09-24 12:43
Ursprungligen av Chaosstar:

Tack, aktiverades automatiskt vid uppdateringen.
Trodde nästan att de tagit bort möjligheten då jag inte hittade det under Visning och ljusstyrka.

Det är en hel del som återaktiveras. Bland annat insamlande av data.

En av de mest störande sakerna som Apple plockat bort är möjligheten att söka efter en app via Spotlight och se i bubblan vilken mapp appen ligger i. Nu ser man inte det längre, utan det står bara att den ligger i ”appar”. Vilket gör det riktigt störigt om man ska ta bort en app som man inte riktigt vet vart man har lagt. Förr hittade man de enkelt genom att söka efter namnet, se vilken mapp den låg i och sedan gå dit och radera den. Nu får man leta sig galen efter appar man vill radera! En lösning de kunde kört istället är att lägga till möjligheten att radera appen direkt från spotlight men det funkar icke. Detta är något de måste återintroducera fort, jag gav feedback på detta under betaperioden men inget gjordes åt det.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

En av de mest störande sakerna som Apple plockat bort är möjligheten att söka efter en app via Spotlight och se i bubblan vilken mapp appen ligger i. Nu ser man inte det längre, utan det står bara att den ligger i ”appar”. Vilket gör det riktigt störigt om man ska ta bort en app som man inte riktigt vet vart man har lagt. Förr hittade man de enkelt genom att söka efter namnet, se vilken mapp den låg i och sedan gå dit och radera den. Nu får man leta sig galen efter appar man vill radera! En lösning de kunde kört istället är att lägga till möjligheten att radera appen direkt från spotlight men det funkar icke. Detta är något de måste återintroducera fort, jag gav feedback på detta under betaperioden men inget gjordes åt det.

Dessutom får man upp några webbsökningar först och inte appar i Spotlight, måste skrolla ner för att se apparna.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-24 18:23
Ursprungligen av keptang:

Dessutom får man upp några webbsökningar först och inte appar i Spotlight, måste skrolla ner för att se apparna.

Har själv irriterat mig på detta, men jag vill hävda att ni båda har fel. Man får upp "Siriförslag", dvs allt som Siri träffar på. Skriv in "ever" och ni får upp allt möjligt, men klicka på den träff som stämmer bäst in på appens namn. I det här fallet "evernote". Klicka inte på appen alltså, utan förfina sökningen till "evernote". Nu får man upp var appen ligger.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-24 18:59

Verkar som om Siri lyssnar primärt via mobilens mikrofoner, och inte via ett anslutet och aktivt BT-headset.
Siri vet vad man menar när man ber henne "googla". Det är dock bing-sökningar hon presenterar.

Inställningar -> Allmänt har nu valet "Stäng av" längst ner. Försvinner den fysiska av/på-knappen nästa år tro?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2017-09-24 19:18

Hur fungerar det med notifikationscenter när man sveper från topp? Kommer till låsskärmen och får antingen svepa vänster för att se widgets och sen måste jag trycka hemknappen igen för att låsa upp telefonen. Är telefonen upplåst och jag kanske vill se vädret, drar med fingret hamnar på "hemskärm" med klocka och notifikationer. Sveper vänster till vädret och sen hemknapp för att återgå till olåst telefon. Måste ju gå flera steg.

Ursprungligen av kievY:

Hur fungerar det med notifikationscenter när man sveper från topp? Kommer till låsskärmen och får antingen svepa vänster för att se widgets och sen måste jag trycka hemknappen igen för att låsa upp telefonen.

Stämmer.

Ursprungligen av kievY:

Är telefonen upplåst och jag kanske vill se vädret, drar med fingret hamnar på "hemskärm" med klocka och notifikationer. Sveper vänster till vädret och sen hemknapp för att återgå till olåst telefon. Måste ju gå flera steg.

Eller så sveper du direkt till vänster. Samma lika oavsett om den är låst eller upplåst. Skillnaden är att du behöver låsa upp enheten för att kunna gå vidare från tex en notis.

Ursprungligen av reboot81:

Klicka inte på appen alltså, utan förfina sökningen till "evernote". Nu får man upp var appen ligger.

Aha! Tack för tipset det hade jag inte tänkt på! Lite konstigt att Spotlight inte kan visa mappnamnet direkt utan det krävs ett extra steg men å andra sidan så är det ju sällan man raderar en app utan mestadels så ska man endast öppna den! ?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2017-09-24 21:15

Tack, att svepa vänster direkt hade jag ingen aning om. Blev ju genast smidigare.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Stämmer.

Eller så sveper du direkt till vänster. Samma lika oavsett om den är låst eller upplåst. Skillnaden är att du behöver låsa upp enheten för att kunna gå vidare från tex en notis.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-24 21:17
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Aha! Tack för tipset det hade jag inte tänkt på! Lite konstigt att Spotlight inte kan visa mappnamnet direkt utan det krävs ett extra steg men å andra sidan så är det ju sällan man raderar en app utan mestadels så ska man endast öppna den! ?

Njae, det får väl inte plats? Spotlight är inte bara för appar, utan den ger träffar på allt möjligt. Jag gillar det bättre nu, när apparna hamnar längre ner, närmare tummen.

Bevaka tråden