Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fil blir read only på nätverksdisk, varför?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en extern hårddisk kopplad till en Airport Extreme via USB för musik och lite allmänt filutbyte.

Där finns också några "anteckningsfiler" (rtf) som jag då och då skriver i. Då och då händer det att dessa filer blir read only. Det kan hända när jag har dem öppna och nyligen skrivit till dem till och med. Det går då inte längre att spara, ändra i dem. Det hjälper inte att stänga Skriv Text och öppna igen.

Kopierar jag filen och öppnar kopian så är det bara att fortsätta som inget hänt. Då fungerar allt som vanligt igen och jag kan slänga den gamla filen. Det är den åtgärd som jag använder även om den är primitiv.

Det är bara jag som använder dessa filer och från en och samma dator varje gång.

Var skall jag leta efter orsak till detta konstiga fenomen?

  • Medlem
  • 2017-09-21 14:31
Ursprungligen av torsig1967:

Jag har en extern hårddisk kopplad till en Airport Extreme via USB för musik och lite allmänt filutbyte.

Där finns också några "anteckningsfiler" (rtf) som jag då och då skriver i. Då och då händer det att dessa filer blir read only. Det kan hända när jag har dem öppna och nyligen skrivit till dem till och med. Det går då inte längre att spara, ändra i dem. Det hjälper inte att stänga Skriv Text och öppna igen.

Kopierar jag filen och öppnar kopian så är det bara att fortsätta som inget hänt. Då fungerar allt som vanligt igen och jag kan slänga den gamla filen. Det är den åtgärd som jag använder även om den är primitiv.

Det är bara jag som använder dessa filer och från en och samma dator varje gång.

Var skall jag leta efter orsak till detta konstiga fenomen?

Hur är den externa hårddisken formaterad?

Ursprungligen av Alix:

Hur är den externa hårddisken formaterad?

Mac OS Extended (journalförd)
GUID-partitionskarta

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-28 13:43
Ursprungligen av torsig1967:

Var skall jag leta efter orsak till detta konstiga fenomen?

Har du aktiverat någon säkerhet för disken via Airport Utility? Se denna länk på slutet under ”Securing Your Network Drive”. Eller här.

Om du kan använda disken direktansluten till datorn via USB utan att beteendet uppstår bör felet vara i konfigurationen av Airport Extreme. Om det ändå uppstår vid direktanslutning till datorn får man börja kolla inställda rättigheter eller andra fel på själva hårddisken.

Ursprungligen av IngoX:

Har du aktiverat någon säkerhet för disken via Airport Utility? Se denna länk på slutet under ”Securing Your Network Drive”. Eller här.

Om du kan använda disken direktansluten till datorn via USB utan att beteendet uppstår bör felet vara i konfigurationen av Airport Extreme. Om det ändå uppstår vid direktanslutning till datorn får man börja kolla inställda rättigheter eller andra fel på själva hårddisken.

Jag kör med Hårddisklösenord. Jag använder den till ett Sonossystem och har för mig att det är så det systemet vill ha det konfigurerat för att man enkelt skall kunna välja filer oavsett fjärrkontrollsenhet.

Ursprungligen av torsig1967:

Jag har en extern hårddisk kopplad till en Airport Extreme via USB för musik och lite allmänt filutbyte.

Där finns också några "anteckningsfiler" (rtf) som jag då och då skriver i. Då och då händer det att dessa filer blir read only. Det kan hända när jag har dem öppna och nyligen skrivit till dem till och med. Det går då inte längre att spara, ändra i dem. Det hjälper inte att stänga Skriv Text och öppna igen.

Kopierar jag filen och öppnar kopian så är det bara att fortsätta som inget hänt. Då fungerar allt som vanligt igen och jag kan slänga den gamla filen. Det är den åtgärd som jag använder även om den är primitiv.

Det är bara jag som använder dessa filer och från en och samma dator varje gång.

Var skall jag leta efter orsak till detta konstiga fenomen?

Ingen som har något konkret tips?
Via USB funkar disken precis som den skall.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-10-31 10:50
Ursprungligen av torsig1967:

Ingen som har något konkret tips?
Via USB funkar disken precis som den skall.

Jag har ingen erfarenhet av Airport fildelning, men nånstans där ska du leta.

Även om du är den enda mänskliga användaren av disken så finns det fler. Du nämner ett Sonos-system, finns det fler?

Får du någon ledtråd av att se info på filen (kringla-I) och vilka användare/grupper som har fulla rättigheter när du bara får läsrättigheter?

Märkligt att det även sker när du har filen öppen. Är det möjligt att du kan ansluta med olika rättigheter eller säkerhetslösningar? Tex att anslutning med användarkonton/lösenord tidigare varit aktiverad säkerhetslösning (där lösenordet är sparat i nyckelringen) och att du nu bytt till hårddisklösenord och att det strular på äldre filer?

Ursprungligen av IngoX:

Jag har ingen erfarenhet av Airport fildelning, men nånstans där ska du leta.

Även om du är den enda mänskliga användaren av disken så finns det fler. Du nämner ett Sonos-system, finns det fler?

Får du någon ledtråd av att se info på filen (kringla-I) och vilka användare/grupper som har fulla rättigheter när du bara får läsrättigheter?

Märkligt att det även sker när du har filen öppen. Är det möjligt att du kan ansluta med olika rättigheter eller säkerhetslösningar? Tex att anslutning med användarkonton/lösenord tidigare varit aktiverad säkerhetslösning (där lösenordet är sparat i nyckelringen) och att du nu bytt till hårddisklösenord och att det strular på äldre filer?

Normalt på de flesta filer är det "Everyone" kan läsa och skriva. Just för närvarande var det länge sedan jag drabbades av felet. Anslutningen sker på samma sätt och problemen har inte sammanfallit med byte av lösenord och liknande.

Däremot har du en poäng i att Sonos-systemet har åtkomst till foldern där textfilerna ligger. Det skall jag kolla upp nästa gång det händer. Sonos borde ignorera textfiler men man vet ju aldrig.

Jag funderar på om det också kan bli så att om filen redan är öppen sedan länge eller återöppnas utan att jag märker det (t.ex. öppnas ju alla filer man hade öppna förra gången om man inte explicit stängt dem i Textredigeraren) och jag sedan försöker redigera så kan det bli problem om t.ex. min laptop bytt IP (jag kör DHCP) sedan förra gången.

1
Bevaka tråden