Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En titt på Toshiba Canvio for Smartphone och mobil säkerhetskopiering

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När Toshiba ville lyfta fram säkerhetskopieringsprodukten Canvio for Smartphone passade redaktionen på att kika på vilka alternativ för mobil säkerhetskopiering som finns.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2017-09-22 21:32

Jag synkar med Google och Samsung konto
Mail, kalender och kontakter ligger i molnet
Speciella filer och foto / video backas till min Bas
Alla foto jag tar backas direkt till Nas

Jag är väldigt mycket för backup. Tycker det är viktigt. Är dock inte så inne på mobilbackup. Men händer att jag tar lite bilder via mobilen också. Skickar över det till dator, NAS och USB-diskar om det är något av värde.

Jag kör det mesta på egen hårvara. Men kan ladda upp på det så kallade molnet också. Har några hårddiskar från Toshiba som jag tycker är okey. USB dock.

Några av mina backup-diskar:

Sedan har jag 3st WD My Cloud nasar på 3TB och 3st Synology nasar modell mindre som går på då och då för backup. 1 Dell T20 server med 1x1TB och 3x3TB. 1 HPE ProLiant MicroServer Gen8 som jag håller på att fylla med diskar. Även backup på annan plats.

Senast redigerat 2017-09-23 14:18
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-23 12:11
Citat:

Toshiba ville att vi skulle lyfta fram Canvio i en traditionell annons, men då tyckte vi att det vore trevligare att ta ett bredare grepp på frågan om säkerhetskopiering av innehållet i din mobil.

Läs hela artikeln här

Lite kritik: oavsett om detta är en annons eller ett minitest saknar jag lite grundläggande information om produkten. Hur mycket rymmer den? Vad kostar den? Det kan man i och för sig se på prisjakt, men där länkar ni till fel produkt. Rätt länk borde vara
https://m.prisjakt.nu/product/818052

Citat:

Hur sköter du säkerhetskopiering av mobilen? Förlitar du dig helt på leverantörens molntjänst eller säkerhetskopierar du i två, tre, fyra eller femtielva steg?

Nästan bara till iCloud numera, funkat väldigt bra vid återställning eller nya enheter. Extra backup till datorn via iTunes i stort sett bara inför större iOS-uppdateringar.

Denna produkt är väl ointressant så länge man har en dator och externa HD, men kanske vettig om man helt släppt taget om PC:n i sitt liv.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-09-23 13:04
Ursprungligen av PaO:

Jag synkar med Google och Samsung konto
Mail, kalender och kontakter ligger i molnet
Speciella filer och foto / video backas till min Bas
Alla foto jag tar backas direkt till Nas

Gedigen uppsättning, använder du Samsungs molntjänst för att säkerhetskopiera hela telefonen också eller är det bara kalender/kontakter/mail?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-09-23 13:08
Ursprungligen av SweSG:

Jag är väldigt mycket för backup. Tycker det är viktigt. Är dock inte så inne på mobilbackup. Men händer att jag tar lite bilder via mobilen också. Skickar över det till dator, NAS och USB-diskar om det är något av värde.

Jag kör det mesta på egen hårvara. Men kan ladda upp på det så kallade molnet också. Har några hårddiskar från Toshiba som jag tycker är okey. USB dock.

Några av mina backup-diskar:

https://i.imgur.com/yuloqwZ.jpg

Sedan har jag 3st WD My Cloud nasar på 3TiB och 3st Synology nasar modell mindre som går på då och då för backup. 1 Dell T20 server med 1x1TiB och 3x3TiB. 1 HPE ProLiant MicroServer Gen8 som jag håller på att fylla med diskar. Även backup på annan plats.

Det ser ut att vara seriös redundans i säkerhetskopieringen i ditt hem, bra med sinnesro där Men då använder du inte möjligheten att ladda upp innehåll från mobilen till WD My Cloud-tjänsten då?

Ursprungligen av ekloev:

Det ser ut att vara seriös redundans i säkerhetskopieringen i ditt hem, bra med sinnesro där Men då använder du inte möjligheten att ladda upp innehåll från mobilen till WD My Cloud-tjänsten då?

Jag har testat. Var dock inget för mig. Använder då hellre en filhanterare och gör jobbet själv. Håller man bara efter så tar det inte så lång tid. Oftast ligger inte mina nasar utåt, men kan öppna upp dom om jag behöver. Har lite med säkerhet att göra.

Musik och bilder ligger dock på Google Drive också. Film, serier och annat skit är alldeles för stort för att ens få upp. 15TB eller liknande.

Senast redigerat 2017-09-23 14:18
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-09-23 13:28
Ursprungligen av IngoX:

Lite kritik: oavsett om detta är en annons eller ett minitest saknar jag lite grundläggande information om produkten. Hur mycket rymmer den? Vad kostar den? Det kan man i och för sig se på prisjakt, men där länkar ni till fel produkt. Rätt länk borde vara
https://m.prisjakt.nu/product/818052

Nästan bara till iCloud numera, funkat väldigt bra vid återställning eller nya enheter. Extra backup till datorn via iTunes i stort sett bara inför större iOS-uppdateringar.

Denna produkt är väl ointressant så länge man har en dator och externa HD, men kanske vettig om man helt släppt taget om PC:n i sitt liv.

Bra feedback, vi koncentrerade oss på att förklara produktkategorin och var den platsar in bland övriga lagringsalternativ, men du har helt rätt i att det borde funnits med information om grundläggande specifikationer. Har uppdaterat texten med detta i alla fall, och korrigerat Prisjakt-länken. Tack!

Jag tror också att detta främst är en produkt för den som primärt lever med flera olika mobila enheter, exempelvis en telefon och en platta. Eftersom det går att skapa säkerhetskopior per enhet och återställa olika enheters innehåll till andra enheter kan det bli ett snabbt sätt att se till att synkronisera innehåll mellan enheter. Dessvärre går det ju inte att säkerhetskopiera IOS-enheter, men det beror sannolikt på att externa enheter inte kan få tillgång till innehåll i systemet på sättet som krävs för Canvio-appen.

1
Bevaka tråden