Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så kommer du igång med Apple Pay

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av mattiL:

Visa från OKQ8 funkar inte ännu.
Tyvärr.

Nej, det är bara Nordeas och ST1s kort som fungerar nu. Rikskortet ”kommer snart” enligt Apple.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-10-24 17:49
Ursprungligen av Ida Blix:

Nej, det är bara Nordeas och ST1s kort som fungerar nu. Rikskortet ”kommer snart” enligt Apple.

Var bara tvungen att testa..

Ursprungligen av PaO:

Har heller inte sett några NFC på höger sida

Egentligen så är jag tvärsäker men...:)

Vi testade en terminal idag som inte hade någon sidan utan snarare skulle man hålla mobilen mot terminalens ovansidan. Det gick nästan inte alls att se att det var en NFC-terminal

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-10-24 18:22

Har använt NFC i bankkortet sedan några månader tillbaka och det fungerar supersmidigt! Vet inte om jag behöver ha det i telefonen också, men om min bank lanserar stöd för Apple Pay så kommer jag ju åtminstone prova det

Trevlig video i alla fall! Kul att ni börjat ladda upp mer youtube-klipp!

Ursprungligen av mattiL:

Var bara tvungen att testa..

Jag testade alla mina kort lite ivrigt imorse också tills Wallet-appen grusade alla mina förhoppningar med sitt trista meddelande om vilka kort som fungerar.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2017-10-24 20:28

Nu vill vi övriga veta hur de andra mossiga bankerna tänker kring Apple Pay. Jag fick ett standardsvar från Swedbank där de tackade mig för att jag hörde av mig om vilka tjänster jag önskar av banken (jag var inte ensam om att vilja ha Apple Pay, uppgav man) men de hade inte någon information om när eller om de kommer utveckla stöd för tjänsten i nuläget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-24 20:34

Om man ska betala med sin telefon, hur många steg är det då innan betalning sker? Har inte riktigt fattat det. Verkar som ganska många efter att ha läst runt lite och kollat på några videos.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-24 21:03
Ursprungligen av xms67:

Om man ska betala med sin telefon, hur många steg är det då innan betalning sker? Har inte riktigt fattat det. Verkar som ganska många efter att ha läst runt lite och kollat på några videos.

Dubbelklicka på hemknappen.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-10-24 21:07
Ursprungligen av xms67:

Om man ska betala med sin telefon, hur många steg är det då innan betalning sker? Har inte riktigt fattat det. Verkar som ganska många efter att ha läst runt lite och kollat på några videos.

Många steg? När du väl har kortet i telefonen så dubbelklickar du på hemknappen och langar fram telefonen mot kortläsaren. Inte särskilt många steg. ?
Om du menar att lägga till ett kort så scannar du ditt fysiska kort med kameran. Klart. (Under förutsättning då att kortet stöds)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-24 21:27
Ursprungligen av Json_81:

Dubbelklicka på hemknappen.

Ursprungligen av EnDumEn:

Många steg? När du väl har kortet i telefonen så dubbelklickar du på hemknappen och langar fram telefonen mot kortläsaren. Inte särskilt många steg. ?
Om du menar att lägga till ett kort så scannar du ditt fysiska kort med kameran. Klart. (Under förutsättning då att kortet stöds)

Så om man är nära en terminal är det bara att dubbelklicka på hemknappen? Inget mer..? Låter bra. Fick för mig att det dels var ett steg innan detta dubbelklick och dels ett steg efter dubbelklicket.

Edit: kollade nu och dubbelklicket fungerade här hemma..:)

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-10-24 21:30
Ursprungligen av xms67:

Så om man är nära en terminal är det bara att dubbelklicka på hemknappen? Inget mer..? Låter bra. Fick för mig att det dels var ett steg innan detta dubbelklick och dels ett steg efter dubbelklicket.

Edit: kollade nu och dubbelklicket fungerade här hemma..:)

Fel av mig, du behöver inte ens dubbelklicka! Håll upp telefonen så ber telefonen auktorisera dig med Touch ID. Om du har flera kort inlagda däremot så kan du dubbelklicka innan och välja vilket kort du vill betala med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-24 22:51

Premiärbetalade i dag när jag köpte en watch series 3 på butiken i Täby. Multipelt glad just nu alltså!

Mailade dessutom till Cirkle K/SEB-kort och frågade om när Cirkle K-kortet skulle funka med Apple Pay, med tanke på att stationerna redan ska klara av det. Svaret blev -"Vi har ingen tidsplan på det". Förhoppningsvis en lögn...

  • Medlem
  • 2017-10-25 05:26
Ursprungligen av EnDumEn:

Fel av mig, du behöver inte ens dubbelklicka! Håll upp telefonen så ber telefonen auktorisera dig med Touch ID. Om du har flera kort inlagda däremot så kan du dubbelklicka innan och välja vilket kort du vill betala med.

Men med X är det väl Face ID eller kod som gäller
Skall bli intressant att se hur Apple Pay upplevs med X utan Touch ID

Edit: Kollade lite och med X är det dubbelklick på powerknappen och sedan Face ID innan betalning

Ursprungligen av PaO:

Men med X är det väl Face ID eller kod som gäller
Skall bli intressant att se hur Apple Pay upplevs med X utan Touch ID

Edit: Kollade lite och med X är det dubbelklick på powerknappen och sedan Face ID innan betalning

Jag håller med att det blir intressant. Tur att vi (som kan hitta någon butik och fixa kort) får chansen att prova innan vi får X i händerna...

En intressant aspekt med dubbelklicket på sidoknappen (som de numera kallar den gamla powerknappen) är att med dubbelklick så blir det samma gest som aktiverar Apple Pay på X som på klockan.

Spekulation: Du behöver inte ha skärmen mot läsaren (jag är dock lite osäker eftersom jag bara betalat med klockan så här långt) så vi kanske kan föra telefonen mot läsaren, vinkla upp skärmen mot ansiktet och authentisera på ungefär samma sätt utan att behöva föra upp telefonen mot ansiktet?

Sprang in på elgiganten igår bara för att få prova, var kö så en tjej bredvid frågade om jag skulle betala med kort så kunde hon hjälpa mig i en annan kassa, nja jag ska betala med apple pay sa jag, eeeh va? blev hennes svar funkade dock utmärkt och terminalen såg ut som en vanlig tills det stod att jag skulle stoppa i kortet, då var det en NFC symbol på skärmen också och jag höll bara klockan över knappsatsen. Riktigt smidigt och hon i kassan blev grymt imponerad

Men fungerar det alltså på fler ställen än dom som står på apples sida? Någon hade betalat på ICA, räcker det med att dom har NFC så funkar det?

Ursprungligen av jimel:

Sprang in på elgiganten igår bara för att få prova, var kö så en tjej bredvid frågade om jag skulle betala med kort så kunde hon hjälpa mig i en annan kassa, nja jag ska betala med apple pay sa jag, eeeh va? blev hennes svar funkade dock utmärkt och terminalen såg ut som en vanlig tills det stod att jag skulle stoppa i kortet, då var det en NFC symbol på skärmen också och jag höll bara klockan över knappsatsen. Riktigt smidigt och hon i kassan blev grymt imponerad

Men fungerar det alltså på fler ställen än dom som står på apples sida? Någon hade betalat på ICA, räcker det med att dom har NFC så funkar det?

NFC läsare och (vad jag förstår) någon form av senaste programvarauuppdateringen för läsarna ska räcka. Det är ingen specifik hårdvara för Apple Pay

Bra beskrivning av terminalen, jag tänkte kolla in Elgiganten i helgen - nu blev det inte lika enkelt

Att hålla ovanför läsaren känns bättre än till vänster om läsaren. Det blir en mer naturlig rörelse när jag inte behöver vrida armen av mig

Ja de NFC terminaler man sett har ju läsaren på vänster sida så kändes konstigt när dom flesta har klockan på vänster hand och håller telefonen i höger hand, blir ju inte naturligt vilket man än väljer, som det var på elgiganten var mycket smidigt.

Ursprungligen av jimel:

Ja de NFC terminaler man sett har ju läsaren på vänster sida så kändes konstigt när dom flesta har klockan på vänster hand och håller telefonen i höger hand, blir ju inte naturligt vilket man än väljer, som det var på elgiganten var mycket smidigt.

För att inte tala om hur mycket enklare det blir med FaceId också:)

haha jaa slippa lägga sig på sidan utav terminalen vore ju skönt

Tack för videon - kul att se!

Själv lär jag få vänta länge innan jag kan "applepaya" - har Den Danske Bank

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-10-25 09:43
Ursprungligen av pjnorman:

Tack för videon - kul att se!

Själv lär jag få vänta länge innan jag kan "applepaya" - har Den Danske Bank

Skaffa kreditkort hos ST1 direkt i deras app.
Gratis fram till sista april 2018. Därefter kräver de att man handlar på ST1 eller Shell nån gång i månaden, annars börjar det kosta 30:-/mån. Men det är gratis att säga upp avtalet när som helst.

Jag hoppas själv på att mina "vanliga" aktörer har infört Apple Pay tills dess, så behöver jag inte använda ST1 längre. Det är ju inga direkta fördelar i övrigt med kortet. Cirkle K som jag har annars får jag 25 öre rabatt för varje liter jag tankar t ex.

Får felmeddelande när jag ska ansluta St1 till Applepay..
Kunde inte ställa in Applepay står det. Någon fler med samma problem?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-10-25 10:04
Ursprungligen av jimel:

Men fungerar det alltså på fler ställen än dom som står på apples sida? Någon hade betalat på ICA, räcker det med att dom har NFC så funkar det?

Jag testade ICA igår, telefonen känner igen terminalen och terminalen tar emot försöktet av en betalning men sen står det ”Medger ej köp, testa annat kort”

Ursprungligen av Tjosansa:

Får felmeddelande när jag ska ansluta St1 till Applepay..
Kunde inte ställa in Applepay står det. Någon fler med samma problem?

Har du gått via deras St1 Way app eller försökt på något annat sätt?

Intressant, jag öppnade nyss Wallet på min jobbtelefon och där fanns redan mitt St1-kort nästan färdigt. Jag behöver "bara" mata in CVV-koden - som jag dock inte har fått ännu eftersom jag inte har något fysiskt kort:)

Edit: Jag har två telefoner - en privat, en jobb. Alla mina experiment med St1 är gjorda på min privata telefon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-25 10:21
Ursprungligen av BlackSmp:

Intressant, jag öppnade nyss Wallet på min jobbtelefon och där fanns redan mitt St1-kort nästan färdigt. Jag behöver "bara" mata in CVV-koden - som jag dock inte har fått ännu eftersom jag inte har något fysiskt kort:)

Edit: Jag har två telefoner - en privat, en jobb. Alla mina experiment med St1 är gjorda på min privata telefon.

Det synkar väl över ditt icloudkonto.

Ursprungligen av BlackSmp:

Har du gått via deras St1 Way app eller försökt på något annat sätt?

Ja via deras app. Finns det fler sätt?

Ursprungligen av Tjosansa:

Ja via deras app. Finns det fler sätt?

Prova igen bara, starta om telefonen.
Fungerade fint här.

Ursprungligen av Trineo:

Det synkar väl över ditt icloudkonto.

Givetvis.

Det var mest en iaktagelse eftersom det är kanske inte uppenbart för alla att denna synk görs, hur de gör det hela begriper jag.
Det kan också vara nyttigt att veta om man delar appleid mellan olika personer.

Bevaka tråden