Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smarta sättet för ipad -> TV i fritidshus

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-01 13:02

Hej
Vi har köpt fritidshus, och då utan internet (och riktigt kass mobiluppkoppling).
För barnens skull kommer jag vilja ha möjlighet att spela upp från en iPad på en TV där snart, och då funderar jag på bästa alternativ.

1. En Apple TV - som jag förstår kan man spela upp direkt från en iPad mot en Apple TV utan tillhörande wifi-uppkoppling. Funkar detta bra? Är lite orolig att det kommer lagga och bli ful bild eller så. iPaden kan alltid vara i samma lilla vardagsrum, så kanske max 3-4 meter bort, men kan ju såklart ha den närmre om det skulle behövas.
Kostad för Apple TV utan 4K-grejen, ca 1500 kr.

2. En sladd från iPad till HDMI. Skitdyr hos Apple, finns olika ful-märken för några hundringar mindre - värt att köra på detta med pålitliga alternativ istället? Original typ..700?

Alltid skönt med trådlöst såklart och pengarna är inte hela världen för en ATV... men vill helst att den ska funka riktigt bra.

Ska tilllägga att jag inte har filmerna i iTunes i iPaden utan i AVPlayerHD.

Vad säger ni?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-11-01 13:21

En Apple TV. Den kan ni ha stor glädje av i stan också. En kabel är en tråkig sak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-01 13:26
Ursprungligen av IngoX:

En Apple TV. Den kan ni ha stor glädje av i stan också. En kabel är en tråkig sak.

I stan behövs den inte, och ja - sladd är tråkigt.

Men funkar det klockrent rent kvalitetsmässigt mellan iPad och Apple TV? Känner mig inte riktigt övertygad om den saken.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-11-01 13:45
Ursprungligen av martenj:

I stan behövs den inte, och ja - sladd är tråkigt.

Men funkar det klockrent rent kvalitetsmässigt mellan iPad och Apple TV? Känner mig inte riktigt övertygad om den saken.

Jag har en ATV3 i sovrummet, brukar spela upp film från iphonen med plex där. Fungerar fint.
Vet inte om det fungerar utan router dock, annars hade du lika gärna kunnat ha en ATV3 som en ATV4 om du inte har behov av apparna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-01 13:49
Ursprungligen av Json_81:

Jag har en ATV3 i sovrummet, brukar spela upp film från iphonen med plex där. Fungerar fint.
Vet inte om det fungerar utan router dock, annars hade du lika gärna kunnat ha en ATV3 som en ATV4 om du inte har behov av apparna.

Detta handlar helt om att spela upp utan router, det är just det jag skulle önska lite feedback kring. Tack.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-11-01 14:55
Ursprungligen av martenj:

Men funkar det klockrent rent kvalitetsmässigt mellan iPad och Apple TV? Känner mig inte riktigt övertygad om den saken.

Blev också lite osäker, dubbla budskap om man googlar om det klarar videostreaming, en del menade att AirPlay utan wifi skedde över Bluetooth och inte klarade video. Men alla de träffarna är från när "peer to peer" först blev möjligt med iOS 8. Då var systemkraven dessa enligt pålitlig källa . Hittar ingen nyare info.

Så jag testade nu, drog ut strömsladden till routern här hemma. Man får gå in i Apple-TVs Inställningar > AirPlay och välja tillåt Alla (inte bara samma nätverk). Från min iPhone hittar jag direkt AppleTVn och kan välja skärmdubblering*). Testade spela upp filmer från VLC-appen på iPhone speglade på TV:n, inga problem. Tyvärr var det bara instruktionsfilmer i låg 640-upplösning jag hade i den appen. Hade inget mer högupplöst sparat på iPhonen än egna filmer tagna med kameran i 1080p 30 bild/sek, men dessa spelar upp helt utan problem. Prövade streama från YouTube-appen via 4G, en "4K HDR nature-film" i 1440-upplösning, den speglar på TV-skärmen utan lagg eller andra problem. Streamade program från TV4-appen, funkade bra, däremot funkade det inte att spegla till Apple-TV när jag streamade från SVT-appen.

Så med reservation för att jag inte testat något riktigt högupplöst material så funkar spegling till Apple-TV utan lokalt nätverk riktigt smidigt.

*) Iphonen hittade Apple-TV även utan bluetooth påslaget, men det kan ju bero på att de varit sammankopplade tidigare. Men jag dubbelkollade också och stängde av bluetooth medan jag spelade upp film från iPhone till TV:n, så videoöverföring sker definitivt via Wifi "ad hoc"-nätverk, utan annat lokalt nätverk och ej över bluetooth.

Fy vad man kan lära sig grejer här!

Då ska jag prova i morgon på jobbet igen där jag har ett liknande behov att kunna skärmdela min Ipad. Pga säkerhetskrav så gick det inte med wifi så jag ska prova med bluetooth i morgon

Strålande!

Jag tog bort mitt tidgare inlägg eftersom IngoX motbevisade mig så snyggt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-01 15:42
Ursprungligen av IngoX:

Blev också lite osäker, dubbla budskap om man googlar om det klarar videostreaming, en del menade att AirPlay utan wifi skedde över Bluetooth och inte klarade video. Men alla de träffarna är från när "peer to peer" först blev möjligt med iOS 8. Då var systemkraven dessa enligt pålitlig källa . Hittar ingen nyare info.

Så jag testade nu, drog ut strömsladden till routern här hemma. Man får gå in i Apple-TVs Inställningar > AirPlay och välja tillåt Alla (inte bara samma nätverk). Från min iPhone hittar jag direkt AppleTVn och kan välja skärmdubblering*). Testade spela upp filmer från VLC-appen på iPhone speglade på TV:n, inga problem. Tyvärr var det bara instruktionsfilmer i låg 640-upplösning jag hade i den appen. Hade inget mer högupplöst sparat på iPhonen än egna filmer tagna med kameran i 1080p 30 bild/sek, men dessa spelar upp helt utan problem. Prövade streama från YouTube-appen via 4G, en "4K HDR nature-film" i 1440-upplösning, den speglar på TV-skärmen utan lagg eller andra problem. Streamade program från TV4-appen, funkade bra, däremot funkade det inte att spegla till Apple-TV när jag streamade från SVT-appen.

Så med reservation för att jag inte testat något riktigt högupplöst material så funkar spegling till Apple-TV utan lokalt nätverk riktigt smidigt.

*) Iphonen hittade Apple-TV även utan bluetooth påslaget, men det kan ju bero på att de varit sammankopplade tidigare. Men jag dubbelkollade också och stängde av bluetooth medan jag spelade upp film från iPhone till TV:n, så videoöverföring sker definitivt via Wifi "ad hoc"-nätverk, utan annat lokalt nätverk och ej över bluetooth.

Fantastiskt, stort tack! Då jag inte kan testa skärmdubblering så undrar jag en sak.. man gör det alltså från iOS och inte från en enskild app som jag förstår det? Varför funkar då inte SVT play exempelvis?

Vore ju fantastiskt om du skulle ha möjlighet att testa med en högupplöst film, så kam vi utreda det behovet också men det ser juni eklogen lovande ut då alltså.

Stort tack ska du ha, det är såna här svar man ha forum till

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-03 06:34
Ursprungligen av martenj:

Fantastiskt, stort tack! Då jag inte kan testa skärmdubblering så undrar jag en sak.. man gör det alltså från iOS och inte från en enskild app som jag förstår det? Varför funkar då inte SVT play exempelvis?

Vore ju fantastiskt om du skulle ha möjlighet att testa med en högupplöst film, så kam vi utreda det behovet också men det ser juni eklogen lovande ut då alltså.

Stort tack ska du ha, det är såna här svar man ha forum till

Allra helst en mkv-fil, då jag tolkar internet som att det kanske inte funkar något vidare. Men sååå tvetydigt...

1
Bevaka tråden